Onder handen genomen door Porsche zegt niet zoveel, je had in de jaren 80 ook een Seat Ibiza met een 'system Porsche' motor.
Renault introduceerde begin jaren 80 de F-serie motorfamile. Volvo heeft daarop specifiek varianten ontwikkeld voor de 340 (B172) en in eerste instantie de B18E voor de 480ES. De motoren kwamen uit de Renault fabriek (in Portugal, als ik het goed heb), naar Volvo specificaties. Gietstukken tussen Renault en Volvo zijn dus gelijk, maar specifieke bewerkingen en onderdelen kunnen alleen door Volvo gebruikt zijn (vb B18E nokkenasprofiel).
Hoewel de prestaties van de B18E tegenvielen, was dat niet de aanleiding voor het Turbo verhaal. Die ontwikkeling zat al in de pijplijn voor de introductie van de ES.
De ontwikkeling van de Turbo is bij Porsche gedaan. Vandaar dat er ook een Bosch LH injectie en EZK ontsteking op zit, dat vinden die Duitsers fijner dan die Franse Renix meuk
.
Omgekeerd was hetzelfde, want de B18FT is nooit door Renault in hun modellen opgegenomen. Renault prefeerde waarschijnlijk hun 16 klepper ontwikkeling boven de turbo.
De Turbo is teruggedraaid, omdat de bak het qua levensduur het niet trok (ook de automaat) en omdat anders een Hollandse Volvo sneller was dan de snelste Zweedse (en dat is lastig te verteren nadat je een eland hebt verobberd)
TU Eindhoven heeft ook nog iets gedaan aan de B172 en/of B18E ontwikkeling. Ze hebben/hadden in iedergeval een motor in hun motortestlab.
Na de turbo waren ze bij Volvo (en Renault) nog niet uitontwikkeld, want er kwam een nieuwe varianten de 1794cc (B18U) en de 2liter (B20F). Deze hebben een andere kop (in plaats van Heron type, Paratagee), grotere boring en voor de 2-liter een andere slag. Deze zijn rond 1991 in de 400 serie gekomen, maar beide cilinderinhouden zijn ook in de Clio, R19, Laguna, Megane, Espace geleverd. De 1.8 is vrij snel in de Renaults gekomen (misschien wel eerder dan Volvo, moet ik uitzoeken), de 2l pas eind 94 met de introductie van de Laguna I.
Ik weet niet van wie het iniatief kwam om deze motorvariant te ontwikkelen, maar zowel Volvo als Renault hadden er baat van. Maar het is in principe wel een blok met specieke Volvo specs (gebouwd/ assembleerd door Renault, maar dat waren ze allemaal).
Als laatste is er nog een 1600 in de 440/460 gekomen en dan heb ik me nog beperkt tot de benzine motoren (en de B18F, EP/FP ook nog weggelaten).
Je kan altijd nog zeggen dat het onderstel door Lotus is getuned