You are not allowed to view links. Register or Login

Auteur Topic: De 480 en de APK  (gelezen 155847 keer)

Offline rene

  • 4th gear member
  • Berichten: 393
    • verreiker forum
Re: De 480 en de APK
« Reactie #15 Gepost op: zondag 23 augustus 2009, 22:29 »
auto was iets van anderhalf jaar geschorst geweest.wel af en toe stiekum een rondje gereden om alles gangbaar te houden.
mijn nieuwe forum;
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Melvin

  • 5th gear member
  • Berichten: 778
Re: De 480 en de APK
« Reactie #16 Gepost op: maandag 24 augustus 2009, 10:13 »
Vorige week de 480S naar de keuring gebracht. De enige reparatie die nodig was, was een nieuwe draagarm linksvoor omdat de rubbers versleten waren. Verder ook geen adviespunten.

Offline artyvisual

  • 5th gear member
  • Berichten: 888
Re: De 480 en de APK
« Reactie #17 Gepost op: maandag 31 augustus 2009, 21:43 »
Hmm. net terug van n keuring.

- Beide voorveren waren gebroken! Niks van gemerkt...
- Stuurkogels beide moeten vervangen
- Handremkabel, zowel hoofd als links achter moet vervangen worden
- Remschijven en blokken achter. (dat wist ik al)
Dan moet er nog wat normaal onderhoud (nieuwe olie, koelvloeistoef.)

Beetje balen, ik dacht dat ze er redelijk makkelijk doorheen kon. Heb hem/haar iig maar weer meegenomen om even te kijken of ik zelf iets kan doen om kosten te besparen.
Voorveren voor doen nieuw iets van 100 per stuk denk ik? Heeft iemand ervaring met tweedehandse? Ik kan misschien beter een goede tweedehand hele poot onderzetten?
Al met al denk ik zo'n 450 a 500 euro excl schijven. Dat zet de teller op dik 1500 onderdelen en onderhoud euro dit jaar.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
480 es 2.0 '94 305 black

Offline Melvin

  • 5th gear member
  • Berichten: 778
Re: De 480 en de APK
« Reactie #18 Gepost op: maandag 31 augustus 2009, 22:49 »
Als je toch gebruikte veren wilt proberen heb ik er hier nog twee liggen. Die mag je hebben voor 7.50Euro per stuk. Wat ze te lijden hebben gehad weet ik niet, omdat ik ze nooit gebruikt heb. Ze komen van forumlid Wytse en hebben volgens mij onder een 1.7L ES met ongeveer 140.000km gezeten, maar dat weet ik niet zeker.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 september 2009, 06:56 door Melvin »

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: De 480 en de APK
« Reactie #19 Gepost op: maandag 31 augustus 2009, 23:41 »
480's hebben in de loop der tijd verschillende veren gehad met verschillende lengtes en stijfheden.
Ik raad aan om veren te zoeken die dezelfde kleurmarkering hebben.
Anders zou je wel eens met een halve 480XC kunnen eindigen.

 Verlagingsveren is natuurlijk een goed excuus.;)

Offline artyvisual

  • 5th gear member
  • Berichten: 888
Re: De 480 en de APK
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 10:43 »
merci,
Ik zal een ontdekken of onder het roest nog iets van een kleurcode zichtbaar is. Is er nog een andere manier om te ontdekken welke type erin zit? (de onderdelenhandel krijgt dus niet automatisch de juiste als je het kenteken invoert?)
Ik vond scherp geprijsde op You are not allowed to view links. Register or Login, 60 euro inclusief.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
480 es 2.0 '94 305 black

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: De 480 en de APK
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 12:39 »
Die stip zit ergens halverwege op de veer.
Een andere manier is om het aantal veerwindingen te tellen en de windingsdikte op te meten.

Hier kan je meer vinden over veren voor de 480:
You are not allowed to view links. Register or Login


Offline Melvin

  • 5th gear member
  • Berichten: 778
Re: De 480 en de APK
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 19:30 »
De veren die ik heb liggen hebben iets van een blauwe vlek op ongeveer 1/3 van de lengte zitten.

In de link hierboven naar het Europese forum staan veerstijfheden in een vreemd eenheid en waardes. Ik denk dat de eenheid gewoon N/m moet zijn en de waardes een factor 1000 hoger. Of wordt dit op een andere manier uitgedrukt?

Offline Auk

  • Administrator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De 480 en de APK
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 20:42 »
Er staat dat het in Nms uitgedrukt wordt, die s zal wel de s van meervoud zijn.
Auke

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.202
Re: De 480 en de APK
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 21:29 »
staat voor newton meter second. het is zoiets als de eenheid van vertraging, weet het verder ook niet duidelijk uit te leggen.
480 GT  '95 dark grey metalic/mica

Offline Melvin

  • 5th gear member
  • Berichten: 778
Re: De 480 en de APK
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 22:03 »
Wat ik er over gevonden heb is dat Nms gebruikt wordt als dempingsconstante. Dit is geen veerstijfheid. Daar hoort geen tijdseenheid in thuis. Ook Nms als meervoud van Newton meter kan het niet zijn. Veerconstantes gaan in Newton per meter (N/m), niet in Newton meter (Nm). Ik zoek nog even verder :)

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.202
Re: De 480 en de APK
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 22:31 »
daar hoort wel de factor tijd bij, dat woord seconde staat er niet voor niets.

eenheid van kracht:

Een kracht van 1 Newton geeft aan een massa van 1 Kg een versnelling van 1 m/s in het kwadraat.

480 GT  '95 dark grey metalic/mica

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: De 480 en de APK
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 22:59 »
Volgens mij waren de waarden in N/mm.

Offline Melvin

  • 5th gear member
  • Berichten: 778
Re: De 480 en de APK
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 23:10 »
You are not allowed to view links. Register or Login
daar hoort wel de factor tijd bij, dat woord seconde staat er niet voor niets.

eenheid van kracht:

Een kracht van 1 Newton geeft aan een massa van 1 Kg een versnelling van 1 m/s in het kwadraat.



Juist, maar in het geval van een veerstijfheid hoort daar geen tijdseenheid bij. Een veer levert een kracht (N) als functie van de indrukking of uitrekking (m). Als een veer een bepaalde afstand wordt ingedrukt, levert deze een kracht, ongeacht de tijdsduur.

N/mm klinkt logisch, om de waarden voor de stijfheid wat kleiner te houden.

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.053
    • AndorabLe.nl
Re: De 480 en de APK
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 01 september 2009, 23:24 »
Vermoedelijk zit de tijdseenheid seconde er toch wel bij.

Waarschijnlijk heeft deze iets met een dempingstijd te maken of met de tijd die een veer nodig heeft om vanuit ingedrukte toestand naar zijn rusttoestand te gaan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 september 2009, 23:29 door AndorabLe »
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login