You are not allowed to view links. Register or Login

Auteur Topic: De 480 als daily driver anno 2019  (gelezen 705 keer)

Offline FLA

  • 2nd gear member
  • Berichten: 31
De 480 als daily driver anno 2019
« Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 18:26 »
Hallo forumleden,

Mijn wederhelft krijgt mogelijk een andere baan, waardoor er een 2e auto bij moet. Aangezien ik erg graag weer een Volvo wil, heb ik aangeboden “dan maar een oud barrel voor erbij te kopen” en daar in te gaan rijden... Jullie begrijpen het al: de grote zoektocht is begonnen, lekker sneupen op marktplaats, autoscout, fora etc etc..

Dat “oude barrel” moet wel netjes zijn. Oud slaat in deze alleen op de leeftijd, barrel op Volvo, maar het gaat er thuis natuurlijk om hoe je het verkoopt, want alles gaat van de en/of-rekening. Sluwe vos die ik ben. De bedoeling is een betrouwbare daily voor ca 20-25 d km per jaar. Geen roest en geen opknapper. Het liefst ook een onverprutst origineel exemplaar, dat wil zeggen, als het een ES uit 1993 wordt, dan geen GT interieur er in en heldere pinkers erop. Om maar een voorbeeld te noemen. Het budget ga ik niet noemen, maar laten we het er op houden dat er voor het gereserveerde bedrag prima iets te vinden moet zijn. Ik overweeg een 480, maar een 240 op lpg is ook een reële optie. Beide auto’s heb ik in het verleden gehad, maar dit is 14 jaar (480) en 10 jaar (240) geleden.

Mijn vragen aan jullie: hoe verstandig is de keuze voor een 480 in 2019 met het oog op:
- beschikbaarheid van onderdelen vandaag de dag. Iis dat überhaupt een probleem? Vroeger kon je voor praktisch alles langs de dealer. En wilde je iets speciaals, dan ging je langs Wouter in Veendam;
- kennis bij garagebedrijven in een cirkel van 30km rondom Drachten;;
- ze leeftijd van de auto’s inmiddels en de toch wel magere brouwkwaliteit voor een Volvo;
- wat zou je zelf kiezen als je de keuze had?

Ik weet dat een Aygo/C1/Twingo/107/Starlet/Fox/Polo waarschijnlijk goedkoper te rijden zijn en wellicht verstandiger keuzes zijn, maar het moet iets met karakter zijn en iets waar ik een beetje in thuis ben, dus een oude Volvo. En ik kan me altijd nog laten castreren als ik voor zo’n gebakje kies.

Hoor graag jullie ideeen!

Offline geert

  • Donateur '17
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 349
  • hell eland division 480
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 18:34 »
Zie topic te koop aangeboden...die van gerotterdammef...

Verstuurt vanaf......


Offline FLA

  • 2nd gear member
  • Berichten: 31
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 19:07 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Zie topic te koop aangeboden...die van gerotterdammef...

Verstuurt vanaf......



Heb ik gezien en hou ik zeker in de gaten. Al is groen wel een no-go (sorry, maar groen staat imho alleen op Porsche’s en Jaguars), tenzij er een grijze onderkant aan vast zit in de vorm van een twotone... Wat ik vergeten ben te melden: dit zal spelen vanaf het begin van de zomervakantie, dus eerder hebben we de 2e auto niet nodig.

Offline gerotterdam

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.034
  • betutteling is zinloos; passie is goud
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 19:11 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Zie topic te koop aangeboden...die van gerotterdammef...

Verstuurt vanaf......



Heb ik gezien en hou ik zeker in de gaten. Al is groen wel een no-go (sorry, maar groen staat imho alleen op Porsche’s en Jaguars), tenzij er een grijze onderkant aan vast zit in de vorm van een twotone... Wat ik vergeten ben te melden: dit zal spelen vanaf het begin van de zomervakantie, dus eerder hebben we de 2e auto niet nodig.

Pfffffttt...  ik was al bang dat iemand hem wou kopen...   :barf:      Fingers crossed..


En eigenlijk ziet hij er best roze uit...   je moet er van houden...
Alle gelijkenis op een serieuze inbreng van mij in dit forum berust louter op toeval....

Online Hee dee

  • 4th gear member
  • Berichten: 479
  • Volvo liefhebber
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 19:40 »
Onderdelen van de 480 zijn nog redelijk goed te krijgen. Niet meer via de Volvo-dealer maar nu veel te verkrijgen van sloop-/donorwagens. Orlando, Daniel en andere 480-rijders hebben veel onderdelen verzameld/opgeslagen voor de 480. Uiteraard is een aantal onderdelen lastig te verkrijgen: achterlichten, binnenbumper achter, motorsteunen tpv versnellingsbak en diverse sensoren van eerder bouwjaren.

Motorisch is de 480 best betrouwbaar. Elektronisch is dat een ander verhaal. Maar een 480 als dagelijkse wagen rijden, tja waarom niet. Als je het normale onderhoud blijft uitvoeren dan is dit een prima wagen om mee te rijden.

Als je van een gouden 480 houdt, tja deze is ook nog beschikbaar. Is er wel eentje van eerste bouwjaren en gereviseerde motor. Onderdelen van de 480 heb ik afgelopen periode aardig wat van verzameld zodat ik 480-rijders daaraan kan helpen.

Offline Alexander

  • 4th gear member
  • Berichten: 445
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 20:44 »
You are not allowed to view links. Register or Login
- wat zou je zelf kiezen als je de keuze had?

Een 850 :D
Volvo 480 ES 1.7 Smoke Silver 1990
Ford Transit Connect 1.8 TDCI 2013

Offline Nielo

  • Donateur '18
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 734
  • :)
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 20:57 »
Een groene porsche?  :dom:  :-X
Volvo 480 turbo paris blue

Offline FLA

  • 2nd gear member
  • Berichten: 31
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 22 januari 2019, 21:56 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Een groene porsche?  :dom:  :-X

Jazeker: You are not allowed to view links. Register or Login

 :kwijl:

Offline SB

  • 3rd gear member
  • Berichten: 239
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 00:48 »
Hallo FLA,
Ik kan me helemaal vinden in je overdenkingen.
Waarom geen Aygo of iets? Denk aan veiligheid!
Ik zou zelf niet graag in zo'n koekblik (vrouw/kind laten) rijden.

Mijn antwoorden:
1- Zie Heedee. En anders vraag je het hier.
2- Weet ik niet. Ik heb wel begrepen dat de techniek van de 480 voor de gemiddelde vakgarage nog te behappen is, in tegenstelling tot allerlei tegenwoordige auto's met hun elektronica.
3- Goed zoeken, je hebt de tijd.
4- 480

Een 480 rijdt best goedkoop hoor. Tenminste, een beetje goed exemplaar als je dat weet te vinden. Verzekering kost niet zoveel, en je kan youngtimer of oldtimerverzekering nemen. Gewicht is relatief laag, dus weinig motorrijtuigenbelasting. Verbruik ligt misschien op 1 op 12, sterk afhankelijk van hoe je hem gebruikt, vooral bij de turbo, maar best acceptabel bij niet teveel kilometers. Aan afschrijving ben je ook niet zoveel kwijt. Succes met de zoektocht naar een goed exemplaar.




Offline Hendrik

  • Donateur '17
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 494
  • alles kan kapot, maar alles kan ook gemaakt worden
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 07:43 »
-ja karakter heeft een 480 idd  :) dus zou ik daar dan voor gaan
-onderdelen zijn her en der nog steeds te krijgen vergt soms alleen een beetje zoek tijd
-kwa garages weet ik zo niet in drachten ik deed verreweg het meeste zelf en ben daartoe nog steeds bereid of ik ging naar een garage in Grootegast of Noord Holland
Always Volvo

Volvo 480 2.0I ES GT-Line (sloper geworden)
Volvo S40 1.9TD (nu ergens op een sloop)

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.024
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 15:24 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Dat “oude barrel” moet wel netjes zijn. Oud slaat in deze alleen op de leeftijd, barrel op Volvo, maar het gaat er thuis natuurlijk om hoe je het verkoopt, want alles gaat van de en/of-rekening. Sluwe vos die ik ben. De bedoeling is een betrouwbare daily voor ca 20-25 d km per jaar. Geen roest en geen opknapper. Het liefst ook een onverprutst origineel exemplaar, dat wil zeggen, als het een ES uit 1993 wordt, dan geen GT interieur er in en heldere pinkers erop. Om maar een voorbeeld te noemen. Het budget ga ik niet noemen, maar laten we het er op houden dat er voor het gereserveerde bedrag prima iets te vinden moet zijn. Ik overweeg een 480, maar een 240 op lpg is ook een reële optie. Beide auto’s heb ik in het verleden gehad, maar dit is 14 jaar (480) en 10 jaar (240) geleden.

Mijn vragen aan jullie: hoe verstandig is de keuze voor een 480 in 2019 met het oog op:
- beschikbaarheid van onderdelen vandaag de dag. Iis dat überhaupt een probleem? Vroeger kon je voor praktisch alles langs de dealer. En wilde je iets speciaals, dan ging je langs Wouter in Veendam;
- kennis bij garagebedrijven in een cirkel van 30km rondom Drachten;;
- ze leeftijd van de auto’s inmiddels en de toch wel magere brouwkwaliteit voor een Volvo;
- wat zou je zelf kiezen als je de keuze had?
Tsja, ik sta hier toch met gemengde gevoelens tegenover.
Enerzijds rijd je in een unieke auto, die je bijna nergens ziet. Een 240 of 850 zijn een stuk algemener, zwaarder, verbruiken meer.
Anderzijds, onderdelen beginnen echt moeilijk te worden. Dingen als motorsteunen zijn niet meer nieuw te koop, rijdt er iemand bij je achterop is je auto meteen total loss omdat de achterlichten en achterbumper niet meer te vinden zijn. Sowieso is een onverprutst exemplaar zeldzaam (en er zijn ES nieuw met lederen interieur en airco geleverd ;) )

Wouter in Veendam is naar Groningen verhuisd, hij heeft nog wel onderdelen geloof ik, maar is er niet zo actief meer mee. De Volvodealer heeft helemaal geen onderdelen meer. Alleen omdat de accu bij Volvo door de jaren heen dezelfde is gebleven, past deze ook in de 480. Als er iets met de elektronica is, dan zitten sommige dealers dusdanig met de handen in het haar dat ze via-via mijn nummer hebben weten te bemachtigen en dan word ik door een Volvodealer gebeld... Qua onderhoud bij universele garages is het hit and miss, mijn plaatselijke garage snapt helemaal niets van de 480 en wilde me een hele dikke rekening sturen voor de APK en onderhoudsbeurt, bij een Volvospecialist was ik minder dan de helft kwijt. Ik heb het dan over vele honderden euro verschil. Terwijl de auto in de basis een Renault 9 is met een Renault F3-motor en een Renault JB-bak, daar is niets moeilijks aan. Alleen de achterremmen zijn even opletten dat het juiste afstelgereedschap wordt gebruikt.

Ik heb het in 2016 geprobeerd, dagelijks naar mijn werk in een Paris Blue Volvo 480 2.0 GT van 1995 die ik speciaal voor dit doel erbij had gekocht. Aanschafprijs en noodzakelijk onderhoud bij elkaar waren 1400 euro en dat was nog steeds een exemplaar met veel roest en een kilometerstand ver voorbij de 300.000 km. Qua kosten tikt het wel aan, zeker als je veel kilometers maakt. Oldtimerverzekeringen sluiten expliciet woonwerkverkeer uit en hebben een beperking van 5000 of 7500 km per jaar. Ik ben met het experiment gestopt toen de opdracht in Amsterdam voortijdig stopte en ik voor een jaar naar een plek moest die het best per OV te bereiken was, toen heb ik de auto een tijdje aan mijn vader uitgeleend en uiteindelijk aan Friso verkocht. Intussen waren er nog nieuwe wielkasten en binnenbumpers in gekomen ook. En niet te vergeten, ik had 2 backups, mijn andere 480 (de Vase Green GT) en de gezinsauto, tegenwoordig een V70. Maar ik heb met die auto nooit de wegenwacht nodig gehad of een ongepland bezoek aan de garage moeten brengen.

Bij niet teveel kilometers, zeg pak 'em beet 10k per jaar, is een 480 zo gek nog niet als je liefhebberij met woonwerkverkeer wilt combineren. Er woont iemand bij mij in het dorp die een 480 als enige auto heeft, en daar elke nacht (!) mee naar zijn werk rijdt. Alleen toen er een lampje stuk was kwam er ineens een "HELP!" appje binnen want dat is nogal wat schroefwerk om te vervangen :D

Wat ik zelf zou doen, bij 20 à 25k per jaar? Een 850, S70 of S60 op LPG G3. Onderdelen geen probleem, comfort veel moderner (climate control, cruise control, stiller), dikke vijfcilinder motor die borg staat voor een lang leven vol genot en "built like a tank". Dan blijft het betaalbaar en leuk.
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo V70 2.0F Silver Metallic MY2011

Offline Caring4-480

  • Donateur '15
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 308
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 16:15 »
850 all the way  :D en een 480 ernaast  :angel:


Offline Caring4-480

  • Donateur '15
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 308
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 16:17 »
Sluit mij verder helemaal aan bij Brinkie  ;) maar koop een goed onderhouden en roestvrij exemplaar dan is het een kwestie van goed bijhouden.

Offline EricWie

  • 2nd gear member
  • Berichten: 65
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 19:52 »
Beste Fla,
Ik rij mijn 480 dagelijks, okay niet dagelijks de afgelopen drie dagen ben ik met de trein gegaan, maar goed ik rij zo'n 45.000 km per jaar! Dat doe ik al twee-en-half jaar. Zonder al te grote issues. Natuurlijk is er altijd wel wat, maar de keren dat ik stil stond of in de ochtend niet kon vertrekken zijn op 1 hand te tellen (dat geld niet voor renault rijders met een nieuwe auto these days). Hij staat bij mij wel altijd binnen, en in hetw eekend aai ik hem extra en bedankt hem voor zijn goede diensten, want machines hebben ook gevoel.
Doen dus, maar de weg mooier!

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 550
Re: De 480 als daily driver anno 2019
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 22:20 »
Een leuke discussie waar je nooit uit gaat komen.
Rationeel gezien is het idee om dagelijks met een 480 te gaan rijden op z’n minst een hachelijke onderneming. Hierin kan ik de argumenten van Brinkie volledig onderschrijven.
Maar ja, auto’s zijn emotie. En dan gaat de ratio op de vlucht.
Gewoon doen wat je hart in geeft zou ik zeggen.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo V40 D2
Volvo 440 GL (tot 2001)