Volvo 480
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Aan het eind van de jaren zeventig van de twintigste eeuw probeerde Volvo van z'n wat burgerlijk imago af te raken en begon met het ontwikkelen van een kleine en zuinige Volvo voor de Amerikaanse markt. Onder de projectnaam G13 (later veranderd in Galaxy) ontwikkelde Volvo de 480ES.
De 480ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen; het was eerder een 3-deurs gezinswagen. De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische Volvo P1800, de Volvo 343 Tundra van Bertone, die alleen een prototype was, en de futuristische Reliant Scimitar.
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born (Nederlands-Limburg). Het was het eerste model van de 400-serie, die later werd aangevuld met de 440 en 460.
Voor het model van de 480 zijn meerdere tekeningen gemaakt. De uiteindelijke versie is getekend door de Nederlander John de Vries onderleiding van Rob Koch. Een van de vroege ontwerpstudies is de Volvo 343 Tundra Concept van Bertone die de lijnen van de latere Citroën BX draagt.
De 480 was een vooruitstrevend model. Zo had hij als een van de eerste personenwagens een digitaal informatiecentrum op het dashboard waarop allerlei gegevens waren af te lezen, zoals temperaturen van olie, water en buitenlucht, actieradius en de hoeveelheid benzine in de tank en het benzineverbruik. Een ander nieuw concept was de motorkap van fiberglass, die uiteindelijk zwaarder bleek dan een metalen motorkap. In maart 1986 werd de auto aan het publiek gepresenteerd op de autotentoonstelling in Genève. De 480 was voor Volvo de eerste van een succesvolle reeks voorwielaangedreven modellen. In de pers werden vooral de goede rij-eigenschappen geroemd.
Een cabriolet versie van de 480 heeft het productiestadium nooit gehaald.
De 480 was oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar door een ongunstige wisselkoers is hij daar uiteindelijk nooit door Volvo op de markt gebracht. .