You are not allowed to view links. Register or Login

Auteur Topic: De 480 en de APK  (gelezen 195574 keer)

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.123
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1035 Gepost op: zaterdag 24 augustus 2019, 21:16 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Mijn autootje mag ook weer een jaartje rijden.
Had dit jaar alleen 2 aandachtspuntjes. Motorblok nat, is een lekkende aftapplug. En een slecht remblokje achter.

Goed nieuws!  We blijven jullie dus zien op meetings!
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline MauriceSpapens

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 503
  • Volvo 480 ES flamered 1995
    • Maurice Spapens Dutch Design
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1036 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 08:28 »
Jippie V0480 mag weer een jaartje en wordt dan 25 :)
Altijd fijn een onafhankelijk Keurstation. “Heer op 2 puntjes na is eigenlijk alles goed met uw auto.” Dat was afgelopen week maandag. De ashoezen wielzijde, zowel links als rechts dichtten niet goed meer af. Tijdelijke afkeur :) Maandag Vo naar mijn vaste vertrouwde garagehouder gebracht. Die is in tegenstelling tot een zekere monteur in Noord -Holland die ik never ever meer aan mijn auto laat zitten, erg snel. Gisteren klaar terug naar de herkeur en fluitend met een grote glimlach naar huis. We mogen weer een jaar. Als die monteur uit Noord-Holland mijn witte drl-s eens terugstuurt dan is Vo weer helemaal compleet. Ondanks vele vele vele beloftes mijn DRL-s nooit teruggekregen :(
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 september 2019, 08:31 door MauriceSpapens »
Het duurt altijd even langer dan de wens dat het al klaar is.

Offline Nielo

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 797
  • :)
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1037 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 17:41 »
Als die dat niet terug geeft dan is het diefstal  :hmm:
Volvo 480 turbo paris blue

Offline Alexander

  • 4th gear member
  • Berichten: 493
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1038 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 18:11 »
Daar kunnen we met z'n allen boeken over volschrijven denk ik...
Volvo 480 ES 1.7 Smoke Silver 1990
Ford Transit Connect 1.8 TDCI 2013

Offline v480gt

  • Donateur '15
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 587
  • 480 de ongeneeslijke ziekte!
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1039 Gepost op: donderdag 05 september 2019, 19:17 »
Goedgekeurd zonder drl's, dat is wel heel bijzonder.......

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.304
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1040 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 12:27 »
Met de opmerking dat er olie onderaan het blok en de bak zit (waarschijnlijk van een eerdere lekkage), goedgekeurd tot 9 januari 2021. :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 november 2019, 21:32 door brinkie »
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo V70 2.0F Silver Metallic MY2011

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 705
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1041 Gepost op: vrijdag 22 november 2019, 16:56 »
Goed zo!
En waar olie zit, zit geen roest.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo V40 D2
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline Jeroen

  • 2nd gear member
  • Berichten: 47
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1042 Gepost op: woensdag 18 december 2019, 22:47 »
Zonder opmerkingen als een speer door de APK!
480 GT 1994 dark grey
480 ES 1995 flame red (uitgebrand 2015)
142 1969

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 705
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1043 Gepost op: donderdag 19 december 2019, 07:16 »
Super.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo V40 D2
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline PeterN

  • 3rd gear member
  • Berichten: 129
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1044 Gepost op: donderdag 19 december 2019, 15:47 »
Vandaag naar de keuring geweest. Enkel een opmerking over olielekkage aan de versnellingsbak en een opmerking : dit type zien we Nog zelden
480 1.7 ES 1987 wit ( verkocht  in 2008 )
480 2.0 ES 1995 rood ( total loss in 2013 )
480 2.0 GT 1995 Racing  green (onderdelen)
480 2.0 ES 1995 rood
480  1.7 GT Turbo 1995 wit
480 Turbo 1991 automaat rood
En nu nog een cabrio vinden :-)

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 705
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1045 Gepost op: donderdag 19 december 2019, 20:36 »
Gefeliciteerd.
Gezien de scherpe en adequate opmerking was de goedkeuring vast en zeker terecht.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo V40 D2
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline artyvisual

  • 5th gear member
  • Berichten: 978
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1046 Gepost op: vrijdag 20 december 2019, 11:15 »
@Jeroen: Mooie foto man
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
480 es 2.0 '94 305 black

Offline Dino1970

  • 3rd gear member
  • Berichten: 233
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1047 Gepost op: zaterdag 21 december 2019, 16:09 »
De mijne ook weer een jaartje APK. Dat viel nog niet mee: mijn CO was circa 9%, en de auto zoop de laatste tijd als een tempelier. Daarnaast nog wat kleinere dingen, stuurkogeltje, handremkabel, bandjes maar dat stelt allemaal niet zoveel voor.

Na lang lang (heel lang) alle gangbare dingen checken aan ontsteking en sensoren van brandstofsysteem, ben ik maar de kabelboom gaan doormeten, en vond dat de kabel van de lambda sluiting maakte met de mantel. De lambda kabel is een soort COAX kabel waarvan de mantel aan de massa ligt. De mantel en signaalkabel maakten ergens sluiting waardoor de computer dus continue 0 Volt als signaal kreeg (oftewel: de computer werd verteld dat het mengsel zeer arm is, dus ging dan meer inspuiten). Inmiddels verholpen, en de CO ging terug naar.... 0,01% !!! Dat was wel een vreugdesprongetje, en hij rijdt nu ook weer echt zuinig. 

Ik had daarnaast inmiddels ook nog de injectoren ultrasoon onder belasting laten reinigen (bij een bedrijf in Goes), dat kan ik echt iedereen aanraden. Je krijgt er een meetrapport bij en ik heb meegekeken: wat komt er een hoop vuil uit die injectoren na bijna 25 jaar gebruik. De auto loopt veel mooier en pikt echt heel goed op.
1988 480 Turbo | SX-TV-91 | 231 Red
1988 480 Turbo | TB-67-TX | 231 Red
2011 Alfa Romeo Giulietta | 11-PVG-1 | Rosso Competizione
1995 480 2.0 ES | 322 Flame Red Metallic
1973 Lancia 2000 HF coupe | Verde Scuro

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.123
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1048 Gepost op: zondag 22 december 2019, 09:11 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Ik had daarnaast inmiddels ook nog de injectoren ultrasoon onder belasting laten reinigen (bij een bedrijf in Goes), dat kan ik echt iedereen aanraden. Je krijgt er een meetrapport bij en ik heb meegekeken: wat komt er een hoop vuil uit die injectoren na bijna 25 jaar gebruik. De auto loopt veel mooier en pikt echt heel goed op.

Ik kan mij niet herinneren dat ik deze "tip" ooit voorbij heb zien komen.   Wat kost dat en is dat de moeite waard, ook al heb je nergens last van?
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline Dino1970

  • 3rd gear member
  • Berichten: 233
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1049 Gepost op: zondag 22 december 2019, 13:37 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Ik had daarnaast inmiddels ook nog de injectoren ultrasoon onder belasting laten reinigen (bij een bedrijf in Goes), dat kan ik echt iedereen aanraden. Je krijgt er een meetrapport bij en ik heb meegekeken: wat komt er een hoop vuil uit die injectoren na bijna 25 jaar gebruik. De auto loopt veel mooier en pikt echt heel goed op.

Ik kan mij niet herinneren dat ik deze "tip" ooit voorbij heb zien komen.   Wat kost dat en is dat de moeite waard, ook al heb je nergens last van?

Het kost 32 euro per injector (incl BTW). Er komt nog wat arbeidskosten bij als je de injectorrail aanlevert i.p.v. de  losse injectoren. En verzendkosten heen en terug als je ze niet zelf aflevert/ophaalt.

Of het de moeite waard is ook al heb je nergens last van: het zal een beetje van de uitgangssituatie afhangen maar in mijn geval was ik echt positief verrast. Vergelijk het met langzaam slechter wordende veren en dempers: als je regelmatig in je auto rijdt dan merk je dat niet zo, het groeit a.h.w. met je mee, totdat je een keer alles vervangt en het verschil merkt.

De injectoren hebben na reiniging weer de opbrengst die ze van fabrieks af aan hadden. In de loop van de jaren krijg je vuilafzetting in de injector, en dat kan de hoeveelheid brandstof die elke injector inspuit doen verminderen. Dan wordt de kracht die op de zuiger wordt uitgeoefend bij ontsteking van het mengsel ook minder, ergo: vermogensverlies Ergo ( :D ).  Het is bovendien niet zonder meer zo dat die vermindering voor alle 4 de injectoren gelijk opgaat. Dit resulteert in onregelmatiger lopen omdat elke zuiger dan een net iets andere kracht uitoefent op de krukas.
Zelf had ik vanwege de hoge CO het vermoeden van een nadruppelende injector, en een druiper kan een drama worden kan ik me herinneren van de biologieles op de middelbare school (daar hingen van die SIRE posters). Gelukkig had ik geen druiper. Naast het reinigen doen ze namelijk ook een lektest.         
1988 480 Turbo | SX-TV-91 | 231 Red
1988 480 Turbo | TB-67-TX | 231 Red
2011 Alfa Romeo Giulietta | 11-PVG-1 | Rosso Competizione
1995 480 2.0 ES | 322 Flame Red Metallic
1973 Lancia 2000 HF coupe | Verde Scuro