Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)  (gelezen 13764 keer)

Offline Sander480T

  • 3rd gear member
  • Berichten: 103
  • Volvo 480 Turbo MY 1988
Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 18:09 »
Voor de liefhebbers die deze aflevering nog niet hebben gezien, bij deze:

een aflevering van de 'PK'

You are not allowed to view links. Register or Login

have fun!
mooie zwarte 480 vind ik :)

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.069
    • AndorabLe.nl
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 18:37 »
Wil je de getoonde 480 beter zien? Die is namelijk eigendom van You are not allowed to view links. Register or Login
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline DeNNiS_

  • 3rd gear member
  • Berichten: 112
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 19:01 »
Leuk filmpje en idd bekende 480

Maar die nieuwe C30 springt er echt wel uit

zit toch in twijfel voor volgende wagen of S60 of C30 ???

Offline Sander480T

  • 3rd gear member
  • Berichten: 103
  • Volvo 480 Turbo MY 1988
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 19:02 »
haha inderdaad! had hem niet herkend!

echt vet als je met je 480 in een filmpje mag meedoen :D

Offline KennyH

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.348
  • Swedish beauty
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 19:18 »
super vet, en nog veeeeel vette vind ik dat die c30 wint van die k*t jappen bak

vind die 480 wel een van de mooiste wat er is!
Sucked not Blown.!

'88er ES

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.069
    • AndorabLe.nl
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 20:14 »
You are not allowed to view links. Register or Login
...

echt vet als je met je 480 in een filmpje mag meedoen :D

Voor zover ik weet heeft alleen de auto meegedaan.

Mijn 480 zou nooit mee mogen doen als ik niet achter het stuur zou zitten.
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 20:58 »
mooie aflevering. 3 Mooie autos.

En ook ik zou mijn autos nooit weggeven.


Een vriend heeft voor een duitse "Krimi" zijn DOP 850 T-5R uitgeleend.

Deuken,krassen erin, onderdeelen die weg waaren enz.

3500 Euro schade, die wel vergoed werd.........
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP

Offline rene

  • 4th gear member
  • Berichten: 392
    • verreiker forum
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 21:11 »
op je nummer gezet worden door een volvo,hoe ver wil je zinken in bijzijn van je gti,gsi,vr6 enz enz vrienden.en dan ook nog door een leuke dame!!
mijn nieuwe forum;
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Auk

  • Administrator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 4.367
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 21:43 »
Leuke aflevering inderdaad, had hem toen op tv gezien.

Vind het jammer dat er geen logo's en standaard velgen op deze 480 zitten, zeker voor zo'n filmpje.

 
Auke

Offline Erwin

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.167
  • Echte mannen eten geen honing, die kouwen op bijen
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 20 januari 2009, 19:40 »
Link doet t bij mij niet :(

Krijg alleen de commercial te zien... Daarna zwart...
There's more to life then Volvo, that's why i drive... You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Corne010

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 701
  • Never say never
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009, 11:12 »
Ik heb het filmpje nog eens bekeken en vind er toch wel een paar opmerkelijk uitspraken in zitten van John de Vries:

-We rijden allemaal in een "Life Style Coupé"; (voor jonge sportieve mensen) wel een mooie benaming..

-De 480 hoefde niet winstgevend te zijn (??) het was een "Attention Getter", een "Symbool" wagen als opzetje naar de 440..  (?)
Dat roept wel vragen bij mij op.

Zou die oplage van ongeveer 80.000 stuks dan van tevoren zo zijn bedacht i.p.v. dat de 480 in 1985 onverkoopbaar bleek in de USA door de crash van de dollar?? De Amerikaanse Volvo dealers hadden toch in 1980 aangegeven dat er ruimte was voor een sport coupé??

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat de 440 carrosserie -voor verkoop in Europa- als "noodoplossing" ontworpen was toen bleek dat de daadwerkelijke export van de 480 naar de USA  -financieel- geen haalbare kaart werd.

Als dit allemaal waar is, en waarom niet, het is John de Vries die dit zegt, vind ik eigenlijk dat de 480 nóg specialer is dan ik 'm al vond..

Ik bedoel, een "Attention Getter" waarmee geen winst op hoefde worden gemaakt? wow..
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 februari 2009, 11:18 door Corne010 »
Bezit: VW UP automaat voor het dagelijkse grotestadsgemak;  480 Two Tone automaat voor het avontuur..

Offline Erwin

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.167
  • Echte mannen eten geen honing, die kouwen op bijen
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009, 16:39 »
Weet iemand waarom het filmpje bij mij niet afspeelt?

Snap er gvd niets van...
There's more to life then Volvo, that's why i drive... You are not allowed to view links. Register or Login

4pr80

  • Gast
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009, 16:56 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Ik heb het filmpje nog eens bekeken en vind er toch wel een paar opmerkelijk uitspraken in zitten van John de Vries:

[...]

-De 480 hoefde niet winstgevend te zijn (??) het was een "Attention Getter", een "Symbool" wagen als opzetje naar de 440..  (?)
Dat roept wel vragen bij mij op.

Zou die oplage van ongeveer 80.000 stuks dan van tevoren zo zijn bedacht i.p.v. dat de 480 in 1985 onverkoopbaar bleek in de USA door de crash van de dollar?? De Amerikaanse Volvo dealers hadden toch in 1980 aangegeven dat er ruimte was voor een sport coupé??

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat de 440 carrosserie -voor verkoop in Europa- als "noodoplossing" ontworpen was toen bleek dat de daadwerkelijke export van de 480 naar de USA  -financieel- geen haalbare kaart werd.

Als dit allemaal waar is, en waarom niet, het is John de Vries die dit zegt, vind ik eigenlijk dat de 480 nóg specialer is dan ik 'm al vond..

Ik bedoel, een "Attention Getter" waarmee geen winst op hoefde worden gemaakt? wow..

het is nooit de bedoeling geweest om de 480 naar de USA te krijgen. Om politieke redenen zijn er wat 480's aangepast voor de amerikaanse markt, als aandachttrekker op tentoonstellingen, meer niet. overigens is het om deze reden waarom ik stellig ben in n ander topic over een USA 480

Offline Corne010

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 701
  • Never say never
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009, 21:29 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Ik heb het filmpje nog eens bekeken en vind er toch wel een paar opmerkelijk uitspraken in zitten van John de Vries:

[...]

-De 480 hoefde niet winstgevend te zijn (??) het was een "Attention Getter", een "Symbool" wagen als opzetje naar de 440..  (?)
Dat roept wel vragen bij mij op.

Zou die oplage van ongeveer 80.000 stuks dan van tevoren zo zijn bedacht i.p.v. dat de 480 in 1985 onverkoopbaar bleek in de USA door de crash van de dollar?? De Amerikaanse Volvo dealers hadden toch in 1980 aangegeven dat er ruimte was voor een sport coupé??

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat de 440 carrosserie -voor verkoop in Europa- als "noodoplossing" ontworpen was toen bleek dat de daadwerkelijke export van de 480 naar de USA  -financieel- geen haalbare kaart werd.

Als dit allemaal waar is, en waarom niet, het is John de Vries die dit zegt, vind ik eigenlijk dat de 480 nóg specialer is dan ik 'm al vond..

Ik bedoel, een "Attention Getter" waarmee geen winst op hoefde worden gemaakt? wow..

het is nooit de bedoeling geweest om de 480 naar de USA te krijgen. Om politieke redenen zijn er wat 480's aangepast voor de amerikaanse markt, als aandachttrekker op tentoonstellingen, meer niet. overigens is het om deze reden waarom ik stellig ben in n ander topic over een USA 480


Ik heb mijn informatie daarover gevonden op de site van het Volvo 480 Register; dat lijkt mij wel betrouwbaar maar ik heb jou nooit gesproken dus ik heb geen idee of jij er toen destijds betrokken  bij was en meer weet omtrent de lancering van de 480.  Dat kan natuurlijk.

Zie hoofdstuk Historie:
You are not allowed to view links. Register or Login

Quote:

"Het was aan het eind van de zeventiger jaren. Volvo startte met het plan G-13: het ontwikkelen van een kleinere en zuinige Volvo voor de Amerikaanse markt. De toekomstige produktielokatie stond al vast: Born.

Model Galaxy
Na dit belangrijke moment in de geschiedenis van de Volvo 480 werd het gekozen model verder ontwikkeld onder de naam Galaxy. Belangrijke kenmerken van de 480 waren nog niet aanwezig. In het prille begin had het model gewone koplampen, hoewel John de Vries allang wist dat deze niet voldeden aan de toenmalige Amerikaanse regelgeving wat betreft de hoogte boven het wegdek. In de periode daarna werd er nog behoorlijk 'gerestyled'.

Het uur U nadert...
De ontwikkeling ging verder. Diverse 1:1 modellen kwamen gereed zowel van klei, hout als van epoxy. In dit stadium werden de 'pop-up' lampen geïntroduceerd, de de kleine grille kwam onder de bumper en het voor de 480 typische slot kwam erbij. In 1982 werd de 480 voor het eerst voorzien van een motor en ging de auto de weg op. Dit gebeurde vooral in Amerika, waar het er echter wel steeds slechter uit begon te zien voor de 480. Vooral de dalende dollarkoers maakte een Amerikaanse introductie steeds onwaarschijnlijker. Maar na nog enkele jaren hard werken was het eindelijk zo ver. In september 1985 verschenen voor het eerst spionagefoto's in autotijdschriften. Op 15 oktober 1985 zag de internationale pers voor het eerst de nieuwe telg uit de Volvo familie.

Eindelijk gereed
In maart 1986 werd de auto aan het publiek gepresenteerd op de autotentoonstelling in Genève. De introductie in Amerika werd uitgesteld, maar drie maanden later was in Europa voor het eerst de Volvo 480 ES te koop!!!!

« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 februari 2009, 21:37 door Corne010 »
Bezit: VW UP automaat voor het dagelijkse grotestadsgemak;  480 Two Tone automaat voor het avontuur..

4pr80

  • Gast
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009, 23:26 »
klopt allemaal, eind jaren 70 wil Volvo een leuk compact sportief model voor de amerikaanse markt. Op dat moment is het enige model wat "sportief" genoemd kan worden de 262C en met een beetje fantasie kan de 242GT ook als "sportief" aangemerkt worden. Beide modellen zijn gebaseerd op het verkoopkanon van Volvo voor de amerikaanse markt, de 240 serie, na een succelvolle tijd met de 140 serie beleefd te hebben.

De uitspatting die Volvo heeft gehad in de jaren 60 en begin 70 met de P1800 en de 1800ES lijken aan buitenkant spectaculair, de techniek er onder is een op een overgenomen van de 120 en 140 serie. En die techniek heeft zich al tijden bewezen als uitermate betrouwbaar. Daar houden amerikanen wel van, simpele, herkenbare en betrouwbare techniek. Let wel, Amerika is dan al de belangrijkste exportmarkt van Volvo. Bedenk ook dat de amerikaanse markt conservatief is, ook toen. Modellen wijzigen gaat met stapjes, niet met sprongen.

De Volvo-poot in Nederland is uiteindelijk een gevolg van een zoektocht van de nederlandse regering naar een "redder in de nood" voor het noodlijdende DAF (personenauto). Volvo bleek deze redder. Volvo kwam op een aangename manier in het bezit van een aantal unieke patenten (o.a. de C.V.T.) en kon met een leuke subsidie auto's blijven maken. Als "part of deal" kreeg Volvo het verzoek om de werkgelegenheid te behouden een nieuwe auto te ontwikkelen. De al op papier bestaande DAF 77 werd omgetoverd tot de Volvo 343. Maar revolutionair was de wagen niet. En al helemaal niet geschikt voor de amerikaanse markt die in die tijd overheerst werd met groot-groter-grootst. Het ontwikkelen van de 400 werd een feit. En met de gedachte dat de auto wellicht ook voor de amerikaanse markt geschikt zou zijn, of zou kunnen zijn, kon een groter ontwikkelbudget gevraagd worden. Dat grotere ontwikkelbudget is er ook gekomen, de 480 zou nooit de auto kunnen zijn geworden zonder de extra financiële ondersteuning(en). Een beetje van elke 480 hebben we zelf betaald.

de 400 serie is Volvo's eerste voorwielaangedreven auto, met een aandrijflijn die niet uit eigen huis komt. Voor Volvo is dat handig en tegelijk maakt het Volvo erg kwetsbaar. De imagoschade die Volvo vreesde met een auto vol met techniek die zich nog lang niet bewezen had op een markt die A zeer veeleisend is en B absoluut niet vergevingsgezind achtte Volvo te groot. De eerste 480's op de europese markt maakten al heel snel duidelijk dat de 480 niet de kartrekker voor de amerikaanse markt kon worden. Nog niet uitontwikkelde kwaliteit en enorme afhankelijkheid van derden, in een tijd van veel en langdurige stakingen deed de das om voor de 480. Volvo durfde het avontuur niet aan, niet met de 480.

Dat verhaal is met een marketingbril op natuurlijk niet te vertellen, in dezelfde tijd maakt de dollar inderdaad een schuiver en dat argument is aangegrepen om de 480 netjes op de europese markt te behouden.

Dit licht op de 480 zal voor 99,8% van de 480fielen nieuw zijn, ik heb deze kennis zelf ook nog maar een paar maanden. voor mijn werk praat ik veel met CFO's, financial directors en meer van dergelijke titels. mijn bron acht ik betrouwbaar, vandaar dat ik het hier ook kan neerzetten