Volvo 480 Forum
Algemeen Volvo 480 => Algemeen => Topic gestart door: Auk op donderdag 23 oktober 2008, 09:34
-
Op www.bovagrai.info kun je de registraties per jaar achterhalen. Sinds 2005 worden dit soort lijsten openbaar gemaakt, sinds 2006 staat de 480 vermeld. Pijldatum voor onderstaande registraties is 1 januari.
Het blijft flink afnemen:
2006: 2.573
2007: 1.890
2008: 1.664
2009: 1.486
2010: 1.330
2011: 1.245
2012: 1.065
2013: 1.032
2014: 903
2015: 809
2016: 742
2017: 669
2018: 602
2019: 549
2020: 513
2021: 482
2022: 445
2023: ...
-
Een aantal van die eigenaren heeft zich hier deze week geregistreerd maar ze zijn nog een beetje verlegen denk ik ;D
-
dat niet alleen maar zijn ook mensen die niet weten dat ze met een zeldzame auto rijden
bij mij in de buurt is een vrouw die gewoon in een paris blue rondrijd met alle opties erop en eraan, lak gewoon helemaal verweerd omdat de mensen niet weten waar ze in rijden, heb al een paar keer gevraagt of ik hem mogt kopen, maar ze verkoopt hem NOG niet helaas
-
Ach, vroeg of laat geeft dat ding een 'enge' storing en wil ze dr vanaf ;D
-
hopelijk wel jah haha, dan ben ik geprezen, heeft pas 98000 op de klok dus
-
Volgens mij rijden er nog genoeg die hem droog hebben staan en als 1e eigenaar er nog lekker meer rond toeren.
Zeker hier in t'Gooi.
Ik ben 1 van de gelukkige die zo'n 480 van zo'n iemand heeft overgenomen.
Droog gestald en echt alles werkt zoals het hoort geen gezeik met vocht of display die niet werkt.
Ik moet er wel bij zeggen hij komt bij ons eigenlijk niet echt veel de garage uit. Het betreft onze derde auto namelijk.Maarja een 480 heeft altijd op mij verlanglijstje gestaan en kwa vraagprijzen is me dat dan ook gelukt zeer ruim binnen de marge.Trouwens het is mijn derde 480er alweer .Hiervoor 2maal turbo's in het bezit gehad,echter deze goed kunnen verkopen.
-
ik heb er twee waarvan de turbomaat ook in stalling staat.
maar dat komt omdat de garage hem niet klaar krijgt, ook al is Ãe er al een jaar mee bezig >:(
-
Ben op school vandaag de cijfers van 2009 al tegen gekomen, maar kan het nu niet meer terug vinden! :-\
-
Heb je ze nog ooit teruggevonden? Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel er nog in Nederland rondrijden.
-
Ik heb er niet meer naar gekeken, maar zal even een emailtje verzenden naar de RDW met de vraag hoeveel er momenteel nog geregistreerd staan.
-
en?
-
Nog geen antwoord terug gehad..
-
Wel vreemd trouwens
Rij je in je dorp, zie je een gast tanken in mijn zwarte 480 turbo, dacht dat ik de enige was, hij had alleen een ander kenteken :-)
Hoeveel 480 zijn er nu verkocht?? In Nederland?? Of ook daar buiten.. als en nog 1664 van rond rijden?? In Nederland..
Was/is de auto nu zo slecht, of onderschatten mensen de waarde er van?? (waarde is eigenlijk wat een gek er voor geeft?? of heb je ook nog een ander begrip voor waarde???)
Is het de moeite om je 480 uit elkaar te trekken en op te knappen??, aangezien misschien straks auto's ouder dan 10 jaar gediscrimineerd worden om dat ze VUIL zijn voor ons milieu??, mijne is van 1990, dus.. nog 7 jaar en het is een oldtimer,
Kijk maar wat je nu voor een Mercedes uit 1982 neer telt, alleen omdat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen :-)
-
Wel vreemd trouwens
Rij je in je dorp, zie je een gast tanken in mijn zwarte 480 turbo, dacht dat ik de enige was, hij had alleen een ander kenteken :-)
Hoeveel 480 zijn er nu verkocht?? In Nederland?? Of ook daar buiten.. als en nog 1664 van rond rijden?? In Nederland..
Was/is de auto nu zo slecht, of onderschatten mensen de waarde er van?? (waarde is eigenlijk wat een gek er voor geeft?? of heb je ook nog een ander begrip voor waarde???)
Is het de moeite om je 480 uit elkaar te trekken en op te knappen??, aangezien misschien straks auto's ouder dan 10 jaar gediscrimineerd worden om dat ze VUIL zijn voor ons milieu??, mijne is van 1990, dus.. nog 7 jaar en het is een oldtimer,
Kijk maar wat je nu voor een Mercedes uit 1982 neer telt, alleen omdat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen :-)
In totaal zijn er iets meer als 80.000 geproduceerd. Een groot deel is in Nederland gebleven, maar er is ook een aanzienlijk aantal naar de ons omringende landen geëxporteerd.
De waarde van elk exemplaar op zich is onder andere afhankelijk van de staat van onderhoud. Goede exemplaren zijn uiteraard duurder als exemplaren die in staat van ontbinding verkeren.
Waarom er nu behoorlijk weinig nog over zijn zal waarschijnlijk meerdere redenen hebben. Hierbij kun je denken aan:
- (onherstelbare) schade door een ongeval
- slecht onderhoud, en daardoor veel roest
- donor-auto geworden voor andere 480's
- relatief lage waarde waardoor duur onderhoudt zorgt voor een economisch total-loss
En er zullen nog wel meer redenen zijn waarom een bepaald model auto langzaamaan uit het verkeer verdwijnt.
Of je het de investering waard vind om je 480 op te knappen is helemaal aan jezelf. Weet er echter wel bij dat als je dat gaat doen, en je doet het goed, dat je de investering voorlopig echt niet terug zult verdienen. (Alhoewel, je krijgt natuurlijk een goede auto terug waaraan je heel veel rijplezier kunt beleven.)
-
Het grootste deel van de 480's is verkocht aan UK en Duitsland. Ik heb hier geloof ik nog wel ergens een boek waarin staat hoeveel 480's er in Nederland op kenteken gezet zijn ieder jaar... zal voor de aardigheid dit weekend eens zoeken.
-
hoi Auk, kun je dat nog eens opzoeken idd? Lijkt me erg leuk om deze gegevens te weten..
-
Ik heb het helaas niet meer terug kunnen vinden, tal van boeken heb ik opgeborgen dus wanneer ik de verzameling weer uit de kasten haal voor het inscannen voor mijn site zal ik daar direct naar op zoek gaan.
Een mailtje naar de RDW voor het aantal geregistreerde 480's in Nederland heeft momenteel nog reactie opgeleverd. Wellicht is iemand in voor een telefoontje naar de Rijksdienst?
-
Kan je niet de BOVAG of RAI mailen?
-
Ik denk dat de 480's van voor 1991 veelal op de sloop liggen. Zo ook de mijne van '87
-
Ik vraag mij serieus af hoeveel 480´s er nog rond rijden in Nederland.
Is er iemand die kan zeggen hoeveel 480´s er nog rond rijden in nederland,
en anders hoe je daar achter kunt komen.
Groeten Ernesto
-
Ik heb toevallig 2 weken geleden de RDW gemaild met deze vraag.
De vraag werd beantwoord.
Ze kunnen het niet nakijken, althans dat is wat ze tegen mij zeiden.
Hun tip was om het CBS te mailen !!!!!!
greetz
-
Via stage kan ik in de gegevens van de RAI vereniging.
Heb even gekeken en op 31 december 2008 waren er nog 1.582 Volvo 480's geregistreerd in Nederland.
Tov 1-1-2008 (de cijfers die Auke postte) zouden dat 82 480's minder zijn.
Ik vermoed dat de daling van 2008-2009 groter is. Mede door de invoering van de sloopregeling.
Veel mensen weten toch niet in wat voor bijzondere auto ze rijden...
De gegevens van 2009 zal ik over een paar maandjes kunnen posten ;)
-
Thanks!
-
@Erwin
Dat zou wel grappig zijn om te weten.
Met belangstelling zie ik uw antwoord tegemoet.
hoogachtend Dhr E. Schulze
-
@Erwin
Dat zou wel grappig zijn om te weten.
Met belangstelling zie ik uw antwoord tegemoet.
hoogachtend Dhr E. Schulze
Ik ben gewoon jij en je hoor. Ben pas 23 hoor...
Ik zal in mijn to-do list zetten dat ik het controleer.
-
@Erwin
Dat zou wel grappig zijn om te weten.
Met belangstelling zie ik uw antwoord tegemoet.
hoogachtend Dhr E. Schulze
Ik ben gewoon jij en je hoor. Ben pas 23 hoor...
Ik zal in mijn to-do list zetten dat ik het controleer.
Was ook maar een grapje hoor....:)
Maar wel bedankt dat was geen grapje.
-
In 1 dag al 12 weg.
De lijst van 1-1-2009, nog 1570 stuks.
(http://www.bovagrai.info/auto/2009/images/1_5_4.jpg)
-
hmm het worden er steeds minder :(
-
Geweldig, het Nederlandse systeem om voertuigregistratie te volgen...
Van welke instantie komt deze lijst?
-
dan duiken we snel onder de 1500 met de sloopregeling denk ik
-
Ik denk dat het een stuk of 1200-1300 zijn op 31-12-09
-
Deze gegevens worden door Bovag geplaatst, zijn alweer een half jaar oud. Ben benieuwd hoe de jaarcijfers 2010 eruit gaan zien.
-
maar misschien straks er weer 1 bij :D
http://www.volvo480forum.com/index.php/topic,1617.0.html (http://www.volvo480forum.com/index.php/topic,1617.0.html)
-
Het gaat hard zat.....
-
Ik las in een tijdschrift uit 2005 dat er toen nog iets van 3000 480's nog in Nederland waren geregistreerd.
-
Nieuw zijn er 3100 480's in Nederland verkocht, btw
-
Ik las in een tijdschrift uit 2005 dat er toen nog iets van 3000 480's nog in Nederland waren geregistreerd.
Nieuw zijn er 3100 480's in Nederland verkocht, btw
3100 of 31000? Als er 20 jaar na de productie-start en 10 jaar na de productie-stop nog steeds meer als 90% geregistreerd staat, is de 480 blijkbaar toch een degelijke auto geweest.
-
Het Algemeen Dagblad van November 25, 1995 heeft het over 3100 stuks, wel over de ES....
In Nederland zijn van de 480 ES in tien jaar tijd 3100 stuks verkocht
Het tijdschrift had het over zo'n 3000 stuks. Dat is niet zo heel precies. Moeten we toch een bovaglijstje uit eerdere jaren te voor schijn toveren.
-
I love Google!
data per 1 januari
2005: 2573 stuks
http://www.bovag-cijfers.nl/UserFiles/Image/2005/1_5_7.jpg
2006: 2573 stuks (???)
http://www.bovag-cijfers.nl/UserFiles/Image/2006/1_5_7.jpg
2007: 1890 stuks
http://www.bovag-cijfers.nl/assets/images/images/1_5-6.jpg
2008: 1664 stuks
http://www.bovag-cijfers.nl/assets/images/2008/1_5_7.jpg
2009: 1570 stuks
http://www.bovagrai.info/auto/2009/images/1_5_4.jpg
-
van de 80.000 die er gemaakt zijn, zijn maar 3.100 binnen NL verkocht? Das wel weinig ::)
-
Vind ik ook.
-
Heeft ook zijn voordelen. Het verhoogt de klassiekerstatus en er komen meer onderdelen vrij.
-
Ik sprak met Pim afgelopen maandag en die zei "voor het geld van een nieuwe 480 had je in 1986 ook een vrijstaand huis in Gelderland.." Misschien verklaard dat ook wel voor een deel waarom de 480 "weinig" verkocht is.. :-)
-
Of een Volvo 245 met behoorlijke opties.
Dat aantal van 3.100 verkochte 480's in Nederland klopt niet, zijn er veel meer geweest.
-
Hij heeft zo'n 500 weken verkooptijd gehad, en dan 6 per week lijkt me wel erg weinig verdeeld over ..tig dealers ???
-
Ik sprak met Pim afgelopen maandag en die zei "voor het geld van een nieuwe 480 had je in 1986 ook een vrijstaand huis in Gelderland.." Misschien verklaard dat ook wel voor een deel waarom de 480 "weinig" verkocht is.. :-)
Dan waren de huizen daar wel erg goedkoop. Ik denk dat Pim de 780 bedoelt. Dat is een italiaanse coupe, en die zat toendertijd rond de HFL 165.000,--
Of een Volvo 245 met behoorlijke opties.
Dat aantal van 3.100 verkochte 480's in Nederland klopt niet, zijn er veel meer geweest.
Het lijkt mij ook dat het een tikfout is. Een 0 te weinig.
-
Ik schat het aantal verkochte 480's in NL op zo'n 6000 tot 10000 stuks.
Het meerendeel is trouwens naar de UK gegaan.
-
31000 lijkt me weer wat te veel ;D
Nummer 1 qua afzet was UK, daarna Duitsland en toen kwam Nederland.
-
Het aantal 480's in Nederland neemt behoorlijk af.
Nog maar 1330 over volgens bovag.
http://www.bovagrai.info/auto/2010/1.6.html
-
zo dat gaat hard :o
ik meende al weer zo'n 200 minder ten opzichte van vorig jaar!
we hebben ruim 600 leden op het forum die misschien niet allemaal (meer) in het bezit zijn van een 480 maar ja dat is dus dan toch bijna 1 op 2 die hier aangemeld is :clap:
dit zegt toch iets over onze liefhebbersauto :laugh:
-
mijn 480 is niet meer geregistreerd mar hij licht nog niet op de sloop, dus het moeten er 1331 zijn :P
-
Ik kwam iets bijzonders tegen op de site van Bosch toen ik naar bougies aan het zoeken was.
Per type staan alle geregistreerde kentekens genoemd. Best gek om daar ineens je eigen kenteken tussen te zien!
Als je op de link klikt, moet je daarna bij 'acties' kiezen voor 'details weergeven'. Helemaal onderaan staan dan de kentekens.
http://www.bosch-automotive-catalog.com/public/catalog/products?p_p_id=BoschWSRP&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_BoschWSRP_wsrp-urlType=blockingAction&_BoschWSRP_wsrp-navigationalState=%2FWFS%2FAAGLOBAL-AA-Catalog-Site%2Fnl_NL%2F-%2FEUR%2FViewVehicle-Detail%3Bpgid%3DD41D8CD98F00B204E9800998ECF8SqHkteZj%3Bsid%3D8jYO9mdUWmYH8iocrIqCDGjfOQhtNqxqkfY%3D&_BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true
-
ja inderdaad grappig!
-
Volgens Bosch heeft de oudste nog rijdende Volvo 480 van Nederland het kenteken: PL-02-RT.
Leuk om in te tikken bij de RDW. De auto is afgegeven op 25-04-1986 en niet al te lang geleden verwisseld van eigenaar.
Misschien iemand van hier? Wel een eer als je de oudste 480 hebt!
-
De eerste belastingvrije 480 over 82 dagen!
-
Heel opmerkelijk, het is wel een bijgewerkte lijst. Slopers staan er niet meer tussen.
-
De Bosch lijst bevat 1995 kentekens.
-
Ben ik benieuwd hoe je dat geteld hebt...
-
Copy paste naar Excel ;)
-
Ik ben wel benieuwd wat nu het juiste aantal is.
1330 of 1995 of misschien wel iets ertussenin?
In ieder geval behoorlijk zeldzaam.
-
Er staat sowieso een kenteken tussen uit augustus 2010, maar een sloper die in 2005 is gesloopt kon ik niet vinden.
Misschien zitten er ook nog geschorste nummers tussen.
-
yup
-
Er is ook een kenteken dat ik weet dat een TTT is, en die staat er niet tussen.
-
Is die misschien als 'gewone' Two Tone geleverd en omgebouwd tot turbo? Want dan staat ie misschien bij de 1.7 motoren lijst.
-
Beige GFT staat er ook niet in.
-
Is die misschien als 'gewone' Two Tone geleverd en omgebouwd tot turbo? Want dan staat ie misschien bij de 1.7 motoren lijst.
Nee, is naderhand geherimporteerd. Was wel een originele TTT.
De GT van KingRichy staat er ook niet tussen.
-
De lijst is niet echt betrouwbaar denk ik...
Mijn ouwe turbo staat er nog wel tussen, terwijl die toch écht in Volvo-hemel is...(behalve het kloppend turbo-hart. Die ploegt nu een R5 voort ;) )
-
Hmmm, en om nu alle 1995 kentekens na te gaan lopen...
-
mwooaah er is ook nog een Volvo 480 Turbo met 1 nummer later dan mijn kenteken.. een zwarte..
sinds 2009 geen APK meer en sinds 2009 in bezit.... die auto wil ik hebben :P
TG-67-VL en TG-68-VL haha
mijn sloopturbo staat er ook nog tussen, en die is ook al richting hemel...
mijn oude ESje staat er gelukkig ook nog in.... die Toetanchramon mag zich wel eens voor gaan stellen.!
-
Betrouwbaarheid data onbekend, maar hier wat UK gegevens
http://howmanyleft.co.uk/?q=volvo+480
-
Op de Bosch lijst staan niet de volvo 480ers die geschorst zijn,althans de mijne komt niet voor.
Ja dus hoeveel er nog in goede staat geschorst zijn weet ik niet . 1 of100 of 500?
Of er moet ergens een link zijn waar ook de geschorste vermeld staan.
-
1-1-2008: 1.664 Volvo 480's
1-1-2009: 1.570 Volvo 480's
1-1-2010: 1.330 Volvo 480's
Men is nu bezig de berekeningen te maken per merk/model voor 2011, dus die komt er halverwege dit jaar aan.
-
1-1-2008: 1.664 Volvo 480's
1-1-2009: 1.570 Volvo 480's
1-1-2010: 1.330 Volvo 480's
Men is nu bezig de berekeningen te maken per merk/model voor 2011, dus die komt er halverwege dit jaar aan.
Kijk!!
Hier hebben we tenminste wat aan!
Dit is tenminste relevante info!
Daar kunnen jullie nog wat van leren!
Hmm... 't is dat Auke nooit fouten maakt, maar dat de meest actuele stand 2 jaar oud is, is jammer.
Tegenwoordig zijn dit sooort eggevens toch relatief openbaar en snel te quantificeren...
Maar ja, blijft over: 't worden er wel weinig!
-
1-1-2008: 1.664 Volvo 480's
1-1-2009: 1.570 Volvo 480's
1-1-2010: 1.330 Volvo 480's
Men is nu bezig de berekeningen te maken per merk/model voor 2011, dus die komt er halverwege dit jaar aan.
Kijk!!
Hier hebben we tenminste wat aan!
Dit is tenminste relevante info!
Daar kunnen jullie nog wat van leren!
Hmm... 't is dat Auke nooit fouten maakt, maar dat de meest actuele stand 2 jaar oud is, is jammer.
Tegenwoordig zijn dit sooort eggevens toch relatief openbaar en snel te quantificeren...
Maar ja, blijft over: 't worden er wel weinig!
Maar: Hoe dunner de spoeling............(Always look at the bright side of life) ::)
-
1-1-2008: 1.664 Volvo 480's
1-1-2009: 1.570 Volvo 480's
1-1-2010: 1.330 Volvo 480's
Men is nu bezig de berekeningen te maken per merk/model voor 2011, dus die komt er halverwege dit jaar aan.
Kijk!!
Hier hebben we tenminste wat aan!
Dit is tenminste relevante info!
Daar kunnen jullie nog wat van leren!
Hmm... 't is dat Auke nooit fouten maakt, maar dat de meest actuele stand 2 jaar oud is, is jammer.
Tegenwoordig zijn dit sooort eggevens toch relatief openbaar en snel te quantificeren...
Maar ja, blijft over: 't worden er wel weinig!
Maar: Hoe dunner de spoeling............(Always look at the bright side of life) ::)
Als je goed luistert hoor je hem gewoon meer waard worden :D
-
31-9-2011:
1245 Volvo 480's
-
Dat van die ca. 3.100 verkochte 480's in Nederland klopt wel, dat getal heb ik ook wel vaker gehoord. Ik meen dat dat ook een keer in de Born Classic heeft gestaan van het Register. De turbo was toendertijd ca. 60.000 gulden, daar kocht je ook een BMW 3 serie voor met iets meer ruimte. In Nederland dus nooit echt een succesvolle Volvo geweest.
De auto is veel verkocht in Engeland (ik meen me te herinneren dat er daar zo'n 20.000 verkocht zijn). In de beginjaren van het Register was er een belg die regelmatig met een busje naar Engeland reed om daar onderdelen te scoren. Verder zijn er veel in Italië verkocht. Dat land is toch wel verzot op design, en ook wel redelijk Volvo minded.
Just my 2 cts,
Erwin
-
Dat van die ca. 3.100 verkochte 480's in Nederland klopt wel.
Klopt niet.
Sowieso, top verkopen van Volvo lagen voor de 480 en liggen nog steeds voor de nieuwe auto's in Europa op: 1. UK, 2. DE en 3. NL
-
Hoeveel zijn het er dan wel?
-
Ik heb mijn oude Born Classics er nog eens op na geslagen, en in BC 13 van 1995 staat een stuk over de productiestop van de 480. In dit artikel word een aantal van 3.100 genoemd. Topjaar is 1987 met 643 stuks, dieptepunt 1993 met 138 verkochte eenheden. Ergens heb ik ook nog wel een overzicht liggen met het aantal verkochte 480's per jaar. Eens kijken of ik dat nog weer terug kan vinden.
-
http://www.autoblog.nl/de-15-meest-geproduceerde-autos-van-nedcar-in-nl#post-55184
Volgens deze link zijn er nog 1063 480's op de weg in NL.
-
1.063 480's op de weg en 1.342 geregistreerde leden op dit forum waar sommige er meer dan één hebben... Dus als er in het gespot topic een 480 gespot wordt is ie bijna 100% zeker een forumlid! :P
-
We hebben behoorlijk wat schizofrene leden blijkbaar.... :P
-
euh, er zijn nog meer landen in de EU waar ze Nederlands spreken (en volgens het groot dictee ook regelmatig beter schrijven :angel: )
-
Al een tijdje stil op dit topic, weet iemand hoeveel van onze kaasschaven er nu nog op de Nederlandse weg rijden?
En hoeveel daarvan zijn er eigenlijk op dit forum "actief" (dwz via hun baasjes...)?
-
Via RDW Open Data kun je dat checken. Enige probleem daarbij is dat je precies moet zoeken op de volledige beschrijving die de RDW bij 'handelsbenaming' heeft staan, en die is nogal variabel...
Ik heb een poging gedaan, maar mis alle modellen waarbij emissiecodes als 'U9'en weet ik welke codes nog meer gebruikt zijn, in de handelsnaam staan. Maar als je me een precieze handelsbenaming kunt geven, kan ik checken hoeveel er nog van zijn.
Ik heb vandaag gezocht op:
- 480: 5 stuks
- 480 ES: 175 stuks
- 480 GT: 1 stuk
- 480 GT Turbo: 92 stuks
- 480 Turbo: 14 stuks
- 480ES: 1 stuk
- 480 ES 2.0 i: 260 stuks
- 480 GT 2.0 i: 147 stuks
- 480 GT 2.0i: 1 stuk
Totaal 696 stuks gevonden dus, maar nogmaals, ik mis alle (ongeblazen) 1.7-modellen volgens mij.
Op de volgende zoektermen kreeg ik 0 resultaat (daar staan ook onlogische combinaties tussen, maar met de RDW weet je 't nooit):
- 480 GT-Line
- 480 GT Line
- 480 ES 2.0
- 480 ES Turbo
- 480GT
- ES 480
- 480 ES 2.0i
- 480 GTTurbo
- 480 2.0i
- 480 2.0 i
- 480 Turbo GT
- 480 Turbo ES
- 480 1.7 Turbo
- 480 1.7i Turbo
- 480 1.7 i Turbo
- 480 Turbo 1.7 (zonder i, met i en spatie, met i zonder spatie)
- 480 ES 1.7 (zonder i, met i en spatie, met i zonder spatie)
Iemand nog ideeën? Ik was wel uitverzonnen...
-
Wel handig :D
Heb je daar de link van? Ik ben aan t zoeken geweest op rdw maar kan het nergens vinden :shy:
-
Je moet je kenteken checken bij de RDW op:
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=
Daar kun je bij 'Handelsbenaming' zien hoe jouw auto heet volgens de RDW. Die precieze code kun je vervolgens met een query opzoeken in het hele bestand van de RDW, dat je kunt vinden op:
https://datamarket.azure.com/dataset/explore/opendata.rdw/vrtg.open.data
Daar heb je wel een Microsoft Live account voor nodig, en enige handigheid met databases.
-
Je moet je kenteken checken bij de RDW op:
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=
Daar kun je bij 'Handelsbenaming' zien hoe jouw auto heet volgens de RDW. Die precieze code kun je vervolgens met een query opzoeken in het hele bestand van de RDW, dat je kunt vinden op:
https://datamarket.azure.com/dataset/explore/opendata.rdw/vrtg.open.data
Daar heb je wel een Microsoft Live account voor nodig, en enige handigheid met databases.
Oke, dat ga ik eens proberen. Bedankt! :D
-
696, dus dan zijn er nog een kleine 400 ''zoek'', of er zijn er een heleboel vernietigd/geschorst. betekent wel dat onze 480's weer unieker zijn geworden :)
-
Zou mooi zijn als we het lijstje compleet kunnen maken. Als iedereen nou eens bij de RDW kijkt welke handelsbenaming er gebruikt is voor zijn / haar 480 en dat hier post, dan voeg ik die toe aan bovenstaand lijstje (haal ik de aantallen wel uit dat databestand).
-
Da's wel boeiend, kan je dus exact voor je eigen type zien hoeveel er nog van zijn!
Wat ik nog kan bedenken: "automatic" erachter voor alle automaten (dat zal een deel van de 400 "missende" exemplaren zijn).
Voor een GT automaat is de handelsbenaming bijvoorbeeld "480 GT 2.0 i automatic". De link werkt bij mij niet, dus kan het zelf even niet checken.
-
Ja, dat scheelt er een paar. Lijstje is nu als volgt:
- 480: 5 stuks
- 480 ES: 175 stuks
- 480 GT: 1 stuk
- 480 GT Turbo: 92 stuks
- 480 Turbo: 14 stuks
- 480ES: 1 stuk
- 480 ES 2.0 i: 260 stuks
- 480 GT 2.0 i: 147 stuks
- 480 GT 2.0i: 1 stuk
- 480 GT 2.0 i Automatic: 41 stuks
- 480 ES 2.0 i Automatic: 17 stuks
- 480 Turbo Automatic: 3 stuks
- 480 ES Automatic: 1 stuk
Totaal nu gevonden: 758 stuks
-
mijne wordt bij de kenteken check aangegeven als volvo 480 TURBO U9
-
Ik ga nog eens wat anders proberen: ik heb uit dat databestand alle Volvo's gehaald nu, 345.000 stuks. Eens kijken of ik met een export naar Excel geen makkelijkere zoekopties heb naar alles waarin '480' voorkomt...
-
- 480 Turbo U9: 191 stuks; totaal nu dus op 949 stuks.
-
Die van mij 480 GT 2.0 I
Maar die staan er al tussen ;)
-
Kun je op 480 S niks vinden? Die zie ik er niet tussenstaan?
-
Wordt een mooi lijstje zo! Keep up the good work, erg leuk om te weten dit :klapklap:
Opvallend: maar 3 "Turbomaten", die lijken dus inderdaad echt zeldzaam. Zijn er geen GT Turbomaten?
Verder:
- bijna de helft van de nog in NL rijdende 480's zijn 2 liters
- bijna een derde(!) van de nog in NL rijdende 480's zijn turbo's!
Ben ook heel erg benieuwd hoeveel van deze 480's hier op het forum rondzwerven, dat is misschien leuk om eens in 2e instantie uit te zoeken, met een poll, of als de moderators dat kunnen zien via de ledenprofielen (nadat we precies weten hoeveel van welk type er nog rondrijden).
-
Ook handig om te weten hoeveel 480's we hier op het forum hebben, ivm het steeds nijpender wordende probleem van niet meer te verkrijgen onderdelen. Eventueel geïnteresseerde partijen om deze onderdelen weer op te pakken/te gaan produceren, kunnen we dan vrij nauwkeurig voorzien van hun markt.
Ook kunnen we dan aangeven dat een belangrijk aantal daarvan echte liefhebbers zijn die hun 480 op de weg proberen te houden (namelijk degenen die op dit forum zitten + de leden van het 480 register die hier niet zitten) en die deze belangrijke onderdelen zeer waarschijnlijk vroeger of later nodig zullen hebben.
Of heeft het 480 register al ideeën hoe ervoor te zorgen dat er onderdelen beschikbaar blijven?
Sorry, is een beetje of-topic, daar kunnen we straks misschien beter een nieuw topic voor openen.
Back on-topic! :angel:
-
De lijst gedownload en gesorteerd. Wat een feest, je kunt er vanalles uit halen. Kentekens, datum toelating, datum laatste tenaamstelling, kleur, you name it. Alles wat de RDW bijhoudt, is hierin te vinden. Heb nu niet de tijd, maar ik zal nog wel eens een topic openen met diverse lijstjes en overzichtjes. Voor dit topic:
Er zijn bij de RDW vandaag de dag nog 1.364 Volvo's 480 geregistreerd, met de volgende handelsbenamingen:
- 480 ES 2.0 i 260 stuks
- 480 Turbo U9 191 stuks
- 480 ES 175 stuks
- 480 GT 2.0 i 147 stuks
- 480 GT Turbo 92 stuks
- 480 S E2 92 stuks
- 480 ES U9 72 stuks
- 480 Turbo E2 59 stuks
- 480 Turbo K6 54 stuks
- 480 GT 2.0 i Automatic 41 stuks
- 480 S Automatic E2 35 stuks
- 480 ES K6 33 stuks
- 480 S U9 29 stuks
- 480 Turbo Automatic U9 19 stuks
- 480 ES 2.0 i Automatic 17 stuks
- 480 Turbo 14 stuks
- 480 ES Automatic U9 13 stuks
- 480 5 stuks
- 480 Turbo Automatic 3 stuks
- 480 Turbo Automatic K6 2 stuks
- 480 GT 2.0i 1 stuk
- 480 S 1 stuk
- 480 S 2.0 i 1 stuk
- 480ES 1 stuk
- Volvo 480,S 1 stuk
- 480 E 1 stuk
- 480 ES Automatic 1 stuk
- 480 ES B6 1 stuk
- 480 ES Special Edition 1 stuk
- 480 ES Van 1 stuk
- 480 GT 1 stuk
-
Wat zijn dat voor 2 uitvoering
480 ES Van
480 ES special edition
-
Ben ook heel erg benieuwd hoeveel van deze 480's hier op het forum rondzwerven, dat is misschien leuk om eens in 2e instantie uit te zoeken, met een poll, of als de moderators dat kunnen zien via de ledenprofielen (nadat we precies weten hoeveel van welk type er nog rondrijden).
Dit lijkt me ook mooi om te zien, maar dan moet wel iedereen ELKE 480 opgeven. En niet er stiekem nog een (andere kleur) verborgen houden... :police:
Wat zijn dat voor 2 uitvoering
480 ES Van
Ik zie hem al wel voor me.
Lukt dit je niet kun je altijd Youri nog even PM'men voor een foto.
:donenothing:
On topic:
Heel mooie lijst! :klapklap:
Vaag alleen dat er zoveel verschillende handelsbenamingen zijn.
-
Via een forum is dat toch niet bij te houden, ken er genoeg die een 480 rijden maar niet aangemeld zijn op het forum.
Het nadeel van de RDW is dat ze bij registratie van een bepaald model telkens andere teksten gebruiken. Een S70R zoals ik hem heb staat bekend bij de RDW als Volvo S70 T5 Exclusive, terwijl de nieuwere modellen en bijvoorbeeld de ingevoerde varianten wel als R geregistreerd staan. (daarnaast kun je bij invoering ook nog zelf namen zetten, zoals je ziet VAN en Special Edition).
Geen pijl op te trekken dus.
-
Neemt niet weg dat we nu wel een sluitend overzicht (inclusief alle mooie details zoals kleur etc. die Brabander heeft aangeboden nog eens verder uit te werken) hebben, waar we erg leuke statistieken over te weten kunnen komen!
@Auk: ik heb zeker niet de illusie dat alle 1300 bij dit forum zijn aangesloten, maar zou best leuk zijn om - op vrijwillige basis bijv door individuele opgave - te weten hoeveel van de 480 rijders in NL op dit forum actief zijn. Volgens mij zijn dat er iig heel wat, wat natuurlijk weer een groot compliment is voor het nut, de kwaliteit en de gezelligheid van dit forum :klapklap:
@KoenGT: auch, that hurt :oeps:
Ja, heb idd nog een andere kleur dan mijn forumnaam suggereert, maar de oplettende forumlezer had het al wel kunnen weten (en er zijn ook een paar forummers die dit al ergens scherp hadden opgemerkt ::)). Had al wel de kleur aan de poll toegevoegd, km stand toegevoegd in het km-standen topic etc.
Maar ja, om dan meteen mijn forumnaam te veranderen in FlameRed/DarkGreen95 is ook zo wat... :P
Er komt op zeer korte termijn overigens nog een (zeldzame) kleur bij, waarover binnenkort meer :donenothing:
En... we schakelen terug naar Brabander, weer back on topic :angel:
Ook over de Dark Green zal ik binnenkort wat meer posten (incl. foto's)
-
Volgens mij kun je de vraag: hoeveel 480's staan er nog op kenteken? ook persoonlijk aan de rdw stellen, dan zoeken hun dit precies uit. Maar hier zitten wel kosten aan verbonden.
-
aantallen geregistreerde Volvo 480's op NL-kenteken:
per 31 aug 2009 1.486
per 30 sep 2011 1.245
per 30 sep 2012 1.065
per 31 dec 2013 940
.... het gaat hard naar beneden met de aantallen 480's
bron: RAI Vereniging
-
940 stuks , leuk te weten, zal ondertussen wel weer iets minder zijn.
Maar even wijsneuzerig doen.
per 31 aug 2009 1.486
per 30 sep 2011 1.245
per 30 sep 2012 1.065
per 31 dec 2013 940
tussen 31 aug 2009 en 30 sep 2011, in 25 maanden 221 stuks minder (17 % minder over deze periode)
tussen 30 sep 2011 en 30 sep 2012, in een jaar 180 stuks minder (15 % minder over deze periode)
maar tussen 30 sep 2012 en 31 dec 2013, in 15 maanden 125 stuks minder (12 % over deze periode)
Het gaat dus juist minder hard naar beneden. Vooral gezien over de laatste 2 perioden.
Schrale troost. Absoluut gezien daalt het best hard inerdaad.
-
En dan te bedenken dat er maar liefst 140 van deze 940 te koop staan op gaspedaal...
http://www.gaspedaal.nl/Volvo/480/?srt=pr
Da's dus 15% van de nog in NL rondrijdende 480's!! :o
En bepaald niet allemaal in topstaat.... Daarom dus: als wij ze nou in goede staat en op de weg houden met zijn allen, dan zullen er de komende paar jaar misschien nog een paarhonderd op de sloop terecht komen, maar dan hebben we hopelijk de grootste afschrijving van het 480-bestand gehad en stabiliseert het met laten we hopen 500 - 750 480's in handen van liefhebbers die vrij exclusief zijn, goed verzorgd worden en nog lang en gelukkig zullen leven.... ::)
-
Oef:( wat zonde
-
Ik doe mijn best. Nooit in de winter met pekel rijden en hij slaapt in een verwarmde garage. Dus alle kans dat ie het nog wel een poosje uithoudt in goede staat.
-
Amen.
-
940 stuks , leuk te weten, zal ondertussen wel weer iets minder zijn.
Maar even wijsneuzerig doen.
per 31 aug 2009 1.486
per 30 sep 2011 1.245
per 30 sep 2012 1.065
per 31 dec 2013 940
tussen 31 aug 2009 en 30 sep 2011, in 25 maanden 221 stuks minder (17 % minder over deze periode)
tussen 30 sep 2011 en 30 sep 2012, in een jaar 180 stuks minder (15 % minder over deze periode)
maar tussen 30 sep 2012 en 31 dec 2013, in 15 maanden 125 stuks minder (12 % over deze periode)
Het gaat dus juist minder hard naar beneden. Vooral gezien over de laatste 2 perioden.
Schrale troost. Absoluut gezien daalt het best hard inerdaad.
tijd voor een update! ben wel benieuwd naar 2014 ::) iemand?
-
(http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/VOLVO480FORUMCOM/Schermafdruk%202015-03-30%2018.51.54.png) (http://s496.photobucket.com/user/Auk480/media/VOLVO480FORUMCOM/Schermafdruk%202015-03-30%2018.51.54.png.html)
-
wow! dat is snel, Bedankt Auke! :D
903.... alweer 47 minder.... :o
-
Per wanneer is dit Auke? Wel netjes de reglementen van het forum volgen he? :D
Belangrijk is dat er in de titel en de topic tekst de volgende informatie te zien is:
1. Aantal 480's
2. Datum
3. Begeleidende tekst / omschrijving
-
1 van die 47 rijdt nu in Belgie rond :angel:
-
Per wanneer is dit Auke? Wel netjes de reglementen van het forum volgen he? :D
Belangrijk is dat er in de titel en de topic tekst de volgende informatie te zien is:
1. Aantal 480's
2. Datum
3. Begeleidende tekst / omschrijving
Ik heb een denkbeeldig CD achter mijn naam staan! ;)
-
Ah! Update 2015: 809 stuks
(http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/Schermafdruk%202015-09-21%2016.10.07.png) (http://s496.photobucket.com/user/Auk480/media/Schermafdruk%202015-09-21%2016.10.07.png.html)
-
Als het op dit tempo doorgaat zijn er over 8 jaar geen 480's meer....... :-\
-
Heb na een beetje Google search ook het aantal in UK weten te achterhalen. In 1995 stonden er 20.626 480's geregistreerd, nu in 2015 nog maar 243.
Het gaat hard zo!
-
Jammer dat je het aantal van de 300-serie en de overige 400-serie niet toont. Het lijkt me wel interessant om te zien dat het aantal rondrijdende 440 en 460 harder daalt dan 480 (onderhand zullen er minder 460 dan 480 zijn), en dat het aantal 300-serie zich gaat stabiliseren. Hoeveel jonge Volvo's er rondrijden interesseert me niet zoveel, en die komen telkens in je lijstjes terug. ;)
En als je howmanyleft.co.uk mag geloven waren er nog 480 480's in de UK.
-
Jammer dat je het aantal van de 300-serie en de overige 400-serie niet toont. Het lijkt me wel interessant om te zien dat het aantal rondrijdende 440 en 460 harder daalt dan 480 (onderhand zullen er minder 460 dan 480 zijn), en dat het aantal 300-serie zich gaat stabiliseren. Hoeveel jonge Volvo's er rondrijden interesseert me niet zoveel, en die komen telkens in je lijstjes terug. ;)
En als je howmanyleft.co.uk mag geloven waren er nog 480 480's in de UK.
Het zijn niet mijn lijstjes maar ze komen van de Bovag, die stelt ieder jaar een aantal lijsten op met de modelregistraties.
Howmanyleft hou ik niet in de gaten maar wel via deze gov.uk site. (https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/veh01-vehicles-registered-for-the-first-time) Als je dan kiest voor de 20mb tellende lijst genaamd Table VEH0120 dan krijg je alle modellen vanaf 1994, kun je de afnames van alle types e.d. goed zien.
-
Als het op dit tempo doorgaat zijn er over 8 jaar geen 480's meer....... :-\
Oef! Gaat inderdaad hard!
-
reden te meer om onze 480's te vertroetelen ;)
-
Het zijn niet mijn lijstjes maar ze komen van de Bovag, die stelt ieder jaar een aantal lijsten op met de modelregistraties.
Volgens de RDW database zijn er vandaag (21 september) nog 1107 geregistreerde 480's. Dat is inclusief kentekens met al heel lang vervallen APK, dus die lijst van Bovag is denk ik wat realistischer. Maar ik weet zeker dat er een significant aantal auto's in de opslag staan.
-
De geëxporteerde auto's blijven ook nog geregistreerd staan dus dat kan ook nog wat verschil brengen.
-
Zojuist even gekeken, de nieuwe gegevens van 2016 (januari) zijn bekend: 742 stuks
Klik hier voor de gehele lijst. (http://bovagrai.info/auto/2016/bezit/1-7-personenautopark-naar-merken-en-type/)
-
De RDW heeft al een tijdje een soort van programmeeromgeving waarin je queries kunt loslaten om data m.b.t. registraties op te vragen.
https://dev.socrata.com/foundry/opendata.rdw.nl/m9d7-ebf2
en als je dan een query doet op personenauto's van het type 480...
https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20voertuigsoort=%27Personenauto%27
blijken er nog 1062 registraties over te zijn.
Van de 440 zijn er nog 2753 geregistreerd en de 460 is inmiddels met 978 registraties onder dat van de 480 gedoken.
Let wel, registratie betekent niet dat de auto nog rijdbaar is. Het is heel moeilijk om daarop te selecteren, er staat een flink aantal 480 in collecties, of gewoon bij iemand in de garage te wachten op betere tijden, dus vervaldatum APK is bijvoorbeeld niet een goed criterium.
Edit: de link wordt door de forumsoftware gebroken, klik hier (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20voertuigsoort=%27Personenauto%27) voor het resultaat
-
Wie heeft er nog vijftien miljoen liggen, dan rij je lekker exclusief!
Opkopen die schatjes:
2.000 X €7.500,- (480's wereldwijd?! + transport of vernietiging / onderdelen) = € 15.000.000,-
-
Van mijn 480 blijf je af! ;D
(alhoewel.. 7500 euro..)
Maargoed, wat zou ik ervoor terug kopen.. Ik heb echt geen idee :D
-
Serieus, dat opkopen is een keer gebeurd, maar dan voor een andere reden. In 1992 besloot de fabrikant Yue Loong dat alle 130 in Nederland verkochte auto's (oftewel: het was bepaald geen succes) van het type Yue Loong Feeling terug moesten naar Taiwan, want zo konden ze onder eventuele garantie-aanspraken en onderdelenvoorziening uit. De eigenaren van een Feeling konden de auto inruilen op een Hyundai of Mitsubishi. Er zijn er geloof ik nog 3 in Nederland overgebleven en die zijn dan ook behoorlijk exclusief...
-
Dat het aantal 480's snel afneemt is niet vreemd , het aantal electronica storingen nemen toe (slijtage ? corrosie ? ) en de eigenaren worden steeds ouder en minder bereid .c.q. in staat om zelf deze euvels te verhelpen .
Logisch toch ? niet iedereen heeft dat fingerspitzengefühl.
Mijn 480 ( 2.0 GT turbo automaat van 94 ) niet uitgezonderd.
-
Een 2.0 turbo automaat? Dat moet wel een hele bijzondere zijn.
-
Klopt helemaal, is echt een zeldzame kombinatie speciaal in kleur no.314 Vase green metallic en nagenoeg alle opties van toen. (o.a. Airco)
De cvt automaat zorgt ervoor dat deze wagen 'zoeft' over de wegen en echt een genot is om in te rijden, vlot in alle opzichten.
En totaal geen roestvorming na ca. 350.000 km !! en 22 jaar oud. APK gekeurd tot november 2017.
-
Mwoah, er zijn ook weer mensen van de jonge garde die in 480s rijden (Jesse, Jasper, Nicole, ik..), dus ik denk niet dat echt 'n issue is.
-
Klopt helemaal, is echt een zeldzame kombinatie speciaal in kleur no.314 Vase green metallic en nagenoeg alle opties van toen. (o.a. Airco)
De cvt automaat zorgt ervoor dat deze wagen 'zoeft' over de wegen en echt een genot is om in te rijden, vlot in alle opzichten.
En totaal geen roestvorming na ca. 350.000 km !! en 22 jaar oud. APK gekeurd tot november 2017.
Uhm, cvt, 2.0 + turbo, dat is aardig sleutelen geweest... Is zeker uniek
-
Volgens mij een unieke combinatie van iemand die veel van een 480 weet en een rijke fantasie :donenothing: :angel:
-
Startpost weer bijgewerkt.
http://bovagrai.info/auto/2016/bezit/1-7-personenautopark-naar-merken-en-type/
-
Altijd interessant. Bedankt voor de update!
Dat gaat best hard, naar beneden, bedoel ik.
En nog 2.674 440's en 758 460's. Vergelijk: totaal nog 5.052 van de gehele 240 serie.
Iets anders: het maakt me altijd nieuwsgierig wat er in de categorie 'overige modellen' zit. Dat zijn nou net de bijzondere auto's met een verhaal. Van Volvo zijn er blijkbaar 10.790 'overige modellen'. Daaronder zitten de 1800 modellen, maar wat nog meer?
-
Bijvoorbeeld foutief ingevoerde auto's door de RDW bij import. Laatst deed ik een query op de RDW database omdat ik nieuwsgierig was hoeveel auto's er achteraf ingevoerd zijn, en daarin wemelt het van de fouten. Doe maar eens deze query: alle Volvo personenauto's die in februari 2017 zijn ingevoerd (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=kenteken,handelsbenaming&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20%20and%20datum_eerste_afgifte_nederland!=datum_eerste_toelating%20and%20datum_eerste_afgifte_nederland%20like%20%27%2502/2017%27&$order=handelsbenaming%20ASC). en dan zie je wat voor een potje de RDW-ambtenaren er soms van maken.
Bijvoorbeeld NH-272-L
"handelsbenaming":"855-516 SE 2.5"
Die komen dan onder "overige" terecht. De OpenData API die de RDW biedt (vergeef me mijn jargon - het is mijn werk) heeft niet de mogelijkheid om een DISTINCT query te doen, waarbij alle verschillende typenummers tevoorschijn komen, dan moet ik de hele mikmak downloaden en op die dataset gaan filteren. Dat doe ik nog wel eens maar niet nu. ;)
Edit: 447 auto's alleen al waarvan de handelsbenaming start met "VOLVO" in plaats van het typenummer. (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27VOLVO%27))
-
Bijvoorbeeld foutief ingevoerde auto's door de RDW bij import.
Haha, dat herken ik. Ik heb ooit een Volvo 480 ET gehad. (dus niet ES, maar de ET van de film). Dat was een op grijs kenteken omgebouwde, dat kon toen nog. Gewoon een typefoutje bij de RDW.
-
Januari 2017 telde 669 stuks.
Klik! (http://bovagrai.info/auto/2017/media/1.7-01.svg)
-
Aantal 480 blijft hard teruglopen. In een jaar weer 10% minder 480-es op kenteken. Een rijdende 480 wordt steeds meer een bijzondere verschijning.
-
Er zijn er momenteel nog 963 met geldig kenteken die niet op export staan: klik hier (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20export_indicator=%22Nee%22)
41 staan er momenteel op export: klik hier (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20export_indicator=%22Ja%22)
Verder heb ik nog wat in Excel met de data zitten knutselen (data ophalen klik hier (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=*&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk="VOLVO"%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)) en dan door een JSON naar CSV converter halen) en dan blijkt dat er 557 een APK-vervaldatum te hebben van 2017 of later, en 627 hebben de status "wam_verzekerd"="Ja" wat wil zeggen dat 'ie ofwel een WA-verzekering heeft, ofwel in een handelsvoorraad staat. Auto's die op export staan ("export_indicator"="Ja") tel ik niet mee.
-
Dus we kunnen er ongeveer vanuit gaan dat we iets van 600 modellen onderweg tegen kunnen komen? Theoretisch?
En hoeveel zijn er daarvan bekend hier op t forum? Is dat wel eens berekend?
-
Dus we kunnen er ongeveer vanuit gaan dat we iets van 600 modellen onderweg tegen kunnen komen? Theoretisch?
En hoeveel zijn er daarvan bekend hier op t forum? Is dat wel eens berekend?
Heb het ooit eens bij willen houden in 2008 maar tzt de moeite niet meer genomen om ieder nieuw lid toe te voegen. De Vase Greens heb ik wel helemaal in kaart tot een jaar terug, idem aan de Two Tones.
-
Ze worden dus rap schaarser 😞😢
-
Het gaat inderdaad hard.
-
Hoe minder hoe duurder? :D
-
Was het maar zo, dan stond mijn tuin nu vol.
-
de mijne is er nog steeds, mooi gestald.
waarschijnlijk blijft dat ook zo.
-
Orlando zijn tuin staat vol :D
-
Nog 983 geldige kentekens momenteel.
Actuele stand: klik (http://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27))
De volledige uitkomst van de query op alle personenauto's die van het merk Volvo zijn en waarvan de handelsbenaming begint met 480, vind je hier (http://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=*&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)).
Via https://konklone.io/json/ kun je de JSON data van de RDW omzetten naar een CSV formaat dat Excel snapt. In Excel kun je weer wat grappen uithalen met selecteren op APK-vervaldatum en dergelijke.
- 497 hebben een APK-vervaldatum in 2018 of later
- 596 zijn verzekerd (kunnen ook in handelsvoorraad staan)
-
Dus Robert ten opzichte van uitdraai oktober 2017 zijn 20 auto’s toegenomen (was 963 en nu 983), ik zie een trendbreuk, het aantal 480’s gaat meer worden 😀!
-
Nee, de vorige query nam de export indicator mee, die ben ik dit keer vergeten.
klik (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%27P%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20export_indicator=%22Nee%22)
Het zijn er 949 die een geldig kenteken hebben (want eenmaal op export gezet vervalt het kenteken)
-
http://bovagrai.info/auto/2019/media/1.7-01.svg
Het aantal 480 per 1-1-2019 is 549 stuks volgens BOVAG-RAI. De trend is helaas nog steeds dalende. Ik ben benieuwd wanneer het stabiliseert.
-
Ik vermoed dat dit alleen de auto. 's zijn met een geldige apk en niet de geschorste auto. 's
Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
-
895 met een geldig kenteken momenteel.
-
Hallo Allemaal,
Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben huite en ja ik heb een 480 turbo uit 95. Eentje die een beetje gekieteld is, ik houd het rust.
Nu is het weer plus 1 :D
Groet en tot schrijfs
-
schopje.... Heeft iemand de actuele gegevens?
-
actuele stand (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)), momenteel 888 geldige kentekens.
-
is ook bekend hoeveel 2.0 ltr 480ers er nog staan in Nederland?
-
is ook bekend hoeveel 2.0 ltr 480ers er nog staan in Nederland?
Robert, corrigeer mijn query als ik het fout heb, maar er zijn nog 399 480's met een cilinderinhoud van 1998.
https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20cilinderinhoud=%221998%22
-
is ook bekend hoeveel 2.0 ltr 480ers er nog staan in Nederland?
Robert, corrigeer mijn query als ik het fout heb, maar er zijn nog 399 480's met een cilinderinhoud van 1998.
https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20cilinderinhoud=%221998%22
okee dank je wel
-
Je kunt nog een subtiel onderscheid maken tussen de 2 liters met rode peilstok en met groene peilstok.
Rode peilstok staat als 480 S E2 op kenteken (of 480 S AUTOMATIC E2);
Groene peilstok staat als 480 ES 2.0I of 480 GT 2.0I op kenteken (al dan niet met AUTOMATIC erachter).
Maar met deze query is op zich al duidelijk dat grofweg de helft van de overlevende 480's een 2 liter motor hebben.
-
Heeft er iemand een geldig Nederlands kenteken en bijbehorend chassisnummer van een 480S E2 en een 480S Automatic E2?
Dus met de B20F met rode peilstok.
-
Heeft er iemand een geldig Nederlands kenteken en bijbehorend chassisnummer van een 480S E2 en een 480S Automatic E2?
Dus met de B20F met rode peilstok.
Wat heeft dat met dit topic te maken?
-
Heeft er iemand een geldig Nederlands kenteken en bijbehorend chassisnummer van een 480S E2 en een 480S Automatic E2?
Dus met de B20F met rode peilstok.
Wat heeft dat met dit topic te maken?
Ik heb je een PB gestuurd.
-
actuele stand (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)), momenteel 888 geldige kentekens.
nu nog 883 stuks....
-
Nope, het zijn er iets minder. Het zijn er 872. Er zijn een tiental campers die ook '480' in de handelsbenaming hebben. Als ik het merk 'VOLVO' toevoeg kom ik op 872 uit.
Edit: Waarvan 500 op dit moment een geldige verzekering hebben
-
Dat is eenvoudig te fiksen door ook te selecteren op merk, klik deze link (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22)
Overigens staat er een enkele auto tussen als VOLVO VOLVO 480. De dienstdoende RDW-ambtenaar heeft niet altijd zijn bril op als de gegevens worden ingevoerd.
-
Ja dat klopt, daarom heb ik mijn starts_with() vervangen door een contains() ;)
-
Da's een veel duurdere query, lekker de systemen van de RDW wat harder laten werken :P
-
Klopt! Maar dat had ik ook gedaan om dat de Audi A2's veelal er in staan als AUDI AUDI A2, toen Gero vroeg om een rapportje voor de A2's in ons land
-
Dat is eenvoudig te fiksen door ook te selecteren op merk, klik deze link (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22)
Overigens staat er een enkele auto tussen als VOLVO VOLVO 480. De dienstdoende RDW-ambtenaar heeft niet altijd zijn bril op als de gegevens worden ingevoerd.
via de link kom ik op 869 stuks.... gaan er nu dan opeens zoveel weg??
dus er zijn er dan nog +/- 500 die ook echt de weg op mogen?
uitstervend ras dan :(
-
841 zijn er nog. Helaas zelf alweer jaren(tijd vliegt voorbij) geen 480er meer. .laatste jaren coopertjes en laatste project morris minor 1955.
Koesteren jullie480ers. Hoop plezier gehad met 480, turbo op 1.
-
Actuele aantallen 400-serie
440: 823 (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27440%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22) (450 met APK-vervaldatum in 2023 of later) (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27440%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20vervaldatum_apk%3E20221201)
460: 228 (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27460%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22) (138 met APK-vervaldatum in 2023 of later) (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27460%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20vervaldatum_apk%3E20221201)
480: 793 (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22) (320 met APK-vervaldatum in 2023 of later) (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22%20and%20vervaldatum_apk%3E20221201)
De links geven actuele data, de aantallen die ik vermeld heb zijn van vandaag (31 januari 2023), dus de aantallen zullen afwijken als je op de link klikt. Merk op dat de aantallen 440 in rap tempo omlaag gaan, de 460 zelfs met uitsterven bedreigd wordt, maar de 480 redelijk constant blijft.
-
Gaat zeker hard.
Laat ook zien dat van de 440 bijna 55% APK heeft en van de ‘bijna uitgestorven’ 460 zelfs iets meet dan 60%. Voor de 480 is dat ‘maar’ 40%. Wat zegt dat over de eigenaren van één (of vaak meerdere :)) exemplaren? Die eigenaren van de 480 wachten op betere tijden zodat het APK-percentage ook op de 60% komt? Of moeten we eigenlijk van de huidige APK-gekeurde aantallen uitgaan waarbij deze alleen nog maar lager kan worden na verloop van tijd?
-
nog maar 325 (!) (er zijn er schijnbaar 5 bijgekomen) die we evt nog tegen kunnen komen?? daar zullen er ook nog wel enkele bijzitten die wel de apk hebben maar ondertussen toch gestrand zijn bij handelaren of in schuren....
ik zag in het begin dat ik mn 480 had, 2013-2014, nog wel eens wat rijden onderweg. maar de laatste paar maanden zie ik vrijwel niemand meer rijden. kan zijn dat ze in de winter de stalling in gaan maar toch opvallend want ik rij maandelijks wel van oost naar west vv door t land...
:(
-
Het zijn er inderdaad 5 meer geworden, misschien dat ik het niet goed heb overgenomen maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat er een aantal intussen van nieuwe APK zijn voorzien.
-
ik maak inmiddels toch 10 a 15.000 km op jaarbasis met mijn 480, ik kom ze zelden of nooit tegen (meestal post ik het hier wel).
Ook al 3 jaar achter elkaar met de 480 naar Noord en Midden Spanje gereden. In 2021 nog een witte gezien (bij Santander in de buurt), stond bij een garage. De garagist gaf aan dat ie niet te koop was en was ook niet voor onderdelen. Tijdje geleden zag ik 'm ergens te koop staan...
-
De laatste keer dat ik een 480 in het wild zag was in Frankrijk, tenminste, mijn vrouw zag 'm want ik reed (met de V70) en was me op het verkeer aan het concentreren. In Nederland voor het laatst eentje in het wild gezien vorig jaar of zo, toen zag ik Antonio de andere kant op rijden op de A15 :) Oh, en in Asperen heb ik er eentje gezien maar daar woont iemand die zoveel 480's heeft dat hij zijn familie en personeel in de auto's laat rijden :D Maar voor de rest zie ik ze nooit, wel af en toe een 440 trouwens, die is van iemand hier in het dorp. De andere 480 in mijn woonplaats is helaas op de sloop beland en volgens mij rijdt de hovenier ook geen 400-serie meer.
-
UPDATE: Volvo 480.April 2023
Geregistreerd 911 stuks inclusief geschorste 480ers
Aantallen die ik lees bij sommige zijn zonder de geschorste exemplaren.
Mijn aantal is de juiste.
Helaas zelf nu niet meer in bezit van een 480er
Voor 1000euro wil ik er wel weer 1 overnemen
-
Geen idee waar je bewering "mijn aantal is de juiste" op gestoeld is, ik raadpleeg de database van RDW (https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$select=count(kenteken)&$where=starts_with(voertuigsoort,%22P%22)%20and%20starts_with(handelsbenaming,%27480%27)%20and%20merk=%22VOLVO%22) en die laat alle geldige (d.w.z. niet vervallen/gesloopt/geëxporteerd) kentekens zien, inclusief die geschorst zijn of in de handelsvoorraad staan opgenomen.
De query is: select count(kenteken) where starts_with(voertuigsoort,"P") and starts_with(handelsbenaming,'480') and merk="VOLVO"
Dus alle kentekens tellen, van voertuigsoort personenwagen, merk Volvo en handelsbenaming begint met 480.
Daar zijn er nu 808 van bekend. Er zijn misschien nog een paar kentekens die vervallen zijn omdat de auto al tientallen jaren van de weg is, of omdat de RDW ambtenaar zijn bril niet op had toen het kenteken werd ingevoerd bij de import (zo zijn er VOLVO VOLVO, VOLVO VOLVO 480, VOLVO E, etc.) maar dat verklaart geen verschil van 103. BOVAG/RAI is nog pessimistischer, die tellen er nog maar 448. (https://www.raivereniging.nl/secties/autos/kennis/marktinformatie/statistieken/mobiliteit-in-cijfers-auto-s-2022-2023/)
Overigens, voor 1000 euro koop je tegenwoordig geen rijdende 480 meer, dus ik wens je succes :)
-
Ook als je bereid bent dieper in de buidel te tasten valt het tegen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een echt goed exemplaar en wil daar een realistische prijs voor betalen maar er is gewoon niets (ok ik heb natuurlijk ook een wensenlijstje: 95-er, moonroof, handbak, liefst 2.0 maar turbo mag ook, en ik ben ook kieskeurig qua kleur….). Restauratie van mijn huidige 480 kost ook geld en de reparatiedelen voor de achterschermen lijken ook al niet meer verkrijgbaar.
-
De reparatiedelen van de achterschermen zijn er nog wel, als je eenmaal weet dat je ze kruislings moet wisselen met de voorschermen van een Opel Kadett C. Dus linker voorscherm van een Opel Kadett C past op rechter achterscherm van een Volvo 400-serie en rechter voorscherm van een Opel Kadett C past op linker achterscherm van een 400-serie.
-
De reparatiedelen van de achterschermen zijn er nog wel, als je eenmaal weet dat je ze kruislings moet wisselen met de voorschermen van een Opel Kadett C. Dus linker voorscherm van een Opel Kadett C past op rechter achterscherm van een Volvo 400-serie en rechter voorscherm van een Opel Kadett C past op linker achterscherm van een 400-serie.
Mooi dat er een forum is om dit soort kennis te delen!
-
De reparatiedelen van de achterschermen zijn er nog wel, als je eenmaal weet dat je ze kruislings moet wisselen met de voorschermen van een Opel Kadett C. Dus linker voorscherm van een Opel Kadett C past op rechter achterscherm van een Volvo 400-serie en rechter voorscherm van een Opel Kadett C past op linker achterscherm van een 400-serie.
Dank voor de tip; ik vermoed dat het bij de dorpel dan niet helemaal overeen komt, maar een beetje plaatwerker zou daar wel een mouw aan kunnen passen lijkt me…