Sowieso is een onverprutst exemplaar zeldzaam (en er zijn ES nieuw met lederen interieur en airco geleverd )
I know
- wat zou je zelf kiezen als je de keuze had?
Een 850
Wat ik zelf zou doen, bij 20 à 25k per jaar? Een 850, S70 of S60 op LPG G3. Onderdelen geen probleem, comfort veel moderner (climate control, cruise control, stiller), dikke vijfcilinder motor die borg staat voor een lang leven vol genot en "built like a tank". Dan blijft het betaalbaar en leuk.
Een 850 daarintegen is wel degelijker gebouwd. mijn ouders hebben daar meer als 200.000 km mee gereden en hebben daar nooit mee stil gestaan. verbruik en wegenbelasting zijn wel hoger.
850 all the way en een 480 ernaast
En als ik de foto goed bekijk een Opel Combo / Corsa als backup?
Maar zonder gekheid: ik heb een V70R en een V70xc gehad, beide uit 1998. Mijn ervaring qua betrouwbaarheid voor deze types is niet heel geweldig. Variërend van een kapotte automaatbak na 170d km tot een complete motorrevisie. Ben ik een beetje van genezen.
Ook over de V70/S60 >2000 heb ik (via familie) geen goede ervaringen. Het gewicht en bijbehorend verbruik is voor mij te hoog, LPG is dan een optie maar dan betaal je ook ca €100,- per maand voor de wegenbelasting. Verzekering is duurder, onderdelen zijn duurder. Het is inmiddels toch ook alweer een oude auto, maar mist net dat stukje typische Volvo karakter. Het enige niet onbelangrijke pluspunt zijn voor mij de stoelen, ongeëvenaard.
Persoonlijk zweer ik bij de Volvo redblocks. Door eigen ervaring met mijn 240, maar ook decennialang 200, 700 en 900 serie in mijn familie. Het gewicht is, met name bij de 240, net wat gunstiger. LPG is geen probleem. Het is makkelijk sleutelen, je kan overal bij. Geen gekke problemen, behalve het roestduiveltje bij de 200 serie <1983.
Maar mijn hart en voorkeur liggen toch wel bij de 480. Als kind al helemaal weg van de lijnen, ik wist dat dit mijn eerste auto moest zijn en aldus geschiedde. Ook altijd wel een beetje spijt gehad van de verkoop van mijn 480.
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt. Kennelijk zijn er nog voldoende fanboys, en is de onderdelenvoorziening en kennis ook aanwezig. Ik zal het forum in de gaten houden. Bedankt tot zover voor jullie aandachtspunten, tips etc.!
Mocht je een automaat een optie vinden dan moet je deze eens bekijken..
You are not allowed to view links.
Register or Login
Wel alles even goed doorlezen
Een automaat is zeker een pre...