Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II  (gelezen 416997 keer)

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1770 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2020, 17:56 »
De tijd vliegt en mijn 480 stond alweer een maandje stilletjes onder de lakens in de stal.
Dus werd het tijd om hem even wakker te schudden.
Eerst de banden op de goede spanning gebracht, pincode ingetoetst en starten.
Met de gebruikelijke piep vanuit de snaar van de dynamo sloeg hij, uiteraard, direct aan. Deze piep is er niet uit te krijgen. Het is een nieuwe snaar en de spanning op de snaar is goed. Overigens piept ie alleen bij een koude start. Het is inmiddels een vertrouwd geluid waarmee hij tot leven komt.
Een heerlijk stukje rond gereden en ondertussen van alles even testen.
De stoelverwarming, heerlijk snel warm. Dat is toch wel luxe in een koude auto. De verwarming al na een paar kilometer lekker warme lucht blazend.
Even de koplampen op, altijd een apart moment. Mijn oudste kleinzoon staat altijd te juichen en te springen van plezier als ik ze op doe. En dat doe ikzelf ook wel een beetje.
Schakelen ging zoals het hoort. Alleen begint de motorsteun wel wat slap te worden. Rijdend in z’n vijfde versnelling zie je de pook heen en weer gaan bij lastwisseling.
Ook de remmen even getest, geen opmerkingen. De ruitensproeiers en ruitenwissers, alles werkt. De achterruitenwisser mag wel wat strakker op de ruit.
De radio aan, de antenne komt keurig omhoog. Heerlijk toch zo’n auto waarin alles het doet.
Alles? Nou ja, bijna alles.
Uiteraard moesten de zijramen ook even open. En waar ik al een beetje bang voor was, het rechter raam maakte niet een zacht knapje (wat ie altijd al deed), maar een luide knal. Gelukkig ging ie nog wel omhoog. Hier is dus werk aan de winkel. Voorlopig het raam maar dicht laten.
Het smalle ventilatieroostertje onder het dashboardkastje was kapot en ik had er één uit een sloopauto gehaald. Deze erin gezet, en direct er weer uitgehaald. Hij bleek helemaal verkleurd. Of het is een andere kleur dan in mijn auto. In ieder geval was het geen gezicht. Zie foto



De auto weer in de garagebox en aan de accudruppelaar. En ja hoor, iets te enthousiast aan de hendel van de motorkapontgrendeling getrokken, in meerdere stukjes spatte hij uiteen. Ik had hem al eens in elkaar geplakt, maar nu is ie toch echt kapot.


Als iemand er eentje over heeft (en of een ventilatieroostertje in de goede kleur) dan hoor ik dat graag.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.173
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1771 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2020, 18:51 »
hoe doe jij dat:   rij je geschorst rond?   Verzekering loopt door?

Het kleurverschil van het roostertje:  ik zie dat ding nooit dus zou me er zelf niet druk om maken.

Er zijn zwaardere dossiers...
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline Hee dee

  • 4th gear member
  • Berichten: 691
  • Volvo liefhebber
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1772 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2020, 21:52 »
Kleurverschil zal door rookaanslag kunnen zijn. Zonlicht lijkt mij niet want dat kan daar niet komen. Ik heb wel een motorknopontgrendeling liggen (mooi scrabbelwoord.

Offline BartK480

  • 3rd gear member
  • Berichten: 228
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1773 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2020, 13:47 »
Er zijn verschillende manieren die je kan proberen.
You are not allowed to view links. Register or Login
Nieuwe aanwinst : '92 TT ES
Donor: '95 480 GT Turbo
firma wagen : '16 BMW 5
Vrouwtje : '17 Hyunday Tucson
Past:
verschillende, oa enkele 480ers

Offline Wing

  • 1st gear member
  • Berichten: 18
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1774 Gepost op: zaterdag 21 november 2020, 21:27 »
Via dit forum heb ik wat onderdelen kunnen scoren voor onze 480. Vandaag heb ik het klepje op de achterwisser kunnen monteren. Ook heb ik de ventilatierooster onder het dashboardkastje vervangen (een lipje was afgebroken). Ook heb ik het dashboardkastje vervangen omdat de hoekjes waar de schroeven op komen kapot bleken te zijn.

Als laatste heb ik het slot van het slot van het armsteunkastje tussen de achterstoelen aangepast aan onze sleutel (blijkbaar is dat kastje ooit vervangen en heeft degene die dat gedaan had niet het slot overgezet .. Ik heb het slotje eruit gehaald en de vulplaatjes verwisseld / aangepast zodat dat slot nu ook op onze officiële sleutel. Bij de koop van de auto kregen we twee setjes sleutels bij. Een setje was voor dat slot :dom:. Aangezien ik vroeger al weleens zo'n aanpassing had gedaan was het een kwestie van uitzoeken hoe dat slot eruit gehaald kon worden. Dat bleek niet zo moeilijk te zijn.

Offline Huite

  • 2nd gear member
  • Berichten: 35
  • Na verkoop van mijn BMW E9, weer een classieker
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1775 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 23:09 »
Vandaag ben ik weer eens bezig geweest met mijn turbootje. Helaas niet om leuk mee te rijden, maar om de rechter koplamp te maken. De gaat met stoten omhoog. Nu was het echt helemaal raak, moest met hulp omhoog.
Eerst maar de neus demonteren. Dta was toch wel een klein klusje. Zelf nooit gedaan, dus eerst maa eens wat uitzoeken in de boeken. Dat was geen succes. Dan maar youtube, dat was gelijk raak. Een of ander tiender had het voor mij al eens gedaan. Lekker makkelijk. Wel ben ik wat netter te werk gegeaan. Na alles los te hebben gehaald kwam het leuke werk, uitzoeken waarom het niet werkt. Eerst de veer gecotroleerd. Deze heb ik verwijderd door de beugeltjes, deze zitten bij het balhoofd aan iedere kant, los te maken met een schroevendraaier. Dit ging vrij gemakkelijk. Na wat inspectie kwam ik tot de conclusie dat dit niet het probleem was. De motor, nee toch. De lampen stonden op dat moment omhoog. Door de lichtschakelaar uit te zetten en vervolgens de motorkap te sluiten kon ik zien wat de motor deed, niets. De linkerlamp ging overigens keurig naar beneden. Met wat rommelen draaide de motor ook. Dit ging met stapjes. Barst, de motor was dus het probleem. Gelukkig had ik er nog een liggen.
Alles vervangen te hebben, gelijk de stadslichten ook vervangen te hebben, werkt alles weer naar behoren.
Was een leuk projectje om een motor te vervangen van een van de klaplampen.
Wat is het toch een leuke auto. Wel met een haat liefde relatie.

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1776 Gepost op: woensdag 30 december 2020, 09:24 »
Mooi verhaal, met passie geschreven.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline Huite

  • 2nd gear member
  • Berichten: 35
  • Na verkoop van mijn BMW E9, weer een classieker
Re: What did you do about the 480 today? Part II
« Reactie #1777 Gepost op: woensdag 30 december 2020, 10:15 »
Vandaag gaan we verder. De luchtlekage verhelpen net achter het rechtervoorwiel. Klussers, jullie ook allemaal succes.

Offline Huite

  • 2nd gear member
  • Berichten: 35
  • Na verkoop van mijn BMW E9, weer een classieker
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1778 Gepost op: woensdag 30 december 2020, 16:37 »
Vandaag de vacuumaansluiting gefixt. Ik dacht eerst dat de bollen lek zouden zijn, maar gelukkig was dat niet het geval. Was de aansluiting die er af was gegaan. Opnieuw vast gezet met een jublileumklem. Was makkelijk te bereiken door het voorwiel teverwijderen en het spatscherm los te halen. Was daar verbazingwekkend schoon. Verder had ik problemen met mijn VEN, maar is door  deze reparatie opgelost. Groet allemaal

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1779 Gepost op: maandag 17 januari 2022, 21:27 »
Afgelopen vrijdag de 480 weer eens laten rollen, hij stond een beetje te vereenzamen in zijn box.
Het was goed weer en uiteraard een heerlijke rit gemaakt samen met een kleinzoon. En natuurlijk moesten de koplampen omhoog.
Maar toen ik s’avonds de auto in de garagebox zette zag ik een behoorlijke plas op de grond liggen. Die had ik bij het ophalen gemist (ik rij achteruit de garage uit).
Het bleek koelvloeistof te zijn.
Vandaag gezocht naar het lek. Het was niet zo maar terug te vinden. Pas na het onder druk zetten van het systeem gingen er druppels vallen. Gelukkig makkelijk te verhelpen, een nieuwe slangklem erop en dat was het.
Ja mensen, niet echt een spannend verhaal, maar hebben jullie toch wat te lezen.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline artyvisual

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.015
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1780 Gepost op: dinsdag 18 januari 2022, 10:49 »
...toch zat ik op mijn puntje van mijn stoel hoor. Een beetje Disney achtig eind, dat wel, dat alles goed komt enzo. maar dank
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
480 es 2.0 '94 305 black

Offline JeroenM

  • 2nd gear member
  • Berichten: 43
  • Volvo 480 ES Two Tone
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1781 Gepost op: zaterdag 29 januari 2022, 17:06 »
Een nieuw huis met garage. Dat is goed nieuws voor mijn Two Tone. Dus staat ie nu heerlijk binnen en kan ik aan het klussen.
Vandaag de neus en koplampen eraf gehaald. Helemaal schoongemaakt en nu klappen ze er weer lustig op los, de koplampen dan. De drl’s zijn nu aan de beurt om op te knappen. Even als de verstralers.
De ruitenwisser achter weer werkbaar gemaakt.
Op het lijstje voor de komende tijd nog heel wat klusjes:
- her en der roestplekjes aanpakken
- distributiesnaar, multiriem, waterpomp vervangen
- olie verversen
- geluidsisolatie motorkap vernieuwen
- dashboard spic en span maken
- rubbers vervangen
- en er zal vanzelf nog wel wat meer bijkomen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Thijs480ES

  • Donateur '18
  • 3rd gear member
  • *****
  • Berichten: 262
  • Volvo 480ES '95 & V40 2.0t '03 Heico
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1782 Gepost op: zaterdag 29 januari 2022, 17:07 »
Heerlijke sleutelruimte!

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk


Offline François

  • 2nd gear member
  • Berichten: 74
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1783 Gepost op: zaterdag 29 januari 2022, 19:41 »
Je weet dat jouw motorkap-uitsteller een "sleutelstand" heeft? Dan staat de kap verticaal en vergrendeld. Mits je dragende balk van het dak het toelaat natuurlijk!

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1784 Gepost op: zaterdag 29 januari 2022, 19:58 »
Mooi werk, hou ons op de hoogte.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)