Dat “oude barrel” moet wel netjes zijn. Oud slaat in deze alleen op de leeftijd, barrel op Volvo, maar het gaat er thuis natuurlijk om hoe je het verkoopt, want alles gaat van de en/of-rekening. Sluwe vos die ik ben. De bedoeling is een betrouwbare daily voor ca 20-25 d km per jaar. Geen roest en geen opknapper. Het liefst ook een onverprutst origineel exemplaar, dat wil zeggen, als het een ES uit 1993 wordt, dan geen GT interieur er in en heldere pinkers erop. Om maar een voorbeeld te noemen. Het budget ga ik niet noemen, maar laten we het er op houden dat er voor het gereserveerde bedrag prima iets te vinden moet zijn. Ik overweeg een 480, maar een 240 op lpg is ook een reële optie. Beide auto’s heb ik in het verleden gehad, maar dit is 14 jaar (480) en 10 jaar (240) geleden.
Mijn vragen aan jullie: hoe verstandig is de keuze voor een 480 in 2019 met het oog op:
- beschikbaarheid van onderdelen vandaag de dag. Iis dat überhaupt een probleem? Vroeger kon je voor praktisch alles langs de dealer. En wilde je iets speciaals, dan ging je langs Wouter in Veendam;
- kennis bij garagebedrijven in een cirkel van 30km rondom Drachten;;
- ze leeftijd van de auto’s inmiddels en de toch wel magere brouwkwaliteit voor een Volvo;
- wat zou je zelf kiezen als je de keuze had?
Tsja, ik sta hier toch met gemengde gevoelens tegenover.
Enerzijds rijd je in een unieke auto, die je bijna nergens ziet. Een 240 of 850 zijn een stuk algemener, zwaarder, verbruiken meer.
Anderzijds, onderdelen beginnen echt moeilijk te worden. Dingen als motorsteunen zijn niet meer nieuw te koop, rijdt er iemand bij je achterop is je auto meteen total loss omdat de achterlichten en achterbumper niet meer te vinden zijn. Sowieso is een onverprutst exemplaar zeldzaam (en er zijn ES nieuw met lederen interieur en airco geleverd
)
Wouter in Veendam is naar Groningen verhuisd, hij heeft nog wel onderdelen geloof ik, maar is er niet zo actief meer mee. De Volvodealer heeft helemaal geen onderdelen meer. Alleen omdat de accu bij Volvo door de jaren heen dezelfde is gebleven, past deze ook in de 480. Als er iets met de elektronica is, dan zitten sommige dealers dusdanig met de handen in het haar dat ze via-via mijn nummer hebben weten te bemachtigen en dan word ik door een Volvodealer gebeld... Qua onderhoud bij universele garages is het hit and miss, mijn plaatselijke garage snapt helemaal niets van de 480 en wilde me een hele dikke rekening sturen voor de APK en onderhoudsbeurt, bij een Volvospecialist was ik minder dan de helft kwijt. Ik heb het dan over vele honderden euro verschil. Terwijl de auto in de basis een Renault 9 is met een Renault F3-motor en een Renault JB-bak, daar is niets moeilijks aan. Alleen de achterremmen zijn even opletten dat het juiste afstelgereedschap wordt gebruikt.
Ik heb het in 2016 geprobeerd, dagelijks naar mijn werk in een Paris Blue Volvo 480 2.0 GT van 1995 die ik speciaal voor dit doel erbij had gekocht. Aanschafprijs en noodzakelijk onderhoud bij elkaar waren 1400 euro en dat was nog steeds een exemplaar met veel roest en een kilometerstand ver voorbij de 300.000 km. Qua kosten tikt het wel aan, zeker als je veel kilometers maakt. Oldtimerverzekeringen sluiten expliciet woonwerkverkeer uit en hebben een beperking van 5000 of 7500 km per jaar. Ik ben met het experiment gestopt toen de opdracht in Amsterdam voortijdig stopte en ik voor een jaar naar een plek moest die het best per OV te bereiken was, toen heb ik de auto een tijdje aan mijn vader uitgeleend en uiteindelijk aan Friso verkocht. Intussen waren er nog nieuwe wielkasten en binnenbumpers in gekomen ook. En niet te vergeten, ik had 2 backups, mijn andere 480 (de Vase Green GT) en de gezinsauto, tegenwoordig een V70. Maar ik heb met die auto nooit de wegenwacht nodig gehad of een ongepland bezoek aan de garage moeten brengen.
Bij niet teveel kilometers, zeg pak 'em beet 10k per jaar, is een 480 zo gek nog niet als je liefhebberij met woonwerkverkeer wilt combineren. Er woont iemand bij mij in het dorp die een 480 als enige auto heeft, en daar elke nacht (!) mee naar zijn werk rijdt. Alleen toen er een lampje stuk was kwam er ineens een "HELP!" appje binnen want dat is nogal wat schroefwerk om te vervangen
Wat ik zelf zou doen, bij 20 à 25k per jaar? Een 850, S70 of S60 op LPG G3. Onderdelen geen probleem, comfort veel moderner (climate control, cruise control, stiller), dikke vijfcilinder motor die borg staat voor een lang leven vol genot en "built like a tank". Dan blijft het betaalbaar en leuk.