Wel vreemd trouwens
Rij je in je dorp, zie je een gast tanken in mijn zwarte 480 turbo, dacht dat ik de enige was, hij had alleen een ander kenteken :-)
Hoeveel 480 zijn er nu verkocht?? In Nederland?? Of ook daar buiten.. als en nog 1664 van rond rijden?? In Nederland..
Was/is de auto nu zo slecht, of onderschatten mensen de waarde er van?? (waarde is eigenlijk wat een gek er voor geeft?? of heb je ook nog een ander begrip voor waarde???)
Is het de moeite om je 480 uit elkaar te trekken en op te knappen??, aangezien misschien straks auto's ouder dan 10 jaar gediscrimineerd worden om dat ze VUIL zijn voor ons milieu??, mijne is van 1990, dus.. nog 7 jaar en het is een oldtimer,
Kijk maar wat je nu voor een Mercedes uit 1982 neer telt, alleen omdat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen :-)
In totaal zijn er iets meer als 80.000 geproduceerd. Een groot deel is in Nederland gebleven, maar er is ook een aanzienlijk aantal naar de ons omringende landen geëxporteerd.
De waarde van elk exemplaar op zich is onder andere afhankelijk van de staat van onderhoud. Goede exemplaren zijn uiteraard duurder als exemplaren die in staat van ontbinding verkeren.
Waarom er nu behoorlijk weinig nog over zijn zal waarschijnlijk meerdere redenen hebben. Hierbij kun je denken aan:
- (onherstelbare) schade door een ongeval
- slecht onderhoud, en daardoor veel roest
- donor-auto geworden voor andere 480's
- relatief lage waarde waardoor duur onderhoudt zorgt voor een economisch total-loss
En er zullen nog wel meer redenen zijn waarom een bepaald model auto langzaamaan uit het verkeer verdwijnt.
Of je het de investering waard vind om je 480 op te knappen is helemaal aan jezelf. Weet er echter wel bij dat als je dat gaat doen, en je doet het goed, dat je de investering voorlopig echt niet terug zult verdienen. (Alhoewel, je krijgt natuurlijk een goede auto terug waaraan je heel veel rijplezier kunt beleven.)