In het kader van iets wat ik gisteren op de VKB hoorde, "de 480 was zijn tijd ver vooruit". Dat is helemaal niet zo op elektronica-gebied, waar de 480 in excelleert ten opzichte van de auto's daarvoor is de gebruikersvriendelijkheid en de standaard levering van de computer in plaats van een dure optie. Kijk maar eens naar You are not allowed to view links.
Register or
Login. Deze Trip Computer was een waanzinnig dure optie, werd eind 1977 geïntroduceerd voor 920 dollar, wat gecorrigeerd naar inflatie ongeveer 3900 dollar (3300 euro) nu is. Als ik naar het filmpje kijk vind ik deze tripcomputer een draak om te bedienen, je moet je aandacht van de weg af halen om tijdens het rijden een andere functie te selecteren. Maar de functies die deze computer aanbiedt zijn in principe dezelfde als het infocenter van de 480.
De microprocessor in deze computer (You are not allowed to view links.
Register or
Login) is van dezelfde familie als in het infocenter van de 480. Niettemin stond het productieproces van de in deze computer gebruikte processor anno 1977 nog in de kinderschoenen, er was veel uitval en ze waren ook nog eens relatief duur. GM kocht ze allemaal op voor de productie van de Trip Computer. Pas eind 1978 had Motorola het productie-proces onder de knie en in 1979 verscheen de 6801 processor in de catalogi van Motorola. Het ontwerp van deze processor is overgenomen en verbeterd door Hitachi, die 'm als HD6301 op de markt bracht. Deze is uiteindelijk door VDO gebruikt in het infocenter en die bestelde er zoveel van, dat er VDO op de chip prijkte in plaats van Hitachi. De kostprijs van deze units was kennelijk zo laag dat je ze makkelijk standaard kon aanbieden in de auto.