Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)  (gelezen 7670 keer)

Offline KennyH

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.348
  • Swedish beauty
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #15 Gepost op: zondag 08 februari 2009, 01:47 »
damn 4pr80, dit geeft mij ineens een hele andere blik op de 480 :o, nu is die voor mij wel nog veeel specialer geworden hoor, maar wel apart dit allemaal
Sucked not Blown.!

'88er ES

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.336
    • De Zwedentrip 2010
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #16 Gepost op: zondag 08 februari 2009, 11:09 »
Daar zit zeker de waarheid in, ook al was de 480 bestemd voor de VS. De wagens werden daar al aan de dealer organisatie geshowed en promotie materiaal zat in de pipeline.

Zelfde verhaal met de 480 Turbo. Leuk penisverhaal dat het bedrijf wat de 480 omzoubouwen kapot is gegaan. De eerste prototype Cabrio´s werden in Engeland afgeleverd bij MIRA Ltd. , waar de waens getest werden op hun stevigheid nadat ze al testwerk hadden ondergaan. De wagen was zo rot als wat. Alle laspunten-,naaden waaren kapot. De verstevegingen waaren niet goed.

Dat MIRA rapport heb ik in handen gehad, en dat laat je dan toch wel schrikken. De 480 is behoorlijk stevig bi ongelukken....in de Cabrio had ik niet willen zitten.... You are not allowed to view links. Register or Login

Daarom duurde het tot 1990 in Geneve, dat de blauwe Cabrio geshowed is, nu met lange U-profielen en Torsiestangen onder de auto gelast. Folders zijn toen al gedrukt, maar gelukkig heeft Volvo uiteindelijk nee gezegd. begin jaaren 90 ging de bouwkwaliteit van een karosserie zo omhoog in de industrie, dat de 480 afgegaan was in de ogen van Volvo.





Ik denk, een 1988 480 Turbo had genoeg kans gehad om daar goed te verkopen voor Volvo begrippen. Dat was de tijd, dat Audi´s vanzichzelf gingen rijden en dodelijke ongelukken daar hebben verorzaakt. En de kwaliteit van andere merken is ook niet veel beter geweest in die tijd.

Jammer, maar wat maakt het uit  ;D


Leuk weetje: De Targa achterklep van glas, is van de Corvette  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 08 februari 2009, 11:12 door Daniel480 »
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT

4pr80

  • Gast
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #17 Gepost op: zondag 08 februari 2009, 11:38 »
mijn verhaal gaat 1 stap verder Daniel, ik geef aan de de 480 op papier wel naar de USA moest gaan, maar dat er tegelijk al op boardniveau besloten was vóór aanvang van de productie van de 480 dat de 480 never naar de USA zou gaan. Op papier moest de 480 wel gaan, zo kon er een grotere bijdrage gevraagd worden voor de ontwikkeling en voor het behoud van werkgelegenheid. Om deze reden zijn er wat zoethoudertjes gemaakt voor amerika. De verschuiving in wisselkoersen tussen USdollar en europese munteenheden kwam als een geschenk uit de hemel, dit argument kon worden uitgenut om de 480 zonder gezichtsverlies niet naar de USA te vermarkten.

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.336
    • De Zwedentrip 2010
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #18 Gepost op: zondag 08 februari 2009, 12:02 »
Alles is mogelijk, de wereld is slecht  ;D

Maar dan hebben ze nog veel moeite gedaan om iedreen voor gek te houden  ;)
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT

4pr80

  • Gast
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #19 Gepost op: zondag 08 februari 2009, 12:20 »
het is niet eens voor de gek houden: in NL, Europa en USA was men (zowel land- als continentdirectie) er echt van overtuigd dat de 480 naar de USA zou komen. Het afbreukrisico voor Volvo als de kwaliteit niet zou voldoen aan USA Volvo-normen en het met NL belastinggeld auto's kunnen ontwikkelen en produceren, was voor de hoofddirectie Volvo voldoende om al in 1986 een definitief "no go" te geven

de wereld is niet slecht, de wereld is wel anders dan t lijkt

Offline Corne010

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 702
  • Never say never
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #20 Gepost op: zondag 08 februari 2009, 14:22 »
Wow wat een ontluisterend verhaal. Maar wel geloofwaardig, zo gaan de dingen in ehh..  Grote Mensen Land zal ik maar zeggen..  Sprookjes bestaan niet.

Maar jongens, wat rijden we met z'n allen in een mooi verhaal rond! De 480 is idd nog meer bijzonder dan ik dacht.
Bezit: VW UP automaat voor het dagelijkse grotestadsgemak;  480 Two Tone automaat voor het avontuur..

Offline ettore bugatti

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.230
Re: Volvo 480, C30 en 1800ES in PK (KRO)
« Reactie #21 Gepost op: maandag 09 februari 2009, 19:29 »
Ik denk inderdaad dat het verhaal wel klopt, hoewel het in werkelijkheid natuurlijk minder zwart/wit is dan nu wordt verteld. Er zijn honderden, misschien wel duizenden mensen betrokken bij de ontwikkeling en productie van de 480 en iedereen heeft wel zijn visie.

Het blijft niet onverstandig besluit dat men de 480 lekker voor europa heeft gehouden, want met een auto die net zo betrouwbaar was als een Austin Allegro (volgens een Engels autoblad), was Volvo eronderdoor gegaan in Amerika.

De fabriek in Born heeft een capiciteit van 200.000 auto per jaar. Dan draait het leuk. De 300 alleen kon niet voor die aantallen zorgen. De 400 alleen ook niet daarom is die ook iets hoger geposititioneerd en met de omzwaai naar voorwielaandrijving was het wel intressant om een intressante sportcoupe te bouwen.

Alleen de 300 en de 400 bracht ook niet genoeg werkgelegenheid dus heeft Nederland voor dik geld (aandeel ontwikkeling X40/Charisma) Mitsubishi erin gebracht. Met de X40 en de Charisma, Space star heeft het een tijdje leuk gedraaid, maar nu heeft men weer dezelfde problemen.