klopt allemaal, eind jaren 70 wil Volvo een leuk compact sportief model voor de amerikaanse markt. Op dat moment is het enige model wat "sportief" genoemd kan worden de 262C en met een beetje fantasie kan de 242GT ook als "sportief" aangemerkt worden. Beide modellen zijn gebaseerd op het verkoopkanon van Volvo voor de amerikaanse markt, de 240 serie, na een succelvolle tijd met de 140 serie beleefd te hebben.
De uitspatting die Volvo heeft gehad in de jaren 60 en begin 70 met de P1800 en de 1800ES lijken aan buitenkant spectaculair, de techniek er onder is een op een overgenomen van de 120 en 140 serie. En die techniek heeft zich al tijden bewezen als uitermate betrouwbaar. Daar houden amerikanen wel van, simpele, herkenbare en betrouwbare techniek. Let wel, Amerika is dan al de belangrijkste exportmarkt van Volvo. Bedenk ook dat de amerikaanse markt conservatief is, ook toen. Modellen wijzigen gaat met stapjes, niet met sprongen.
De Volvo-poot in Nederland is uiteindelijk een gevolg van een zoektocht van de nederlandse regering naar een "redder in de nood" voor het noodlijdende DAF (personenauto). Volvo bleek deze redder. Volvo kwam op een aangename manier in het bezit van een aantal unieke patenten (o.a. de C.V.T.) en kon met een leuke subsidie auto's blijven maken. Als "part of deal" kreeg Volvo het verzoek om de werkgelegenheid te behouden een nieuwe auto te ontwikkelen. De al op papier bestaande DAF 77 werd omgetoverd tot de Volvo 343. Maar revolutionair was de wagen niet. En al helemaal niet geschikt voor de amerikaanse markt die in die tijd overheerst werd met groot-groter-grootst. Het ontwikkelen van de 400 werd een feit. En met de gedachte dat de auto wellicht ook voor de amerikaanse markt geschikt zou zijn, of zou kunnen zijn, kon een groter ontwikkelbudget gevraagd worden. Dat grotere ontwikkelbudget is er ook gekomen, de 480 zou nooit de auto kunnen zijn geworden zonder de extra financiële ondersteuning(en). Een beetje van elke 480 hebben we zelf betaald.
de 400 serie is Volvo's eerste voorwielaangedreven auto, met een aandrijflijn die niet uit eigen huis komt. Voor Volvo is dat handig en tegelijk maakt het Volvo erg kwetsbaar. De imagoschade die Volvo vreesde met een auto vol met techniek die zich nog lang niet bewezen had op een markt die A zeer veeleisend is en B absoluut niet vergevingsgezind achtte Volvo te groot. De eerste 480's op de europese markt maakten al heel snel duidelijk dat de 480 niet de kartrekker voor de amerikaanse markt kon worden. Nog niet uitontwikkelde kwaliteit en enorme afhankelijkheid van derden, in een tijd van veel en langdurige stakingen deed de das om voor de 480. Volvo durfde het avontuur niet aan, niet met de 480.
Dat verhaal is met een marketingbril op natuurlijk niet te vertellen, in dezelfde tijd maakt de dollar inderdaad een schuiver en dat argument is aangegrepen om de 480 netjes op de europese markt te behouden.
Dit licht op de 480 zal voor 99,8% van de 480fielen nieuw zijn, ik heb deze kennis zelf ook nog maar een paar maanden. voor mijn werk praat ik veel met CFO's, financial directors en meer van dergelijke titels. mijn bron acht ik betrouwbaar, vandaar dat ik het hier ook kan neerzetten