Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Uitbrengen Volvo 480  (gelezen 33590 keer)

Offline Eric

  • 3rd gear member
  • Berichten: 122
Uitbrengen Volvo 480
« Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 13:38 »
Waarom heeft Volvo de Volvo 480 op de markt gebracht?
Ben benieuwd naar de reactie's
Eric

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.069
    • AndorabLe.nl
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 13:48 »
Voor zover ik weet moest de 400-serie de opvolger worden van de 300-serie.

Om de nieuwe lijn meteen een sportiever imago mee te geven is er begonnen met de 480. Op basis hiervan zijn (twee jaar na de 480) de 440 en (drie jaar na de 480) de 460 uitgebracht waarmee de modellijn compleet was. (Ondanks dat er toch echt een stationcar ontbrak.)
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 14:34 »
De 400 is altijd wel wat hoger gepositioneerd geweest als de 300. Zeg maar als vulling tussen de 300 en 200 serie.

Maar aangezien de Nederlandse Staat er voor 50% of 30%  eigenaar (van Volvo car BV) was toendertijd. Kan het ook werkverschaffing project voor wat Brabo's en Limbo's zijn geweest ;) (rent nu het draadje uit)

Het is achteraf in mijn beleving een test/show case geweest voor Volvo om nieuwe technieken te introduceren. Kijk maar naar de voorwielaandrijving en CEM die nu gemeengoed zijn in alle Volvo's van nu.

Offline Auk

  • Administrator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 4.367
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 13:16 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Waarom heeft Volvo de Volvo 480 op de markt gebracht?

Stijgende vraag naar hatchbacks en coupés, waar de 480 een prima alternatief in bleek.

Volvo kwam iets eerder met de 780. Deze was net zoals de 480 hoofdzakelijk bedoelt voor de markt in Amerika. De 480 was een vreemde eend, een coupe maar met hatchback eigenschappen, hij was practischer en goedkoper dan de 780 en dat is één van de redenen geweest dat Volvo besloot het model in productie te laten gaan.

Vanwaar was Amerika zo belangrijk? Volvo's grootste afzet vind al sinds dat het merk bestaat plaats in Amerika. En zeker vanaf het moment dat Volvo de driepuntsgordel introduceerde is er de verkoop van Volvo's en andere Europese automerken gigantisch gestegen. Jaren later blijkt Volvo nog steeds één van de meest verkochte auto's in Amerika.
Auke

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 16:50 »
In Amerika wilden de dealers een kleine Coupe hebben. Bovendien moest deze "zuinige" auto de doorsnee verbruik van alle Volvo´s per jaar in de VS naar beneden haalen, hetzelfde verhaal als nu in onze tijd.

De rest is geschiedenis.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 januari 2011, 17:44 door Daniel480 »
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP

Offline Corne010

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 701
  • Never say never
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 17:42 »
You are not allowed to view links. Register or Login
In Amerika wilden de dealers een kleine Coupe hebben. Bovendien moest deze "zuinige" auto doorsnee verbruik van alle Volvo´s per jaar in de VS naar beneden haalen, hetzelfde verhaal als nu in onze tijd.

De rest is geschiedenis.



Dit verhaal heb ik ook ooit ergens opgedaan. De USA dealers gaven aan aan het hoofdkantoor in Zweden dat er ruimte was voor een nieuw model (om de verkopen op te vijzelen) Vervolgens  de "ontwerp strijd"  tussen Zweden/Italie/ Nederland,  NL won.   Toen de 480 klaar was voor productie was de dollar ingestort en was de 480 te duur om te exporteren.
Klinkt logisch maar ik heb John de Vries ook eens (op dat stukje video?) horen zeggen dat het larie was en dat de 480 gewoon voor de Europese markt was om de wereld te laten zien waar Volvo toen toe in staat was. Er hoefde op de 480 geen winst gemaakt te worden, de 440 zou het volume model worden..

Maar ik was er niet bij
 :D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 januari 2011, 17:44 door Corne010 »
Bezit: VW UP automaat voor het dagelijkse grotestadsgemak;  480 Two Tone automaat voor het avontuur..

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 17:51 »
Citaat
In Amerika wilden de dealers een kleine Coupe hebben. Bovendien moest deze "zuinige" auto doorsnee verbruik van alle Volvo´s per jaar in de VS naar beneden halen

Daar hebben ze lekker veel profijt van gehad :)
Aan de andere kant was Volvo behoorlijk beschadigd geraakt als de 480 met zijn kinderziektes op de Amerikaanse markt was gekomen.

Pop-ups waren de speciaal voor de Amerikaanse markt gekomen. De bedoeling was ook dat 20-30% naar de VS zou gaan.
Dus ik ga voor een wereldauto gericht op de US markt.

Is eigenlijk altijd de bedoeling geweest dat de 480 in Nederland zou worden geproduceerd? Of dat gekomen omdat ze de interne stylingswedstrijd wonnen?

Offline Corne010

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 701
  • Never say never
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 18:01 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Citaat
In Amerika wilden de dealers een kleine Coupe hebben. Bovendien moest deze "zuinige" auto doorsnee verbruik van alle Volvo´s per jaar in de VS naar beneden halen

Daar hebben ze lekker veel profijt van gehad :)
Aan de andere kant was Volvo behoorlijk beschadigd geraakt als de 480 met zijn kinderziektes op de Amerikaanse markt was gekomen.

Pop-ups waren de speciaal voor de Amerikaanse markt gekomen. De bedoeling was ook dat 20-30% naar de VS zou gaan.
Dus ik ga voor een wereldauto gericht op de US markt.

Is eigenlijk altijd de bedoeling geweest dat de 480 in Nederland zou worden geproduceerd? Of dat gekomen omdat ze de interne stylingswedstrijd wonnen?


Ja het was van begin af aan de bedoeling dat hij in NL gebouwd zou worden,  nog sterker, de Nederlanders kregen de kans om de 480 te ontwerpen juist OMDAT de 480 in NL gebouwd zou worden. Volvo had net de fabrieken in Born overgenomen en vonden daarom dat het NL team ook een kans moest krijgen..



Maar weer: van horen zeggen. Ik was er niet bij..
Bezit: VW UP automaat voor het dagelijkse grotestadsgemak;  480 Two Tone automaat voor het avontuur..

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 19:23 »
Het was al vroeg duidelijk dat er een opvolger moest komen voor de 340 en 360 serie. Omdat deze toch al in Born gemaakt is, heeft Volvo zweden de gehele ontwikkeling/leiding door Volvo Helmond laaten doen. Dit, omdat ze in Zweden erg druk waaren met de ontwikkeling van de Estate versies van de 740 en 760.
+ de 4XX was de testcase, voor de 850.

De 4XX was in 85/86 klaar, en de 850 GLT kwam pas in 91 op de markt, alhoewel ze op hetzelfde moment zijn begonnen met de ontwikkeling.....
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 19:26 »
Ik vind best wel snel als je bedenkt dat de 850 een nieuwe eigen ontwikkelde 5 cilinder had en een multilink achter wielophanging.

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 19:29 »
11 jaar  ???
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 19:33 »
91-85=5 jaar, was mijn redenatie.

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 19:37 »
De ontwikkeling van de 850 liep die vertraging op vanwege de 740/760 Estate + Facelifts van deze autos. Dat koste het kleine Volvo nog wel veel geld. Daarom die 11 jaar. Veel beter dan de 4XX was de 850 dan toch niet  :donenothing:


Het heeft niks met de 480 te maaken.

Die kwam er, omdat Rob Koch + Team weer een 1800ES wou hebben.
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 20:00 »
Hadden ze natuurlijk ook nooit moeten doen , die 700 serie faceliften ;)

Of was er gewoon meer budget beschikbaar voor de 400 om die eerder af te krijgen dan de 800?

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.390
    • De Zwedentrip 2010
Re: Uitbrengen Volvo 480
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011, 20:11 »
Budget van de 4XX was veel kleiner.

En het is een erg goede wagen geworden, de 480. " Kinderkrankheiten" heb je altijd, maakt niet uit bij welk merk je koopt !

Materiaalkeuze mag wat ongelukkig zijn, maar toen was zo een dahboard design niet mogelijk met ander materiaal, of het moet erg zwaar geworden zijn. En, in zo een kleine auto, zoveel opties,techniek -> dat is toch wel behoorlijk uniek geweest in 85. Kijk maar wat er anders nog rond aan het rijden was in die tijd  :shy:
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT
Saab 9000i Volvo 345GL VIP