Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II  (gelezen 417137 keer)

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1695 Gepost op: zaterdag 19 januari 2019, 16:49 »
Vandaag een heel gezellige en leerzame cursusdag bij Marinus Brouwer, Passie voor Glans, hier in Kampen.
Jan Vloedgraven was er ook met zijn nieuwe racing green Turbo GL. Jan had van mij een binnenbumperbalk te leen voor de maatvoering.
Vandaag heb ik die terug gekregen beter dan nieuw, schitterend in epoxicoating. Die gaat voorlopig niet roesten. Hartelijk dank, Jan.

Zoals gezegd vandaag geleerd hoe te poetsen. De altijd enthousiaste Marinus weet daar een dag mee te vullen.
En verricht wonderen.
Hij heeft als voorbeeld de motorkap van de 480 die ik aan het slopen ben omgetoverd van algen-mosgroen in combinatie met mat zwartvuil naar oogverblindend glinsterend aquagroen. Mooier en dieper van kleur dan je voor mogelijk houdt.
Helaas ben ik vergeten foto’s te maken (dom, dom, dom), maar zal dit volgende week alsnog proberen te doen.

Al met al een heel geslaagde dag met Passie voor Glans.


Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1696 Gepost op: zaterdag 19 januari 2019, 20:08 »
Ook hier vergeten foto's te maken... Ik repareer 480 elektronica zoals jullie weten, en als ik dan een complete tellerbak opbouw en het blijkt niet te werken, dan wordt het bijna een erezaak voor me om het wel werkend te krijgen. Bij iemand wiens naam niet lekker ligt bij de beheerders van dit forum ben ik donderdagmiddag langs geweest. Die is een 480 S naar ES aan het ombouwen. Eerst de stekker van de kabelboom vervangen, want daar had iemand al een keer ondeskundig met de pinnen van de snelheidsmeter zitten rotzooien. Complete grijze stekker met 18 draden eraf geknipt en een ander eraan gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt, weer helemaal perfect. Hoera, nu werkt de snelheidsmeter! Maar het infocentrum bleef dood. Teller van een andere 480 erin: werkt. Oorzaak zat dus in de tellerbak zelf. Thuis niet verder naar het probleem gezocht en de complete print en infocentrum vervangen. Avond lang aangezet zodat ie flink warm wordt, nachtje in de vriezer en terug aangezet: werkt nog steeds. Hopelijk nu voorgoed opgelost.
Oh ja, van de kleuren van de kabelboom bleek niks te kloppen met wat het servicehandboek aangaf voor het bouwjaar. Kennelijk hadden ze in Born nog een MY 1991 kabelboom liggen en die in een MY 1993 auto gefrot. En twee keer dezelfde draadkleur gebruiken op dezelfde stekker is ook geen probleem. Grmbl.

Mijn nieuwe project is de CEM, die ben ik nu aan het reverse engineeren qua functionaliteit. De CEM-00 en -01 (tot 1991) heb ik grotendeels ontrafeld dankzij een post op het Franse forum, maar de CEM-III (vanaf 1991) is qua documentatie erg omslachtig dus dat wordt nog een paar avonden puzzelen. Korte termijn doel is een kit maken om een CEM te kunnen testen, lange termijn doel is een eigen CEM ontwerpen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Daniel1988

  • 1st gear member
  • Berichten: 22
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1697 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 11:33 »
Zo dat klinkt goed robert! Je zal er inderdaad een hoop tijd insteken om het allemaal te doorgronden. Erg gaaf dat je het doet. Voor welke elektronica problemen zou ik je kunnen contacten?

Offline artyvisual

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.015
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1698 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 12:07 »
Ik zou wel een foto van Robert zijn vriezer willen zien...
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
480 es 2.0 '94 305 black

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.173
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1699 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 17:16 »
haha: mooie beschrijving Robert!
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.173
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1700 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 17:20 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Vandaag een heel gezellige en leerzame cursusdag bij Marinus Brouwer, Passie voor Glans, hier in Kampen.
Jan Vloedgraven was er ook met zijn nieuwe racing green Turbo GL. Jan had van mij een binnenbumperbalk te leen voor de maatvoering.
Vandaag heb ik die terug gekregen beter dan nieuw, schitterend in epoxicoating. Die gaat voorlopig niet roesten. Hartelijk dank, Jan.

Zoals gezegd vandaag geleerd hoe te poetsen. De altijd enthousiaste Marinus weet daar een dag mee te vullen.
En verricht wonderen.
Hij heeft als voorbeeld de motorkap van de 480 die ik aan het slopen ben omgetoverd van algen-mosgroen in combinatie met mat zwartvuil naar oogverblindend glinsterend aquagroen. Mooier en dieper van kleur dan je voor mogelijk houdt.
Helaas ben ik vergeten foto’s te maken (dom, dom, dom), maar zal dit volgende week alsnog proberen te doen.

Al met al een heel geslaagde dag met Passie voor Glans.

Doet me denken aan een cursus koken zonder pannen.  Bleek uiteindelijk naaien zonder draad en naalden te zijn.
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1701 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 18:25 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Zo dat klinkt goed robert! Je zal er inderdaad een hoop tijd insteken om het allemaal te doorgronden. Erg gaaf dat je het doet. Voor welke elektronica problemen zou ik je kunnen contacten?
Gewoon alles waar je niet uit komt vragen in het forum, nieuw topic maken, krijg je vrij snel antwoord van mij of iemand anders in het forum
Ik ben ook met Messenger en Whatsapp te bereiken in noodgevallen, maar ik schijn ook nog een betaalde baan en een gezin te hebben dus soms zie ik die berichten pas een paar uur later
« Laatst bewerkt op: zondag 20 januari 2019, 20:13 door brinkie »
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1702 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 20:10 »
Vanmiddag trouwens weer aan een 480 gesleuteld, dit maal een 480 S, die is van Casper die niet op forum of Facebook zit en hier 1 km vandaan woont.
Van zijn 480 stonden de koplampen permanent omhoog. Al eerder de fout geprobeerd te vinden, toen leek een defecte microswitch in de motorkapsluiting de boosdoener te zijn. Dat was ook zo, maar de sluiting hoefde ik gelukkig niet te vervangen, een fikse dosis WD40 maakte de schakelaar weer gangbaar en de lampen konden weer dicht.
Maar een 480 geeft zich niet zomaar gewonnen. De motor in de rechter koplamp maakte al aardig wat herrie en na een paar keer op en neer klappen stopte de koplamp terwijl het motortje een schrapend geluid maakte. Die was duidelijk overleden. Gelukkig had ik nog een motortje in voorraad, ben ik best handig geworden met het vervangen van die dingen en scheen de zon volop, van de kou was niets te merken. Meteen de gasveertjes vervangen (van de groupbuy), die deden helemaal niets meer na 26 jaar en dat is waarschijnlijk de oorzaak van het kapotte motortje.
Na een uurtje of twee klussen had deze 480 zijn meest kenmerkende feature weer terug!
Er staan nog een paar dingetjes op de to-do-lijst van deze auto (rollers gordelaangevers zijn weg, gordelsluiting bestuurderskant is defect, voorruit heeft een scheur en distributieriem moet vervangen worden) maar een 480 die niet roest in de wielkasten is zeldzaam...
« Laatst bewerkt op: zondag 20 januari 2019, 20:16 door brinkie »
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1703 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 21:31 »
Super Robert.
Het is ongelooflijk wat jij weet, kan en doet op het gebied van de Volvo 480.
Hulde, Hulde, Hulde  :klapklap:  :viool:

P.S. Voor alle duidelijkheid, dit is 100% gemeend
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline georgenijssen

  • 3rd gear member
  • Berichten: 133
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1704 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 19:44 »
Accu wissel want zelfs de radio was z'n geheugen kwijt na starten, boordcomputer ook alle gemiddelden weg..., en ook deze ochtend krabben aan de binnenkant van de voorruit of is dit lokaal...

's-Hertogenbosch 

Verder lekker karren!

Offline artyvisual

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.015
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1705 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 23:18 »
Krabben binnenkant: +1

Verstuurd vanaf mijn SM-A300F met Tapatalk

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
480 es 2.0 '94 305 black

Offline thalenvisser480turbo

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.865
  • Gero heeft een roze 480
    • http://www.everyoneweb.com/volvo480/
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1706 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 23:48 »
+1
Maar ik heb nu een oplaadbare ontvochtiger gehaald .ik ben benieuwd of dat wat werkt
volvo 480 turbo 1989 kleur 199
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline CdE

  • 4th gear member
  • Berichten: 379
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1707 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 09:05 »
Nee, paar dagen terug een keer gehad aan de binnenkant. Laatste dagen alleen buiten gelukkig
Volvo 480 Turbo, 1994, White
Volvo 164, 1970, California White
Honda Civic 1.6 VTEC, 2003

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1708 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 10:46 »
Ik ben deze dagen erg blij met de 480 in de ondergrondse parkeergarage en de Zweedse tank die voor de deur staat...
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Alexander

  • 4th gear member
  • Berichten: 532
Re: Wat heb je vandaag aan de 480 gedaan? Deel II
« Reactie #1709 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 17:39 »
Ik met m'n busje van de zaak met Allseason bandjes :)
Die winter dat ik met de 480 doorreed had ik ook met enige regelmaat een bevroren voorruit aan de binnenkant..
Saab 900NG 2.5 V6 SE Cabrio - 1997
Ford Transit Connect L2 1.5 TDCI - 2020