Algemeen Volvo 480 > Algemeen

Aankooptips

(1/4) > >>

Philip:
Een aantal tips waar op te letten bij aanschaf van een prachtige volvo 480:

1.
Zoals veel oudere volvo's heeft ook de 480 nogal eens last van roest in de achterwielkasten. Let hier dan ook goed op en duw met je vingers of een hard materiaal zoals een sleutel eens op verschillende plekken om vast te stellen dat het hard is.

2.
Trek je niet teveel aan van kleine mankementjes als je handig bent. Een 480 kan qua elektronica af en toe eens gevoelig zijn op kleine dingen. Zo kan een blok al slecht lopen als de stekker van de luchtmassameter geen goede verbinding heeft of kunnen de vreemdste problemen optreden omdat er een slechte massaverbinding is. Of een infocentre (boordcomputer kan niet werken omdat er een lampje kapot is of er een draad van de radiokabelboom niet goed is aangesloten.

3.
Doe altijd een standaard techniektest. Dat wil zeggen:

Voorcontrole:

-Controleer bij aankomst of de auto een koude motor heeft vóór je hem start
-Controleer de staat van onderhoud onder de kap, ik ben soms wagens tegen gekomen waar de ducktape onderdeel was geworden van het onderhoudsschema. Loop in dit geval maar meteen hard weg!
-Controleer de kleur van de olie, een beetje zwart mag maar het moet goed op peil zijn en er mag geen rotzooi aan de peilstok hangen bij een 480
-Draai de dop van het koelvloeistofreservoir af en kijkt goed naar de koelvloeistof, desnoods met een lampje dat vaak toch op je gsm zit. Kijk goed of er geen oliesporen inzitten (kleurenwaas op het vloeistofoppervlak) en of er geen kleine metaaldeeltjes inzitten. Dit laatste is 9/10 keer een radiateurdichtmiddel wat duidt op lekkages en een klein reparatiebudget om het op te lossen. Dat spul gaat overal zitten en gaat door het hele systeem, dus gaat ook hangen in waterpompen etc.
-Kijk goed naar de balken onder de motorkap en let op eventuele vervorming van schades. Ditzelfde geldt voor de achterkant, til het tapijt op en kijk goed in de reservewielbak. Ook kan hier vaak roest voorkomen of het kan vochtig zijn vanwege lekkende achterlichten, een bekend probleem van de volvo 480. Kijk goed in de hoeken of het niet roest en druk ook hier weer een keer met een sleutel o.i.d.
- Kijk of de kilometerstand klopt met de staat van de auto. Dus let op slijtplekken op de stoelen, slijtage op de pedalen, op of onder de mat van de bestuurdersstoel.

De testrit:

-Controleer of het blok makkelijk aanslaat en goed stationair loopt
-Ga rustig aan rijden en laat het blok op bedrijfstemperatuur komen. Let goed op zoekerig weggedrag, speling op het stuur (heel klein beetje mag) trekken naar links of rechts of trillingen in het stuur. Deze dingen kunnen vele oorzaken hebben, als je hier zelf geen verstand van hebt, laat een keuring doen door bijvoorbeeld de a.n.w.b.
- Accelereer vanuit stilstand een keer volgas en ga ook een beslist een keer de snelweg op. Veel auto's vertonen pas trillingen of vreemd weggedrag op hogere snelheden (100-140).
-Rem rustig en kijk of alles goed voelt, rem ook een keer hard.

4.
De onderhandeling:

Alle waar heeft zijn prijs. Bij de 480 wordt deze waar in advertenties vaak onterecht als extreem zeldzaam of waardevol aangeprijsd. Een nieuwer model heeft vele verbeterpunten ten opzichte van de oudere modellen en is vaak snel wat luxer uitgevoerd. Om die reden is de waarde van een nieuwere hoger. Verder is een 480 al erg luxe af fabriek, laat je dus niet misleiden. Let qua opties vooral op speciale opties als werkende airco's, turbolipjes (voorspoilertje), mistlampen voor, lederen stuur en/of bekleding, cruise controle, lamellen voor het achterraam, middenarmsteun met bekerhouders.... Dat zijn namelijk bijzondere opties die een meerwaarde hebben voor een 480. Verdiep je ook even in de gegevens van de 480. Neem niet klakkeloos aan dat een 480 GT een 480 GT is (vaak fout geadverteerd). Twijfel je, vraag het hier na.

Tenslotte is de prijs afhankelijk van de staat van de auto. Dus om een goed beeld te krijgen van de waarde van de wagen, vraag jezelf af:

Is de wagen netjes,
is de wagen goed onderhouden en schadevrij,
zit de onderhoudshistorie erbij
welk type is het (nieuw, oud, S, ES, Turbo, GT)
wat zijn de opties

en baseer hier je prijs op. Deze varieert van +-€500 voor een fatsoenlijke opknapper tot enkele duizenden euro's voor een net exemplaar.


Zo, ik zal voor de beeldvorming binnenkort wat foto's toevoegen. Toevoegingen? Post ze!  :)

480Scheurneus:
Philip,


Kijk ook even naar de staat van de banden en het aantal en de goeie sleutels. Je weet wel, een reserve en originele.

Check ook ff de handrem mocht je dit bij de testrit niet doen.

tot later!.......

Overkill Wil:
Hallo,

Je vergeet ook te zeggen dat je bij een testrit een stukje rechtuit moet rijden zonder handen.
Dit om te kijken of de auto goed is uitgelijnd en niet krom is.
En als je eenmaal toch op de snelweg rijd, heel lichtjes remmen.
Merk je gelijk of je remschijven krom zijn en of er rubbers uitgesleten zijn!

Groeten, Wil

Klaas:
Ook effe flik remmen met de handen los. Auto mag absoluut niet naar links of rechts trekken.

Misschien is het ook verstandig om de ashoezen te controleren. Hoezen zijn niet zo duur, maar ze moeen d'r ook onder... Gewoon effe het stuur in beide uiterste standenzetten en kijken / voelen of je geen homokineet vet voelt. Nieuwe homokineten zij namelijk niet echt goedkoop.

Verder is het natuurlijk ook verstandig om op de koppeling te letten. Moet  mooi bovenin aangrijpen en gelijkmatig aangrijpen.

Ik weet niet of de 480 hier gvoelig voor is, maar een auto die uit z'n versnelling springt onder belasting moet je meteen laten staan!! Versnellingbak is zeer waarschijnlijk gaar en erg duur om te vervangen.

Hoop dat dit een zinvolle aanvulling is.

PS. kom net deze link tegen: You are not allowed to view links. Register or Login

V480TI:
Idd, controleer op je papieren idd een GT of wat dan ook is, en vergeet niet te checken of chassisnummer overeenkomt met wat in de papieren staat.

Verder misschien handig om kilometerstand te controleren, hetzij via NAP, hetzij via Volvo dealer ( als je weet of hij bij een bepaalde dealer ooit in onderhoud is geweest)

greetz

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie