Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Dagwaarde Turbo  (gelezen 9043 keer)

Offline Robou

  • 3rd gear member
  • Berichten: 138
Dagwaarde Turbo
« Gepost op: zondag 31 januari 2010, 17:48 »
Zijn er leden bekend met de dagwaarde die experts van verzekeringmaatschappijen hanteren voor de Turbo?

Binnenkort zal ik met zo'n meneer in de clinch moeten vanwege een schade aan deur en achterscherm en ik verwacht dat die meer dan € 2.000,-- zal zijn.

Volgens hun boekjes is dat aardig wat meer dan de dagwaarde voor een auto uit 1991, dus total loss. Ik zou geholpen zijn met wat munitie.

Offline Philip

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.144
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #1 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 18:10 »
De enige munitie die je in deze zou helpen, is een taxatierapport.

Offline Auk

  • Administrator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 4.367
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #2 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 18:15 »
De dagwaarde momenteel zal zo rond de €1500,- liggen voor een 1700 Turbo van 1991. Als die schade, zoals jij denkt, €2000,- bedraagt wordt je Turbo economisch total loss verklaard.

Heb je een foto van de schade?
Auke

Offline artikel5

  • 3rd gear member
  • Berichten: 259
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #3 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 18:34 »
Experts zijn over het algemeeen zeer realistisch als je dat zelf ook bent.

Wanneer je schadeloos gesteld moet worden is het van belang dat je hetzelfde product in dezelfde staat en volgens dezelfde specificaties weer kunt kopen. In het geval van een auto is dat wat moeilijker te bepalen wanneer er weinig vergelijkingsmateriaal is.

Om hier te gaan roepen wat de waarde van een 91-er turbo moet bedragen is veel te eenvoudig omdat we allemaal weten wat eraan kan mankeren en wat dat voor invloed heeft op de waarde. Een expert weet dat ook trouwens en ziet dat in 1 oogopslag.
480 GT b20f 319  Steel Grey

Offline Auk

  • Administrator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 4.367
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #4 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 18:40 »
De algemene dagwaarde wordt "berekend" middels 't Bovag boekje dat iedere schade expert bij zich heeft. Die waarde heeft niets te maken met het functioneren van de auto.
Auke

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.200
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #5 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 18:46 »
Hij bekijkt wel hoe de staat van je auto is/was. Daar veranderd zo'n boekje niks aan.

De dagwaarde van mij GT was destijds ook maar 2500,- en werd gewaardeerd op 4500,- ondanks de schade die hij al had voor het ongeluk.

Maar die 1500,- kan zelfs al aardig aan de hoge kant zijn gezien de leeftijd van de auto, toch krijg je meer geld van je verzekering. (als er niet als een idioot op je auto geboden word bij total loss)
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010, 22:40 door beijert »
480 GT  '95 dark grey metalic/mica

Offline artikel5

  • 3rd gear member
  • Berichten: 259
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #6 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 18:59 »
Bovendien maakt het ook veel uit in wiens belang de expert daar staat.

Ik neem aan gezien je post dat je aangereden bent en dat de tegenpartij (de verzekering van de schadeveroorzaker) een expert stuurt om de schade te laten taxeren. In dat geval zou ik absoluut een aantal vergelijkbare auto die te koop worden aangeboden printen als stok achter de deur bij een totaalverlies verklaring. Deze vergelijkingen dienen jouw auto zoveel mogelijk te benaderen qua staat, bouwjaar en kilometers. Middels deze vergelijking kun je het de expert bij een meningsverschil over een eventuele schadeloosstelling nog behoorlijk overtuigen van de échte waarde; je wilt immers hetzelfde weer terug. Hij moet echter niet het idee krijgen dat er beter van wilt worden, dus wees wel voorzichtig.

Heb je toevallig autorechtsbijstand aanvulling of een algemene rechtsbijstandsverzekering met verkeermodule, dan zou ik die zeker op de hoogte stellen van de aanrijding en jouw zaak laten behartigen. Zij zullen dan een contra expertise laten plaatsvinden bij een ongenoeglijke uitkomst. Bovendien neemt het je veel zorgen uit handen.
480 GT b20f 319  Steel Grey

Offline Johnturbo

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.796
    • Facebook
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #7 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 20:21 »
Als je er veel geld in hebt zitten zou ik daar het bewijs (rekeningen) van meenemen. En de expert proberen te overtuigen dat het echt een unieke auto is.
Als je een taxatierapport had gehad was het zonder meer uitgekeerd. Zo zie maar weer dat eens per 3 jaar 100 euro uitgeven voor een taxatie in dit soort zaken geen weggegooid geld is. Veel succes met de onderhandelingen.

Offline Robou

  • 3rd gear member
  • Berichten: 138
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #8 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 22:20 »
Dank aan ieder voor de reactie en het medeleven. Voor de nieuwgierigen, iemand dacht dat ABS een mogelijkheid geeft om op een gladde weg bochten sneller te nemen. Helaas stond mijn wagen in zo'n bocht geparkeerd. Oenen allerwegen.

Maar het gaat mij niet zozeer om procedures, in een vroeger leven was ik daar zeer bij betrokken en in juridische zaken ben ik ook niet geheel ongeschoold, een garagebedrijf zit in de relatiekring en ik weet technisch wat van auto's af (het lijkt wel "even voorstellen"), maar wat die experts specifiek bij onze 480 Turbo uitspoken in de praktijk, daar ben ik reuze benieuwd naar.

Want zo'n praktijksituatie, een beetje gespecificeerd, kan een expert ervan overtuigen dat er andere meningen heersen en hem zijn mening laten herzien. Omdat onze auto nog geen oldtimer status heeft kan je er alle kanten mee op. Dus als "beijert"iets specifieker kan zijn....

Op basis van de op dit forum aanwezige informatie heb ik al wat advertenties gedownload, goede tip!

Terzijde, het betreft een in perfecte staat zijnde Turbo '91 die mij overal in Europa brengt, indien nodig met ongehoorde snelheid. (Alleen één Heel Belangrijk Forumlid vindt dat hij te hoog op de poten staat, maar dat is om verkeersdrempels en bospaden te kunnen nemen met de vaart die ìk wil.)

Wat Philip zegt over een taxatierapport snijdt hout. Niet in mijn geval, want als ik dat had zou ik niet in de sores zitten.(Emoticon: grijns grijns). Zou het niet iets zijn om vanuit deze club een expert te vinden die voor een overeen te komen bedrag onze auto's taxeert? Het zou een heleboel gezeur schelen voor diegenen, die, zoals ik, de auto op een waarde schatten die boven de economische waarde ligt en het zou een stapje kunnen zijn naar de waardering als oldtimer. Uit ervaring weet ik dat de Rolls Royce club zo iemand had, dat gaf in ieder geval de expert van de verzekeringsmaatschappij reden tot nadenken.

Offline Johnturbo

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.796
    • Facebook
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #9 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 22:28 »
vorig jaar heb ik You are not allowed to view links. Register or Login georganiseerd maar ik was de enige met een 480 ::)

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.200
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #10 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 22:43 »
Ik zal morgen even in de papieren kijken of ik uberhaupt wat kan vinden.

De schade expert van het bedrijf dat moest uitkeren heeft mijn auto eigenlijk gewoon getaxeerd en een reele prijs bepaald, dat wat je moet neerleggen voor een soortgelijke wagen.

Ik had de mazzel dat er niet veel op het wrak geboden werd waardoor ik nog aardig wat geld terug kreeg. iets van >4000,- (4500 taxatie minus eigen risico en hoogste bieding).

Lastig is wel dat de prijzen van turbo's zo ver uit elkaar kunnen liggen.
480 GT  '95 dark grey metalic/mica

Offline BenjaminK

  • 2nd gear member
  • Berichten: 41
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #11 Gepost op: maandag 01 februari 2010, 15:01 »
tja, ik heb mijn turbo uit '92 voor 2000,- gekocht in september, maar ik weet niet hoe een "expert" hem zou taxeren. Deze had wat roest, maar er was ook wel wat (duur) werk aan gedaan. Ik heb ze echter ook voor veel meer zien staan. Volgens mij beginnen goede turbo's op marktplaats rond de 2000,- en als je er een bij een dealer vind betaal je gegarandeerd meer.
Volvo 480 1.7Turbo '92

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.200
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 03 februari 2010, 10:46 »
Ik heb dus alleen de papieren liggen (kunnen vinden) van de tegenpartij maar niets van me zelf, handig...

Maar ik zal m'n ogen open houden zolang het zin heeft. (wat betreft dit dan)
480 GT  '95 dark grey metalic/mica

Offline Rsport

  • Global Moderator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.174
    • R-SPORT
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 februari 2010, 13:48 »
Bij de MR2 club is taxatie iets wat al jaren veelvoorkomend is. (incl discussies over hoe bindend een taxatie is, of juist niet)

Als er redelijk wat animo is wil ik wel een balletje opgooien bij de taxateur daar, wellicht kan hij hier ook clubkorting bieden.

1995 Volvo 480 GT-TURBO
1995 Volvo 854 TURBO

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.200
Re: Dagwaarde Turbo
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 03 februari 2010, 20:13 »
Als de schade >2000,- is dan mag je hopen op een waardering van een kleine 1600,-. volgens mij ben je dan net veilig.

En je kan het zelf natuurlijk een stuk goedkoper regelen...
480 GT  '95 dark grey metalic/mica