Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: De 480 als daily driver anno 2019  (gelezen 704 keer)

Offline roel

  • 2nd gear member
  • Berichten: 71
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 23:04 »
Als je een goed onderhouden 480 weet te vinden, waar niet 1 van de typische 480 onderdelen(achterlichten binnenbumper enz.) slecht van is. Is een 480 prima dagelijks te rijden. Heb een half jaar geleden ivm met forse toename te rijden kilometers een 480 2.0 LPG automaat aangeschaft en daar nog steeds geen spijt van na ruim 17.000km. Nog geen 1 keer stilgestaan. Wel een stuk koplamp motortje gehad en een dansende snelheidsmeter)

Een 850 daarintegen is wel degelijker gebouwd. mijn ouders hebben daar meer als 200.000 km mee gereden en hebben daar nooit mee stil gestaan. verbruik en wegenbelasting zijn wel hoger.
Bij een 480 heb je toch sneller van die dingen waar je wel even mee kan rijden, maar wat toch irritant wordt. zoals een snelheidsmeter die stoort, een infocentrum dat het niet meer doet, of iets anders van de tellerbak. (kan brinkie verhelpen) doffer wordende achterlichten, roestende wielkastranden(indien niet goed en regelmatig behandelt.) raammechanismen die stuk gaan(zelf nooit gehad, maar schijnt regelmatig voor te komen). koplamp motoren die stoppen.( kan je de stekker van los trekken en standaard openzetten om tijdelijk mee door te rijden).
Gewoon allemaal van die dingen die kunnen gebeuren waar je wel tijdelijk mee door kan rijden maar die toch irritant zijn.

Dus als je een beetje wil hobbyen aan een 480 en er de tijd voor hebt gewoon een goede 480 opzoeken.

Online brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.024
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 24 januari 2019, 09:48 »
Nou inderdaad ja! Uitvallende snelheidsmeters, infocentrum dat dood valt (en even later weer springlevend is... weird), knappende raammechanismes, koplampmotortjes die stuk gaan, ventilator die uitvalt (bij een VEM), lekkages, airco die het niet meer doet, al dat soort geneuzel is wel je deel als je veel in een 480 rijdt. En alles rammelt en kraakt, dat is wel vermoeiend op lange afstanden. De mijne komt, nu de wegen vol liggen met zout überhaupt niet buiten, ik rijd momenteel uitsluitend in de Zweedse Tank.

Er staat nu een ES met weinig kilometers op marktplaats voor de vriendenprijs van 7000 euro, en die heeft ook nog eens de kleur die je niet zoekt (is ook mijn favoriete kleur niet trouwens!). Het kan best lastig worden om een exemplaar te vinden waar je iedere werkdag 100 à 125 km in wilt rijden.

Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo V70 2.0F Silver Metallic MY2011

Offline MichelSep

  • 2nd gear member
  • Berichten: 91
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 24 januari 2019, 10:44 »
Ik rij er nu 2,5 jaar mee als daily driver. Dagelijks 60 kilometer met uitschieters van 300 kilometer. Dat gaat prima, goed zelfs tot nu toe. De problemen die je zult krijgen is dat het plastic kapot wil gaan in de winter. Zo is het plastic van de handrem-cover opeens deels kapot en is is het plastic van de deur-opbergruimte kapot gegaan met een lichte stoot.

Bij mij is de bak kapot gegaan, dat kan gebeuren bij 260xxx, maar voor de rest geen enkele grote reparatie hoeven te laten doen. Wel ga ik vanaf volgende week met een Twingo rijden omdat ik nu meer ga rijden en de 480 wat onderhoud nodig heeft. Ik vind twee dingen vervelend aan de 480 als daily en dat is de lage instap en de elektronische problemen die ik kreeg. Zorg dus dat het ook elektronisch goed in elkaar zit.


Offline Caring4-480

  • Donateur '15
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 308
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 24 januari 2019, 10:45 »
Mocht je een automaat een optie vinden dan moet je deze eens bekijken..

You are not allowed to view links. Register or Login

Wel alles even goed doorlezen  ;)

Offline FLA

  • 2nd gear member
  • Berichten: 31
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 januari 2019, 20:45 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Sowieso is een onverprutst exemplaar zeldzaam (en er zijn ES nieuw met lederen interieur en airco geleverd ;) )

I know  ;)

You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
- wat zou je zelf kiezen als je de keuze had?

Een 850 :D

You are not allowed to view links. Register or Login
Wat ik zelf zou doen, bij 20 à 25k per jaar? Een 850, S70 of S60 op LPG G3. Onderdelen geen probleem, comfort veel moderner (climate control, cruise control, stiller), dikke vijfcilinder motor die borg staat voor een lang leven vol genot en "built like a tank". Dan blijft het betaalbaar en leuk.

You are not allowed to view links. Register or Login
Een 850 daarintegen is wel degelijker gebouwd. mijn ouders hebben daar meer als 200.000 km mee gereden en hebben daar nooit mee stil gestaan. verbruik en wegenbelasting zijn wel hoger.



You are not allowed to view links. Register or Login
850 all the way  :D en een 480 ernaast  :angel:



En als ik de foto goed bekijk een Opel Combo / Corsa als backup?  :foei:

Maar zonder gekheid: ik heb een V70R en een V70xc gehad, beide uit 1998. Mijn ervaring qua betrouwbaarheid voor deze types is niet heel geweldig. Variërend van een kapotte automaatbak na 170d km tot een complete motorrevisie. Ben ik een beetje van genezen.

Ook over de V70/S60 >2000 heb ik (via familie) geen goede ervaringen. Het gewicht en bijbehorend verbruik is voor mij te hoog, LPG is dan een optie maar dan betaal je ook ca €100,- per maand voor de wegenbelasting. Verzekering is duurder, onderdelen zijn duurder. Het is inmiddels toch ook alweer een oude auto, maar mist net dat stukje typische Volvo karakter. Het enige niet onbelangrijke pluspunt zijn voor mij de stoelen, ongeëvenaard.

Persoonlijk zweer ik bij de Volvo redblocks. Door eigen ervaring met mijn 240, maar ook decennialang 200, 700 en 900 serie in mijn familie. Het gewicht is, met name bij de 240, net wat gunstiger. LPG is geen probleem. Het is makkelijk sleutelen, je kan overal bij. Geen gekke problemen, behalve het roestduiveltje bij de 200 serie <1983.

Maar mijn hart en voorkeur liggen toch wel bij de 480. Als kind al helemaal weg van de lijnen, ik wist dat dit mijn eerste auto moest zijn en aldus geschiedde. Ook altijd wel een beetje spijt gehad van de verkoop van mijn 480.

Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt. Kennelijk zijn er nog voldoende fanboys, en is de onderdelenvoorziening en kennis ook aanwezig. Ik zal het forum in de gaten houden. Bedankt tot zover voor jullie aandachtspunten, tips etc.!

You are not allowed to view links. Register or Login
Mocht je een automaat een optie vinden dan moet je deze eens bekijken..

You are not allowed to view links. Register or Login

Wel alles even goed doorlezen  ;)

Een automaat is zeker een pre...

Online Hee dee

  • 4th gear member
  • Berichten: 479
  • Volvo liefhebber
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 24 januari 2019, 21:38 »
Beste FLA gefeliciteerd met jouw beslissing om te gaan voor de 480! Is een leuke wagen waar je zeker met plezier in zal gaan rijden. Succes met de zoektocht naar een exemplaar dat bij jou past.

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.034
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 24 januari 2019, 22:04 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Beste FLA gefeliciteerd met jouw beslissing om te gaan voor de 480! Is een leuke wagen waar je zeker met plezier in zal gaan rijden. Succes met de zoektocht naar een exemplaar dat bij jou past.

Nou..  Hee dee...  ik twijfel.  De 480 pakt je bij de ballen en je bent verkocht.  Hij past je als een handschoen.  Je bent om, zit met glimlach in de auto en geniet...  neemt elk nadeel voor lief en bagatelliseert  elk gebrek.  FLA is veel te berekenend.  Dat wordt een andere auto.  Een 480 valt af als je lang nadenkt.  Het is een blikseminslag die wij al gehad hebben.  Onvoorwaardelijk.  Dat heeft FLA (nog)  niet.  Als je gaat beredeneren dan koop je er geen.   Maar ik ben blij met het virus.  Zoals ik ook blij  ben met andere virussen...
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline geert

  • Donateur '17
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 349
  • hell eland division 480
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 25 januari 2019, 07:23 »
Gero bedankt voor deze eye opener...
Nu weet ik weer waarom ik geen vervanger voor de daily use(hondebak) kan vinden ..HET 4804US en te berekend voor een ander.......een remklauw vervangen is goedkoper dan de afschrijving  van de vervanger

Verstuurt vanaf......


Offline FLA

  • 2nd gear member
  • Berichten: 31
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 29 januari 2019, 13:25 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Nou..  Hee dee...  ik twijfel.  De 480 pakt je bij de ballen en je bent verkocht.  Hij past je als een handschoen.  Je bent om, zit met glimlach in de auto en geniet...  neemt elk nadeel voor lief en bagatelliseert  elk gebrek.  FLA is veel te berekenend.  Dat wordt een andere auto.  Een 480 valt af als je lang nadenkt.  Het is een blikseminslag die wij al gehad hebben.  Onvoorwaardelijk.  Dat heeft FLA (nog)  niet.  Als je gaat beredeneren dan koop je er geen.   Maar ik ben blij met het virus.  Zoals ik ook blij  ben met andere virussen...

Hoeveel / wat zet je daar op in?  :donenothing:

Jij noemt het berekenend, ik noem het de kat uit de boom kijken. Daar schijnen mensen hier in het noorden wel meer last van te hebben. Dat ik na al die jaren weer een 480 overweeg geeft toch wel aan dat ik het virus nooit ben kwijtgeraakt, ondanks alle nukken en streken van de 480.

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.034
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 29 januari 2019, 22:19 »
You are not allowed to view links. Register or Login

Hoeveel / wat zet je daar op in?  :donenothing:


200 euro.
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Offline georgenijssen

  • 2nd gear member
  • Berichten: 70
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 20:17 »
Zit je achterin een 480 toch prima :P

You are not allowed to view links. Register or Login

02.34
George