Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Motor kapot....  (gelezen 11213 keer)

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Motor kapot....
« Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 09:57 »
Hallo mede volvo eigenaren/fanatiekelingen,

Sinds ongeveer een jaar ben ik in het bezit van een prachtige metallic groene Volvo 480 2.0 GT. Ik reed hier altijd met heel veel plezier in, tot afgelopen donderdag. Op de snelweg kreeg ik een heftige tik in de motor en dit dwong me om de auto langs de weg te zetten. Na hem naar een garage te hebben gesleept is de monteur tot de conclusie gekomen dat de motor stuk is. Onder in de motor zit blijkbaar de krukas en deze is uit het lager geknald en ligt er nu dus scheef in. ( mijn technische kennis is niet enorm so correct me if i'm wrong) Het vervangen van dit onderdeel zou ongeveer net zo duur zijn als het vervangen van de volledige motor.

Nu is mijn vraag aan jullie; wat is wijsheid?

1. De motor vervangen/repareren? En waar vind ik dan eventueel een werkend motorblok? ( de carosserie is in top staat, totaal roestvrij, zelfs de wielkasten)

2. Verkopen voor de onderdelen/naar de sloop brengen.  Het leren GT interieur is nog prima in orde.

Ik hoor graag wat jullie in dese situatie zouden doen. Mocht iemand interesse hebben in de auto op dit moment dan hoor ik dat ook graag.


Alvast bedankt!

Groetjes,
Lenno

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Motor kapot....
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 10:16 »
Ik heb nog nooit gehoord van 2.0 motoren die stuklopen. Kilometerstanden van ver boven de 300.000 zijn heel gewoon, hooguit dat de cilinders wat minder compressie gaan krijgen, maar de krukas die eruit loopt is nieuw voor me. Wat is de kilometerstand, en wanneer zijn voor het laatst olie en oliefilter vervangen?

Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een "nieuw" (133.000 km) motorblok en versnellingsbak in mijn 480 GT 2.0 laten lepelen omdat de oude motor na 333.000 km bijna geen compressie meer had in 1 van de cilinders. Dat geintje heeft me 1400 euro gekost, inclusief alle nieuwe delen die ik meteen heb laten monteren omdat het blok er toch al uit lag (koppelingsset, distributieset, waterpomp, oliekeerringen).

Wat je dus moet doen is voor pakweg 250 euro een verrotte 480 op de kop tikken waar de motor nog van in orde is (die zijn er genoeg), die motor helemaal opfrissen en dat over te laten hevelen in de jouwe. Maar omdat je technisch niet handig bent wordt dat evengoed een duur grapje.
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Re: Motor kapot....
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 11:23 »
Bedankt voor de reactie!  Waarschijnlijk heb ik inderdaad te lang met te weinig olie gereden... De motor heeft 127.000 gelopen dus nog behoorlijk jong inderdaad.

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Motor kapot....
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 12:36 »
Riep de boordcomputer geen CHECK en brandde er geen rood lampje onder OIL?
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Re: Motor kapot....
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 12:46 »
Hij riep bij het starten inderdaad wel check maar geen olie lampje. Mijn ruitenwisservloeistof was op ik dacht dat de check daarmee te maken had.

Offline CdE

  • 4th gear member
  • Berichten: 379
Re: Motor kapot....
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 13:17 »
Zonde, zeker met zo'n KM stand zou het blok nog in prima staat kunnen zijn.
Maar een Krukas die uit een lager valt? Lijkt me niet echt mogelijk?

Veel succes met de reparatie, als de auto verder zoals je aangeeft erg netjes is zou ik dat zeker doen.
Volvo 480 Turbo, 1994, White
Volvo 164, 1970, California White
Honda Civic 1.6 VTEC, 2003

Offline Dino1970

  • 3rd gear member
  • Berichten: 294
Re: Motor kapot....
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 13:59 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Maar een Krukas die uit een lager valt? Lijkt me niet echt mogelijk?
inderdaad, drijfstanglager(s) lijkt me logischer klinken
 
1988 480 Turbo | SX-TV-91 | 231 Red
1988 480 Turbo | TB-67-TX | 231 Red
2011 Alfa Romeo Giulietta | 11-PVG-1 | Rosso Competizione
1995 480 2.0 ES | 322 Flame Red Metallic
1973 Lancia 2000 HF coupe | Verde Scuro

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Re: Motor kapot....
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 14:33 »
ik vraag me op dit moment eigenlijk af of er vraag is naar een 480 met kapotte motor. Zijn er mensen die zoiets opkopen? En wat zou ik er dan nog voor kunnen krijgen?

Offline CdE

  • 4th gear member
  • Berichten: 379
Re: Motor kapot....
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 14:44 »
You are not allowed to view links. Register or Login
ik vraag me op dit moment eigenlijk af of er vraag is naar een 480 met kapotte motor. Zijn er mensen die zoiets opkopen? En wat zou ik er dan nog voor kunnen krijgen?

Als de auto verder netjes is, geen roest, enzo is daar zeker interesse in. Helaas heb ik geen ruimte om hem ergens te laten...
Volvo 480 Turbo, 1994, White
Volvo 164, 1970, California White
Honda Civic 1.6 VTEC, 2003

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Re: Motor kapot....
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 14:50 »
100% roestvrij daarom vind ik het zo jammer om hem 'af te schrijven'.

Offline Hee dee

  • 4th gear member
  • Berichten: 691
  • Volvo liefhebber
Re: Motor kapot....
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 15:00 »
Zonder voor jouw auto. Hopelijk kun je de motor toch vervangen. Zoals Robert al aangaf zijn motoren best goed te verkrijgen (uit gare donorwagens).
Als je niet wilt investeren dan auto op marktplaats zetten als donorwagen... zal zeker een paar honderd euro opleveren.

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Re: Motor kapot....
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 15:40 »
De garage kan de motor vervangen voor een met 90.000 km voor een totaal van 1500 euro. Flink bedrag lijkt me zo....

Offline CdE

  • 4th gear member
  • Berichten: 379
Re: Motor kapot....
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 15:48 »
Tja, wat je een flink vind. Ik vind het alles meevallen eigenlijk.
Zeker als je daarna een goede roestvrije 480 hebt.
Maar dat hangt uiteraard af van je budget en financiële situatie.
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 oktober 2017, 15:51 door CdE »
Volvo 480 Turbo, 1994, White
Volvo 164, 1970, California White
Honda Civic 1.6 VTEC, 2003

Offline Lenno

  • 1st gear member
  • Berichten: 13
Re: Motor kapot....
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 16:09 »
1500 euro is op dit moment veel geld voor me. Ik vraag me af wat ik er nog voor zou krijgen als hij dan weer helemaal gemaakt is. Ik ben dan wel van plan om hem te verkopen namelijk. De auto heeft bij mij te veel te lijden en dat vind ik zonde. Ik rij er namelijk elke dag in en vaak flinke stukken.

Zou hij verkoopbaar zijn zoals hij nu is met de vervangende motor?(de koper moet hem dan zelf inbouwen)

Offline gerryberrie

  • 4th gear member
  • Berichten: 569
  • How i love to be the underdog!
    • MollyMolly
Re: Motor kapot....
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017, 16:21 »
Ik heb er opzich wel interesse in met een defecte motor, maar ik wil je ook wel helpen met ombouwen naar een andere motor.

Zelf heb ik nog een 1800 staan en op de sloop in Drachten stond vorig jaar nog een twee liter.

Zelf vermoed ik ook dat de drijfstang lagers gaar zijn in je blok, krukaslagers gaan echt niet zomaar.

Groeten,
Gerben
Volvo 480 Turbo 305 1990 232 DKM.
Volvo 480 ES 305 1987 114 DKM. Schuurvondst.
Volvo 480 S wit 1993 301 DKM.
Volvo 764 D24 TDIC 177-3 '84 352 DKM. "KHT"
Volvo 744 D5252T TDI 177-3 '86. Onbekende KM. "SVT"