Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Blijven, of vertrekken?  (gelezen 6713 keer)

Offline 4RN01D

  • 3rd gear member
  • Berichten: 113
Blijven, of vertrekken?
« Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 18:09 »
Vanochtend was ik onderweg naar mijn werk, fijne muziek aan. U weet hoe dat gaat. Ik draai de A2 op, en zet de auto in de derde versnelling... Toeren lopen op, maar er gebeurt niets. De auto had in de versnellingen 3, 4, 5 en de achteruit geen aandrijving meer. ANWB gebeld en gehoopt dat het aan de schakelstang zou liggen.

Bij het servicepunt werd me helaas verteld dat de assen van de niet werkende versnellingen waarschijnlijk gebroken zijn, aangezien er in de 1e en 2e versnelling een gierend geluid uit de bak komt, welke aangeeft dat de assen waarschijnlijk gewoon loze rondjes draaien. Heel pijnlijk, aangezien ik niet bepaald goed in de slappe was zit.

Dit stelt mij echter wel voor het volgende dilemma. Ik heb een tweeliter 480 ES, die motorisch in prima staat is. Ok... De achterste schokbrekers en veren hangen wat door, maar los van de versnellingsbak en de lampverklikker is er in principe niets mis mee. Nu vraag ik me af of ik ergens een versnellingsbak kan kopen (niet te duur), of dat de heren van de ANWB het toch niet bij het rechte eind hebben en ik het nog kan fixen (want assen in de transmissie kunnen toch niet zomaar breken?) En als dat allemaal niet mogelijk is, dan kan ik 'm naar de sloop brengen en er 75-100 euro voor vangen "want het is een auto waarvoor we weinig klanten krijgen" of 'm zelf in losse delen verkopen. Wat slopen betreft, heeft het verkopen van losse delen mijn voorkeur, dan weet ik zeker dat alles een liefhebbende eigenaar krijgt.

Maar vertel.... Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips om me (op weg) te helpen?
Petrolheads beleven een autorit heel anders. Zij worden waarachtig een deel van de machine. Dit in tegenstelling tot de doelmatige rijder, welke toch altijd een zekere afstand zal bewaren en zijn auto door een wasstraat rijdt om "ervan af te zijn".

Offline thalenvisser480turbo

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.865
  • Gero heeft een roze 480
    • http://www.everyoneweb.com/volvo480/
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 18:15 »
ik zou wachten tot het vakantiegeld en dan een andere versnellingsbak halen .soms staan ze op mp .zoals laatst voor 75 euro ,maar je kan altijd jeroen of orlando een bericht sturen .als je handig bent dan kun je hem zelf plaatsen .
volvo 480 turbo 1989 kleur 199
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline 4RN01D

  • 3rd gear member
  • Berichten: 113
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 18:28 »
Maar denk je dat de ANWB gelijk heeft met dat assenverhaal? ik kan het me namelijk niet voorstellen.....
Petrolheads beleven een autorit heel anders. Zij worden waarachtig een deel van de machine. Dit in tegenstelling tot de doelmatige rijder, welke toch altijd een zekere afstand zal bewaren en zijn auto door een wasstraat rijdt om "ervan af te zijn".

Offline thalenvisser480turbo

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.865
  • Gero heeft een roze 480
    • http://www.everyoneweb.com/volvo480/
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 18:38 »
Ik heb daar geen idee van .dan moet je een grotere expert hebben .
volvo 480 turbo 1989 kleur 199
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Wasse

  • 3rd gear member
  • Berichten: 125
    • Rijschool Wasse en Vera
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 19:11 »
tripode stuk ?

Offline gerryberrie

  • 4th gear member
  • Berichten: 569
  • How i love to be the underdog!
    • MollyMolly
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 19:46 »
Nooit leuk zoiets! Balen. Ook sterkte met de beslissing..

Maar, het verhaalt komt me heel bekend voor. Voorzover ik van vele anderen heb begrepen is de 4 serie versnellingsbak een beetje aan de zwakke kant. Samen met een kennis van mij hebben we er al 2 of 3 naar de volgende wereld geholpen. De interne hoofdas knapt doormidden. Die is iets te dun. (Zelf nog nooit open gemaakt, is mij verteld)

Bij een van die keren is de versnellingsbak zelfs compleet vastgelopen. Wagen wilde niet meer voorruit of achteruit rollen. Compleet vast. Motor kon alleen draaien met ingedrukte koppeling. Zelfs met de pook in z'n vrij zat 'ie vast en sloeg ie af. Uiteindelijk de aandrijfassen eronder moeten weghalen om hem te verplaatsen...

Sterkte met de beslissing.

Groetjes,
Gerben
Volvo 480 Turbo 305 1990 232 DKM.
Volvo 480 ES 305 1987 114 DKM. Schuurvondst.
Volvo 480 S wit 1993 301 DKM.
Volvo 764 D24 TDIC 177-3 '84 352 DKM. "KHT"
Volvo 744 D5252T TDI 177-3 '86. Onbekende KM. "SVT"

Offline stijlfront

  • 5th gear member
  • Berichten: 863
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 20:24 »
You are not allowed to view links. Register or Login
ik zou wachten tot het vakantiegeld en dan een andere versnellingsbak halen .soms staan ze op mp .zoals laatst voor 75 euro ,maar je kan altijd jeroen of orlando een bericht sturen .als je handig bent dan kun je hem zelf plaatsen .

+1 Houdt moed! Anders is het ook maar kapitaalvernietiging. Sterkte ermee!
Racing Green Volvo 480 2.0i ES (1995)
Steel Grey Volvo 480 2.0i GT (1995)

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 20:46 »
Olie van de bak aflaaten ( en opvangen :D ) en de kap van de 5de. versnelling demonteeren, Als er grote schade is, is dat daar al te zien.

Een goeie gebruikte bak kost geen vermogen, al is het werk wat volgt natuurlijk ietsje kostbaarder. Mocht je echt van  je 480 houden zou ik dat doen. Denk je dat je een betere 480 kan vinden voor minder geld dat de rep.kosten, kan dat ook, is hier al vaker gebeurd.
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP

Offline 4RN01D

  • 3rd gear member
  • Berichten: 113
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 07 mei 2014, 21:39 »
Bedankt allemaal! Ik heb een stoot info waar ik op ga zitten malen. Ik ga jullie op de hoogte houden wat mijn beslissing wordt en hopelijk hoef ik mijn 480 niet onder jullie te verdelen. Hoe meer we er rijdend kunnen houden hoe leuker. Maar ik ga er eerst eens een nachtje op slapen :)
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 mei 2014, 22:14 door 4RN01D »
Petrolheads beleven een autorit heel anders. Zij worden waarachtig een deel van de machine. Dit in tegenstelling tot de doelmatige rijder, welke toch altijd een zekere afstand zal bewaren en zijn auto door een wasstraat rijdt om "ervan af te zijn".

Offline 480mille

  • VERBANNEN!
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 877
  • 1995 Volvo 480 ES Flame Red Metallic
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 08 mei 2014, 01:52 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Maar denk je dat de ANWB gelijk heeft met dat assenverhaal? ik kan het me namelijk niet voorstellen.....
Denk van wel ! Heb het zelf een jaar geleden ook gehad. De primaire as alsof hij met een scheermesje was doorgesneden. Spiegelglad breukvlak. Onder de microscoop kon je mooi zien hoe en waar de breuk begonnen is. Het metaal gaat "vlammen".

Offline twan480

  • 3rd gear member
  • Berichten: 124
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 08 mei 2014, 10:11 »
Balen zeg!
Mocht je een bak een zoeken, heb ik nog wel een adresje voor je Leeuwarden.
Toch een vervelend verhaal met een lastige keuze, gezien het feit de 480 een oud beestje is:)
Succes!
Eye in the sky...

Volvo 480 S(Evy), 1995, red(235)
Volvo 480 ES(Berend), 1995, black(232)

Offline 4RN01D

  • 3rd gear member
  • Berichten: 113
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 15 mei 2014, 09:33 »
Ok. Ik heb er lang over zitten tobben. Maar ik ga haar verbeteren. Ze krijgt de bak van een turbo. Hierdoor wordt ze zuiniger en de bak is beter bestand tegen het koppel van de motor. En daarna ga ik toch eens kijken voor leer.... Het wordt een mooi project. Maar dit is wel de laatste major repair. Hierna is het voor mij einde oefening. op een gegeven moment wint het verstand van de passie en wat dat betreft zit ik bijna op de grens.
Petrolheads beleven een autorit heel anders. Zij worden waarachtig een deel van de machine. Dit in tegenstelling tot de doelmatige rijder, welke toch altijd een zekere afstand zal bewaren en zijn auto door een wasstraat rijdt om "ervan af te zijn".

Offline Auk

  • Administrator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 4.367
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 15 mei 2014, 10:20 »
Goede keuze! Aarzel niet om hulp te vragen als je het nodig hebt he, daar zijn we hier voor.
Auke

Offline 4RN01D

  • 3rd gear member
  • Berichten: 113
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 mei 2014, 13:56 »
Als dat zo is, is dat iets waar ik mee kan leven. Ik hoef niet per se een strepentrekker. Ik vind dat de 480 ook prima is als grand tourer.
Petrolheads beleven een autorit heel anders. Zij worden waarachtig een deel van de machine. Dit in tegenstelling tot de doelmatige rijder, welke toch altijd een zekere afstand zal bewaren en zijn auto door een wasstraat rijdt om "ervan af te zijn".

Offline 4RN01D

  • 3rd gear member
  • Berichten: 113
Re:Blijven, of vertrekken?
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 24 mei 2014, 13:55 »
YAY!!!!! vandaag zal ze klaar zijn! er zit inmiddels een nieuwe bak in en de laatste testkilometers worden verreden en de koppeling afgesteld. dus morgen kan ik weer gaan poetsen en boenen, zodat ze een middag pollenvrij zal zijn.
Petrolheads beleven een autorit heel anders. Zij worden waarachtig een deel van de machine. Dit in tegenstelling tot de doelmatige rijder, welke toch altijd een zekere afstand zal bewaren en zijn auto door een wasstraat rijdt om "ervan af te zijn".