Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: 480 specialist gezocht omgeving Twente!  (gelezen 873 keer)

Offline Tjakko

  • 1st gear member
  • Berichten: 1
480 specialist gezocht omgeving Twente!
« Gepost op: vrijdag 17 januari 2025, 14:20 »
Hallo allemaal,

Ik ben Jacco en woon in Twente. Ik ben aan het rondkijken naar een leuke 480! Gezien de matige reputatie van de auto op het gebied van betrouwbaarheid (alhoewel dat wellicht erg subjectief is) zoek ik een specialist bij mij in de buurt waar ik terecht kan bij problemen.

Weet iemand van jullie een goed adres? In Delden zit Thom de Jong. Dit is een allround Volvo specialist. Prima adres denk ik, maar geen 480 specialist.

Bedankt voor jullie reacties!

Groet, Jacco

Offline Jeroen

  • 2nd gear member
  • Berichten: 93
Re: 480 specialist gezocht omgeving Twente!
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 21 januari 2025, 17:53 »
Ha Jacco, goede smaak heb je! Met de betrouwbaarheid zit het wel goed, als je ‘m netjes onderhoudt en behandelt. Een echte specialist weet ik zo niet in Twente, maar een allround monteur met gevoel voor oude auto’s zou je moeten kunnen helpen. Succes en benieuwd naar een foto als je er een hebt gevonden!
480 GT 1994 dark grey
480 ES 1995 flame red (uitgebrand 2015)
142 1969

Offline Dino1970

  • 4th gear member
  • Berichten: 301
Re: 480 specialist gezocht omgeving Twente!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 januari 2025, 11:19 »
Mijn gedachten hierover:
Met het steeds schaarser worden van de 480 zullen ook de specilalisten wel minder worden. Maar in de basis is de 480 best een betrouwbare auto, en goed te onderhouden door elke garage als je het zelf niet wil of kunt. Distributie, koppeling en gewoon onderhoud verschilt niet van andere auto's en is naar mijn mening relatief simpel/zelf te doen als je een beetje sleutelervaring hebt.
Waar je als eigenaar, of als garage die het onderhoud doet eerder tegenaan loopt is schaarste van bepaalde onderdelen. Garages hebben ook geen magisch kanaal om daarin te voorzien. De gemiddelde 480-liefhebber weet dit vaak makkelijker te vinden al dan niet met hulp van andere liefhebbers.

De specifieke dingetjes bij de 480 hebben vooral te maken met storingen in elektronica, waterlekkages. De vraag is wel of je dit aan een garage wil uitbesteden want dat kan gaan aantikken qua uren. Er is veel info op fora te vinden als je zelf aan de slag wil, helaas is het NL forum wat minder actief (UK gebeurt volgens mij meer) en dat is misschien tekenend dat de 480 aardig aan het uitdunnen is...

1988 480 Turbo | SX-TV-91 | 231 Red
1988 480 Turbo | TB-67-TX | 231 Red
2011 Alfa Romeo Giulietta | 11-PVG-1 | Rosso Competizione
1995 480 2.0 ES | 322 Flame Red Metallic
1973 Lancia 2000 HF coupe | Verde Scuro

Offline Danny480GT

  • 4th gear member
  • Berichten: 327
Re: 480 specialist gezocht omgeving Twente!
« Reactie #3 Gepost op: zondag 26 januari 2025, 11:26 »
Ik laat de APK en dan gelijk kleine beurt/grote beurt doen bij de Volvo dealer/garage in mijn woonplaats. Ze hebben hem dan toch op de brug staan en ik vind het een goed idee als er een keer per jaar iemand anders naar kijkt. Ik kom daar al met de 480 sinds 2000 dus het is bekend volk.
Afgelopen jaar hebben ze een jonge net van school af monteur onder toeziend oog aan mijn 480 laten werken. Hij vond het geweldig.
Mijn 480 is nog de enige 480 die bij die garage komt voor werkzaamheden.
Ik doe verder alles zelf maar de 480 kan zijn vreemde issues hebben, heb afgelopen Mei een nieuwe hobby werkplaats gekocht waar ik nu 100 m2 beschikbaar heb en waar al een bijna nieuwe 2 kolom brug in stond. Mijn oude werkplaats ga ik gebruiken voor opslag en spuitwerk. Ik heb nog een Amazon uit 1967 staan die ik volledig wil aanpakken dit jaar.
Ben nu bezig met stationair klep slangen vervangen voor aangepaste silliconen slangen na probeersel met PVC slang waar ik ontevreden over was en moet nog uitvogelen hoe ik de turbo afblaas klep kan vervangen zonder een boel leidingwerk overhoop te hoeven halen, kolere wat zit dat ding weggestopt en natuurlijk de slangeklemmen zo gedraaid dat je er met geen sleutel bij kan, denk dat het heel voorzichtig dremelen gaat worden of misschien vanaf de onderzijde. Als dit klaar is eindelijk een keer de Robou ECU erin die al jaren op de plank ligt. Tegen de zomer het lek opsporen van de airco en dit proberen te fixen.
Succes Gr Danny
Ik zie zelden nog 480 rijden.