Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?  (gelezen 155861 keer)

Offline Philip

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.144
Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Gepost op: woensdag 24 september 2008, 23:25 »
Ik trap af met het door lotus ontwikkelde onderstel dat standaard al 0,95 G kan halen in de bochten, de turbomotoren met heron cilinders en zuigers, bosch ontsteking en inspuiting en garrett turbo allemaal speciaal in elkaar geschroefd voor de 480 (dus niet de 400 serie) door porsche!

480Scheurneus

  • Gast
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 september 2008, 23:34 »
Kort samegepakt is deh:

Love it or loathe it, helaas er is geen tussenweg. Voor mij Born´s beste: 1.020 kg Zweedse veiligheid met een door Duitsers gemodificeerde Franse motor. Verpakt in een tijdloos Italiaans aandoend Nederlands ontwerp met een onderstel waar de Engelsen voor tekenden.

Mar des van den internet eh

Offline Philip

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.144
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 september 2008, 00:02 »
Klopt als een bus. Wie bied meer?

Offline Sander480T

  • 3rd gear member
  • Berichten: 103
  • Volvo 480 Turbo MY 1988
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 september 2008, 00:11 »
Is het jullie trouwens al eens opgevallen dat de achterlichten uit 2 aparte lampjes (per stuk) bestaat?
Zodoende; mocht er één uitvallen blijft er altijd nog één over! en natuurlijk de reflector in het midden als het al helemaal fout zou gaan aan 1 kant. Een tweede designdetail is dat iedereen zelfs in het donker nog een 480 kan herkennen door het unieke lichtbeeld!

Offline DeNNiS_

  • 3rd gear member
  • Berichten: 112
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 september 2008, 20:50 »
Dat het een zeer moderne auto was al voor die tijd..

- binnen verlichting die nog 15 sec blijft branden na het instappen tot je wegrijd
- tank inhoud kan aflezen op de liter
- stoelverwarming met thermostaat die hem niet warmer laat worden als 25 graden huid tempratuur dus niet je kont verbrand
- verwarming niet werkt bij koud weer tot de motor warm genoeg is
- Follow me home systeem
- airco uitgeschakeld word bij vol gas om het maximale vermogen te kunnen gebruiken

Offline Sander480T

  • 3rd gear member
  • Berichten: 103
  • Volvo 480 Turbo MY 1988
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 september 2008, 02:41 »
een enkele aanvulling;);

-stoelverwarming werkt ook pas onder de 14 graden Celcius!
-airco blaast geen koude lucht onder de 10 graden Celcius

Offline Philip

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.144
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 01 oktober 2008, 17:43 »
Volvo 480
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Aan het eind van de jaren zeventig van de twintigste eeuw probeerde Volvo van z'n wat burgerlijk imago af te raken en begon met het ontwikkelen van een kleine en zuinige Volvo voor de Amerikaanse markt. Onder de projectnaam G13 (later veranderd in Galaxy) ontwikkelde Volvo de 480ES.

De 480ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen; het was eerder een 3-deurs gezinswagen. De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische Volvo P1800, de Volvo 343 Tundra van Bertone, die alleen een prototype was, en de futuristische Reliant Scimitar.

De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born (Nederlands-Limburg). Het was het eerste model van de 400-serie, die later werd aangevuld met de 440 en 460.

Voor het model van de 480 zijn meerdere tekeningen gemaakt. De uiteindelijke versie is getekend door de Nederlander John de Vries onderleiding van Rob Koch. Een van de vroege ontwerpstudies is de Volvo 343 Tundra Concept van Bertone die de lijnen van de latere Citroën BX draagt.

De 480 was een vooruitstrevend model. Zo had hij als een van de eerste personenwagens een digitaal informatiecentrum op het dashboard waarop allerlei gegevens waren af te lezen, zoals temperaturen van olie, water en buitenlucht, actieradius en de hoeveelheid benzine in de tank en het benzineverbruik. Een ander nieuw concept was de motorkap van fiberglass, die uiteindelijk zwaarder bleek dan een metalen motorkap. In maart 1986 werd de auto aan het publiek gepresenteerd op de autotentoonstelling in Genève. De 480 was voor Volvo de eerste van een succesvolle reeks voorwielaangedreven modellen. In de pers werden vooral de goede rij-eigenschappen geroemd.

Een cabriolet versie van de 480 heeft het productiestadium nooit gehaald.

De 480 was oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar door een ongunstige wisselkoers is hij daar uiteindelijk nooit door Volvo op de markt gebracht. .
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 oktober 2008, 17:45 door Philip »

Offline 480 Turbo

  • 2nd gear member
  • Berichten: 55
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 06 november 2008, 09:42 »
Zo, ik heb nog een leuke:

De allereerste Volvo 480 is 's avonds rond 24.00u de spuiterij bij Nedcar ingereden. Echter door een stuurfoutje (bestuurder remde niet op tijd)  is deze van een betonnen plateau met zijn neus 1,5 meter omlaag gedoken. Het gevolg was dat de eerste Volvo 480 concept car al na 5 min. totall-loss was met een verbogen neus en een flinke scheur in het dak...

Hoe ik dit weet: mijn oom reed erin, hij is nu ongeveer 30 jaar werkzaam bij Nedcar:)
Wytse

Offline 480classic

  • 2nd gear member
  • Berichten: 93
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 08 november 2008, 00:26 »
De 480 was inderdaad zijn tijd ver vooruit.
Nu anno 2008 zitten de elektyrische snufjes zowat standaard in elke auto.
Dat er veel storingen voor kwamen bij de 480 kwam hoofdzakelijk door de slechte pakkingen van de achterlichten.Vrij snel trad er waterlekkage op.
Door al dat vocht ontstonden  er storingen door oxydatie van het circuit.Alarm ging zo maar spontaan af enzz.
Jammer.
Zelf bezit ik sinds kort een 480 (3e) die altijd door de eerste eigenaar droog werd weggezet.En destijds onder garantie goede pakkingen heeft laten monteren voor de achterlichten.Interieur is mede daardoor vochtvrij gebleven en het elektrische systeem werkt zoals het hoort.Interieur ziet er dan ook als nieuw uit,alsof hij zo uit de showroom kwam.Ja dat betreft tast vocht veel aan.Ik heb anderfe 480ers meegemaakt......
But keep on rolling,er zijn er nog zo ongeveer een 1700tal rijdend in Nederland.
Goed bewaren en koesteren zo,n 480 mannen (en vrouwen) !!!
blijf poetsen dat monstertje.

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.069
    • AndorabLe.nl
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 november 2008, 19:40 »
 Waarom de Volvo 480 standaard verstralers heeft buiten de koplampen?

Wel, de wetgeving schrijft voor dat er in noodsituaties direct een lichtsignaal gegeven moet kunnen worden. Als hiervoor eerst nog koplampen omhoog moeten, voldoet dat niet.
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.069
    • AndorabLe.nl
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 30 november 2008, 19:42 »
Een weetje dat minder goed bekend zal zijn:

Na 12 minuten schakelt de achterruitverwarming automatisch uit om elektriciteit en brandstof te besparen. Gewoon handig, maar misschien net weer niet als dat niet genoeg is. Zonder serviceboekje weet u dat misschien niet, maar daar is een oplossing voor. Als u de schakelaar even ingedrukt houdt, een paar seconden, dan blijft de achterruitverwarming continu ingeschakeld. Totdat hij nogmaals wordt ingedrukt, dan gaat hij weer uit. Aan alles is gedacht voor uw Volvo 480.
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Philip

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.144
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 30 november 2008, 19:43 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Waarom de Volvo 480 standaard verstralers heeft buiten de koplampen?

Wel, de wetgeving schrijft voor dat er in noodsituaties direct een lichtsignaal gegeven moet kunnen worden. Als hiervoor eerst nog koplampen omhoog moeten, voldoet dat niet.

Waarom de 480 pop-up koplampen heeft?

Een belangrijke reden hiervoor is dat de ontwerpers wilden de sportieve voorkant van de auto niet compenseren door deze hoger te maken voor de koplampen. Echter in de U.S.A. moeten koplampen op een bepaalde hoogte gemonteerd zijn. Pop-up koplampen waren hiervoor de perfecte oplossing.

Offline AndorabLe

  • 5th gear member
  • Berichten: 2.069
    • AndorabLe.nl
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 30 november 2008, 19:44 »
Nog eentje over de buitenspielgels:

De Volvo 480 heeft elektrisch verwarmde buitenspiegels. Niet om uw handen aan te warmen. Nee, ook dit is weer zo'n typisch Volvo-aspect waardoor Volvo's ook in koude streken uitstekend thuis zijn. Maar waar zit de schakelaar daarvan, zo wilt u weten? Die is er niet. De buitenspiegels worden verwarmd, gelijktijdig met de achterruitverwarming. Is de achterruit al ontdooid, maar heeft u nog besneeuwde spiegels, zet hem dan toch nog maar even aan.
1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline revoldius

  • 3rd gear member
  • Berichten: 197
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 december 2008, 16:31 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Een weetje dat minder goed bekend zal zijn:

Na 12 minuten schakelt de achterruitverwarming automatisch uit om elektriciteit en brandstof te besparen. Gewoon handig, maar misschien net weer niet als dat niet genoeg is. Zonder serviceboekje weet u dat misschien niet, maar daar is een oplossing voor. Als u de schakelaar even ingedrukt houdt, een paar seconden, dan blijft de achterruitverwarming continu ingeschakeld. Totdat hij nogmaals wordt ingedrukt, dan gaat hij weer uit. Aan alles is gedacht voor uw Volvo 480.

Ook is het zo dat als je de achteruit verwaming laat opstaan en je zet de motor uit, en je start binnen de 5 minuten terug dan gaat hij automatisch terug aan.

You are not allowed to view links. Register or Login
Zo, ik heb nog een leuke:

De allereerste Volvo 480 is 's avonds rond 24.00u de spuiterij bij Nedcar ingereden. Echter door een stuurfoutje (bestuurder remde niet op tijd)  is deze van een betonnen plateau met zijn neus 1,5 meter omlaag gedoken. Het gevolg was dat de eerste Volvo 480 concept car al na 5 min. totall-loss was met een verbogen neus en een flinke scheur in het dak...

Hoe ik dit weet: mijn oom reed erin, hij is nu ongeveer 30 jaar werkzaam bij Nedcar:)

Kan niet zijn de 480 hing aan een rail vast als hij de lakstraat in ging. En het is ook zo dat als er al een motor en wielen in hingen dan werden die mee geverfd. en zoals je kan zien op bijgevoegde foto is het interieur nog volledig leeg.



Greetz Jan
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008, 16:36 door revoldius »

Offline 480 Turbo

  • 2nd gear member
  • Berichten: 55
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 04 december 2008, 22:53 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Een weetje dat minder goed bekend zal zijn:

Na 12 minuten schakelt de achterruitverwarming automatisch uit om elektriciteit en brandstof te besparen. Gewoon handig, maar misschien net weer niet als dat niet genoeg is. Zonder serviceboekje weet u dat misschien niet, maar daar is een oplossing voor. Als u de schakelaar even ingedrukt houdt, een paar seconden, dan blijft de achterruitverwarming continu ingeschakeld. Totdat hij nogmaals wordt ingedrukt, dan gaat hij weer uit. Aan alles is gedacht voor uw Volvo 480.

Ook is het zo dat als je de achteruit verwaming laat opstaan en je zet de motor uit, en je start binnen de 5 minuten terug dan gaat hij automatisch terug aan.

You are not allowed to view links. Register or Login
Zo, ik heb nog een leuke:

De allereerste Volvo 480 is 's avonds rond 24.00u de spuiterij bij Nedcar ingereden. Echter door een stuurfoutje (bestuurder remde niet op tijd)  is deze van een betonnen plateau met zijn neus 1,5 meter omlaag gedoken. Het gevolg was dat de eerste Volvo 480 concept car al na 5 min. totall-loss was met een verbogen neus en een flinke scheur in het dak...

Hoe ik dit weet: mijn oom reed erin, hij is nu ongeveer 30 jaar werkzaam bij Nedcar:)

Kan niet zijn de 480 hing aan een rail vast als hij de lakstraat in ging. En het is ook zo dat als er al een motor en wielen in hingen dan werden die mee geverfd. en zoals je kan zien op bijgevoegde foto is het interieur nog volledig leeg.



Greetz Jan

Mijn oom was erbij en gebruikt(e) geen medicijnen.. vandaar dat ik hem maar geloof...;)
Wytse