Wat ik net in het servicehandboek dat de werking van de elektronica uitlegt lees, en kennelijk het productiestadium niet heeft gehaald...
Oorspronkelijk was de 480 voorzien van een elektronische schakeling, die de verlichting in de koplampen pas aanzetten als de lamp volledig is opgeklapt, d.w.z. zolang de motoren lopen brandt de verlichting niet.
Van een testrijder uit die tijd weet ik dat, als het ging regenen, de verlichting uitviel. Als een van de lampen ging knipogen, zat je in het donker. Dus dit single point of failure hebben ze er maar gauw weggelaten kennelijk, de verlichting gaat nu aan via de lichtschakelaar en een relais.
Tevens was de koplampmotor oorspronkelijk voorzien van een schijf met nokken en microswitches in plaats van een geleidende schijf met sleepcontacten, om te bepalen welke stand van de motor "open" en welke stand "dicht" was. Een microswitch heeft een elektrische levensduur van 100.000 omschakelingen (mechanisch nog een stuk langer), dat is ruim 27 jaar als je iedere dag het licht 10x aan- en uit doet. De sleepcontacten houden het over het algemeen een stuk minder lang vol...