Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?  (gelezen 7263 keer)

Offline 480classic

  • 2nd gear member
  • Berichten: 93
De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Gepost op: maandag 13 februari 2012, 00:21 »
Ik lees nog weleens afwijkende antwoorden.

De eerste 480ers reden vanaf 1986 rond met de 17oocc blok (renault)die compleet gemodificeerd is door Porsche.
Turbo kwam wat later ook gekieteld dacht ik door Porsche 170pk minus 50pk (dank aan volvo)
Mijn vraag,vanaf 1993 kwam de 2ltr motor.
Is deze 2liter nu  afgeleid van de 1700motor of praten we gewoon over uit het rek zonder modificatie motorblok  af Renault.
PLus wat is er daarna gebeurd met de laatste 2ltrblok die in de volvo 480 zat.Die werd dacht ik weer gemodificeerd anno 1994-1996.


Wie weet de juiste antwoorden hierop?
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012, 00:23 door 480classic »

Offline JapIoNET

  • 2nd gear member
  • Berichten: 49
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 00:42 »
Zover ik weet is het een Renault blok gebruikt in de Laguna, iets aangepast met een hoger koppel maar minder PK's omdat het standaard 2.0 blok van Renault al meer PK's had dan het Turboblok...
dit heb ik me echter ook maar laten vertellen...
Volvo 480S 2.0 1994 Rood

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 01:20 »
Echter, de Laguna is in 1995 geintroduceerd met een 2liter blok, waar de 400 serie al in 1992 met een 2l te koop was.

Offline orlando

  • 4th gear member
  • Berichten: 619
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 08:34 »
Volgens mij is het blok uit een Renault 19  het zelfde als ons 1700 blok. Deze is echter later ook uitgevoerd in een twee liter, het is zo dat alleen het onder blok het zelfde is als onze 480 en de rest, dus ook de kop, door Volvo zo aangepast is dat deze niet uit te wisselen zijn. De gaten voor de injector brug zijn anders dan van Renault, dus als je Renault delen wilt gebruiken moet je ook alles gebruiken. De koppakking en de distributie zijn wel hetzelfde. De Laguna heeft een heel ander blok volgens mij die totaal niet lijkt op de 480 blokken.

Mods edit: Post leesbaar gemaakt. Graag even na het typen lezen voor je op verzenden drukt.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012, 14:57 door Philip »
volvo 480 es amiricaan bj 86
volvo 460 turbo bj 91
volvo 740 bj 87
volvo 960 bj 95
volvo c70 cabrio bj 2000

Offline Philip

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.144
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 15:06 »
Naar mijn weten is het 1700 blok aangeleverd door Renault en als You are not allowed to view links. Register or Login grotendeels gemodificeerd door Porsche. Het blok is nog een keer teruggestuurd naar Porsche voor een turbo versie (toen is o.a. een Bosch motormanagement systeem gebruikt, nieuw spruitsuk etc.) omdat de prestaties van de 1700 negatieve kritiek kreeg vanuit de pers. Als het goed is, is dit door Volvo zelf gedaan en niet onder de joint venture, echter weet ik dit niet 100% zeker. De 2.0 gebruikt in de 400 serie is naar mijn weten door Volvo zelf aangepast. Het verschil tussen de eerste serie (bekend door de rode peilstok) en de tweede serie (bekend door de groene peilstok) zit hem in de zuigerkoelers. De motoren met de rode peilstok hebben sproeiers die olie aan de onderkant van de zuiger spuiten om deze te koelen. Dit bleek echter bij het overgrote deel van de motoren te leiden tot overmatig olieverbruik (vroeg of laat, ze doen het niet allemaal, de kans is echter groot). De motoren met de groene peilstokken hebben deze niet meer en hebben daarom ook geen last meer van dit probleem.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012, 15:07 door Philip »

Offline V480TI

  • VERBANNEN!
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.702
  • 1987 B18E / 1995 GTT Hausser
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 15:08 »
De 1700 n.a. is een door Volvo zelf aangepast renault blok, net als de 2.0.
Bij de Turbo 1700's  is Porsche erbij gehaald.(inderdaad).

De 2.0's zijn opgeboorde 1700 blokken en aangepast door Volvo.

Greetz
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012, 15:10 door V480TI »
1995 322 GTT
1987 B18E

Offline 480classic

  • 2nd gear member
  • Berichten: 93
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 18:05 »
Het verhaal van Philip  lijkt mij of hoop ik lijkt mij de waarheid.
Althans gehoopt.
Om nu met een laguna blok rond te rijden vind ik minder,
Een (renault) motor(1700) die door porsche onderhanden is genomen en door volvo geupdate is naar een 2.0 spreekt mij aan.
Is dit nu voor de volle 100% de waarheid?
Lijkt mij interessant,ik wil gewoon weten waar ik meerond rij. Althans eerdaags.
(na 3 480turbo's  en 2  1700es)

Plus ga ik erop achteruit met deze 2.0 1995 die ik van de week ga halen.Teminste vergeleken met de andere die ik ooit bezat,
Verbruik enzz.

Offline V480TI

  • VERBANNEN!
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.702
  • 1987 B18E / 1995 GTT Hausser
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 19:14 »
Ik zal het nog iets duidelijker schrijven :

Alleen de 1700 turbo is door Porsche onder handen genomen en verleit de fabriek idd met +- 170 pk, dat was teveel voor Volvo...  dus 120 pk geworden.

De 2.0 is een door Volvo opgeboorde en aangepaste 1700 N/A.

Greetz
1995 322 GTT
1987 B18E

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 20:28 »
Onder handen genomen door Porsche zegt niet zoveel, je had in de jaren 80 ook een Seat Ibiza met een 'system Porsche' motor.

Renault introduceerde begin jaren 80 de F-serie motorfamile. Volvo heeft daarop specifiek varianten ontwikkeld voor de 340 (B172) en in eerste instantie de B18E voor de 480ES. De motoren kwamen uit de Renault fabriek (in Portugal, als ik het goed heb), naar Volvo specificaties. Gietstukken tussen Renault en Volvo zijn dus gelijk, maar specifieke bewerkingen en onderdelen kunnen alleen door Volvo gebruikt zijn (vb B18E nokkenasprofiel).

Hoewel de prestaties van de B18E tegenvielen, was dat niet de aanleiding voor het Turbo verhaal. Die ontwikkeling zat al in de pijplijn voor de introductie van de ES.
De ontwikkeling van de Turbo is bij Porsche gedaan. Vandaar dat er ook een Bosch LH injectie en EZK ontsteking op zit, dat vinden die Duitsers fijner dan die Franse Renix meuk :P.
Omgekeerd was hetzelfde, want de B18FT is nooit door Renault in hun modellen opgegenomen. Renault prefeerde waarschijnlijk hun 16 klepper ontwikkeling boven de turbo.

De Turbo is teruggedraaid, omdat de bak het qua levensduur het niet trok (ook de automaat) en omdat anders een Hollandse Volvo sneller was dan de snelste Zweedse (en dat is lastig te verteren nadat je een eland hebt verobberd)

TU Eindhoven heeft ook nog iets gedaan aan de B172 en/of B18E ontwikkeling. Ze hebben/hadden in iedergeval een motor in hun motortestlab.

Na de turbo waren ze bij Volvo (en Renault) nog niet uitontwikkeld, want er kwam een nieuwe varianten de 1794cc (B18U) en de 2liter (B20F). Deze hebben een andere kop (in plaats van Heron type, Paratagee), grotere boring en voor de 2-liter een andere slag. Deze zijn rond 1991 in de 400 serie gekomen, maar beide cilinderinhouden zijn ook in de Clio, R19, Laguna, Megane, Espace geleverd. De 1.8 is vrij snel in de Renaults gekomen (misschien wel eerder dan Volvo, moet ik uitzoeken), de 2l pas eind 94 met de introductie van de Laguna I.
Ik weet niet van wie het iniatief kwam om deze motorvariant te ontwikkelen, maar zowel Volvo als Renault hadden er baat van. Maar het is in principe wel een blok met specieke Volvo specs (gebouwd/ assembleerd door Renault, maar dat waren ze allemaal).

Als laatste is er nog een 1600 in de 440/460 gekomen en dan heb ik me nog beperkt tot de benzine motoren (en de B18F, EP/FP ook nog weggelaten).

Je kan altijd nog zeggen dat het onderstel door Lotus is getuned ;)

Offline joryanvanderhoek

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.046
  • I like cars, especially the Volvo 480
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 21:56 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Als laatste is er nog een 1600 in de 440/460 gekomen en dan heb ik me nog beperkt tot de benzine motoren (en de B18F, EP/FP ook nog weggelaten).

Er zijn toch ook een paar 480's met een 1600 motor geleverd voor Finland?
Mvg, Joryan - You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Miki

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 820
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012, 10:06 »
You are not allowed to view links. Register or Login
.....Je kan altijd nog zeggen dat het onderstel door Lotus is getuned ;).....
En was dat dan de fabrikant van " de" Lotus of de gelijknamige tuner? Heb begrepen dat hier ook nog verschil in zit!?
340DL '83(?) - verkocht
480 turbo '93 - verkocht
480 turbo '91 - verkocht
480 gtt '95 - verkocht

Offline V480TI

  • VERBANNEN!
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.702
  • 1987 B18E / 1995 GTT Hausser
Re:De 2.0 is een door Volvo gemodicifeerd en opgeboord 1.7 blok of?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 23:41 »
Je hebt Lotus cars, maar ook andere afdelingen van Lotus cars zoals Lotus Motorsport die weer aanpassingen aan onderstel,gewicht e.d. kan doen.
Bij veel auto's in ontwikkeling word Lotus erbij betrokken, dus je kan wel zeggen dat het eigenlijk een en dezelfde firma is.

Greetz
1995 322 GTT
1987 B18E