Gisteren de APK gehad. Was meer gedoe dan ik gewend was.
Dat de uitlaat lekte was bekend, gelukkig door een slecht passende klem die makkelijk te vervangen was.
Maar de keurmeester vond lekkage van remolie uit de ABS-pomp. Daar zit bovenop een afsluitdopje dat er in de fabriek in is geponst. En dat was gaan lekken. Ik zou het zelf nooit gezien hebben, maar de keurmeester was onverbiddelijk: afkeurpunt!
Hoe te handelen? Zijn deze pompen sowieso nog verkrijgbaar? Ik heb er zelf nog eentje liggen die uit een sloper komt, maar die ziet er zo beroerd uit dat ik die niet wil inbouwen. Bovendien uitbouwen en inbouwen, daar had ik geen tijd voor.
Gelukkig was de keurmeester de fantastische Volvo-monteur Henk Lokhorst van anutobedrijf Lokhorst in Kampen. En Henk weet altijd een oplossing, en ook nu. Met een hamer en een beiteltje, een paar gerichte tikken op het dopje, en de lekkage was verdwenen.
Toen ontdekte Henk dat de kabelboom van de achterklep stuk was en er minstens twee draadjes bloot lagen. Potverdikkie. Maar gelukkig geen merkbare storingen, dus geen afkeurpunt. Pfoe, daar kwam ik goed doorheen.
Nog twee nieuwe lampjes voor de kentekenplaatverlichting en de keuring was volbracht. Wel weer een APK voor een jaar, maar wel nog werk te doen. De achterklep kabelboom heeft voorrang, maar die ABS-pomp hou ik ook goed in de gaten.