You are not allowed to view links. Register or Login

Auteur Topic: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?  (gelezen 77002 keer)

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.971
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #285 Gepost op: zondag 07 augustus 2016, 14:06 »
Eventueel af-fabriek kanteldak gaat er ook mee dicht. Vanaf fase 2 met een CEM III inderdaad, grofweg januari 1991.
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo V70 2.0F Silver Metallic MY2011

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.971
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #286 Gepost op: zondag 23 september 2018, 11:32 »
In het kader van iets wat ik gisteren op de VKB hoorde, "de 480 was zijn tijd ver vooruit". Dat is helemaal niet zo op elektronica-gebied, waar de 480 in excelleert ten opzichte van de auto's daarvoor is de gebruikersvriendelijkheid en de standaard levering van de computer in plaats van een dure optie. Kijk maar eens naar You are not allowed to view links. Register or Login. Deze Trip Computer was een waanzinnig dure optie, werd eind 1977 geïntroduceerd voor 920 dollar, wat gecorrigeerd naar inflatie ongeveer 3900 dollar (3300 euro) nu is. Als ik naar het filmpje kijk vind ik deze tripcomputer een draak om te bedienen, je moet je aandacht van de weg af halen om tijdens het rijden een andere functie te selecteren. Maar de functies die deze computer aanbiedt zijn in principe dezelfde als het infocenter van de 480.

De microprocessor in deze computer (You are not allowed to view links. Register or Login) is van dezelfde familie als in het infocenter van de 480. Niettemin stond het productieproces van de in deze computer gebruikte processor anno 1977 nog in de kinderschoenen, er was veel uitval en ze waren ook nog eens relatief duur. GM kocht ze allemaal op voor de productie van de Trip Computer. Pas eind 1978 had Motorola het productie-proces onder de knie en in 1979 verscheen de 6801 processor in de catalogi van Motorola. Het ontwerp van deze processor is overgenomen en verbeterd door Hitachi, die 'm als HD6301 op de markt bracht. Deze is uiteindelijk door VDO gebruikt in het infocenter en die bestelde er zoveel van, dat er VDO op de chip prijkte in plaats van Hitachi. De kostprijs van deze units was kennelijk zo laag dat je ze makkelijk standaard kon aanbieden in de auto.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 september 2018, 11:33 door brinkie »
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo V70 2.0F Silver Metallic MY2011

Offline Daniel480

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.291
    • De Zwedentrip 2010
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #287 Gepost op: zondag 23 september 2018, 14:05 »
En bij de 480 was het het mooist opgelost. Als je naar de tripcomputers bij bijv. BMW kijkt, niet veel verschil met de Caddy.
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P   Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES   Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo   Volvo 480 Turbo AT

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.971
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Wie heeft de leukste weetjes van de 480?
« Reactie #288 Gepost op: maandag 24 september 2018, 11:21 »
De oplossing van de 480 is daarna toegepast in de S40/V40 en de 850. Al wordt de info bij de 850 op een andere manier weergegeven (digitaal display onder de analoge meters), de bediening is in principe hetzelfde, een INFO draaiknop met gedefinieerde standen voor de functies en een resetknop. Op de V70 zit een rotary encoder in de hendel van de richtingaanwijzer, ik vergis me steeds in de draairichting en functie...
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo V70 2.0F Silver Metallic MY2011