Ik heb 13 jaar 1995 ES gereden en nu een jaar of 5 GT Turbo.
Mijn visie:
Wat wil je, ben je van plan de auto minstens 10 jaar in je bezit te houden of is het leuk voor een paar jaar en daarna wat anders.
Ga je voor lange termijn dan niet met oude meuk bezighouden en hoge km's tenzij je bereid bent om er nog enkele duizenden Euros in te stoppen, zoek een 1995 met weinig km's ideaal beneden 100k maar niet meer dan 150k.
Ga voor turbo en schaf een Robou mod aan, zijn nog wel te vinden met geduld.
Ga voor handbak, geen automaat, een echte auto heeft een handbak.
Ga ook voor lederen interieur, passagier en achterstoelen zijn vaak nog zeer goed, slijtage plekken aan bestuurder stoel kan je (laten) fixen. Stoffen interieur is vaak shabby na jaren gebruik en verpest de hele auto. (Als je toch een 480 gaat kopen doe het dan goed, verwen jezelf en ga voor een stukje luxe)
Laat schuifdaken etc. links liggen, bron van ellende zeker op lange termijn, als de auto dakrails heeft dan ook liefst links laten liggen, is een slecht systeem met railtjes gepopnageld door dakbeplating. Bij mijn GTT begon de roest al en kostte 1000 Euro voor dichtlassen en dak volledig overspuiten (bij vakgarage met garantie).
Kijk of de auto in onderhoud is geweest bij dealer en of schema is afgetekend, scheelt enorm of distributie riem, waterpomp etc op tijd is vervangen. Vraagtekens en gebrek aan historie is een grote min tenzij je een gokje wil nemen en preventief de klok op nul wil zetten met alle onderhoud slijtdelen vervanging.
Plusje zou zijn airco en cruise control (hoewel airco probleem kan worden, bij mijn ES nooit AC problemen die had 260k op de teller en mijn GTT met 114k zit te klooien met airco en moet waarschijnlijk nieuwe onderdelen. Cruise control is gewoon lekker op de lange stukken.
Staar je niet blind op rolhoesje, bekerhouder en speakers in krantenbakken achter. Komt vanzelf wel op je pad tzt als je dit wil hebben.
Belangrijkste mbt prijs is de staat van wielkastranden. Zit er roest in dan is reparatie en overspuiten de enige oplossing. Doe dit niet bij beun de haas voor weinig maar ga naar vak schadebedrijf en zorg dat je garantie hebt. Vaak komt de zooi bij beun na een jaar weer terug. Beter goed dan half werk.
Als de auto een anti roest behandeling heeft gehad is dit prima maar helaas geen garantie. Het beste is om dit zelf te doen en de auto kaal te maken van binnen om met name achter wielkasten helemaal in welke zooi dan ook te verzuipen. Wielkastranden roesten door gebrekkige bescherming tussen de puntlas naden. Je kan het goed voelen door met je vingers langs de wielkastranden te gaan, voel je verdikking van de rand dan kan je er vergif op innemen dat de naden aan het oproesten zijn. Als bv tijdens tectyleren de tectyl tussen de wielkast randen doorlekt ben je ook al te laat. Ik heb hier bij mijn ES ervaring mee gehad, zag er prima uit maar helaas.
Ben je een sleutelaar of wil je tijd besteden om het uit te vogelen, dan is de 480 een leuke auto. Ben je afhankelijk van betaalde mankracht en kennis dan is het niet zo een leuke auto en als je pech hebt loop je financieel leeg en is er een kater bij uiteindelijke verkoop. Weet waar je aan begint.
Verder vooral niet denken dat je een verstandige aankoop hebt gedaan, het is behoorlijk de vinger aan de pols houden om problemen voor te blijven en regelmatig je eigen uitgebreide APK te doen en zaken bij te werken of tussentijds aan te pakken. Laat je zaken doorsukkelen dan is er grote kans dat je de sjaak bent.
Een 480 is ook geen investering zoals een P1800, de 480 is een beetje miskent maar er is een select groepje waar de liefde zeer groot is voor ons onding.
En wees eerlijk, er is geen mooier gezicht dan een nette 480 die heerlijk relaxed met 150 op de weg snort.
Verder kan je nog wat rommelen als je geen purist bent, je kan de auto makkelijk verlagen en 17 inch wielen eronder zetten, auto komt dan visueel beter tot zijn recht, al zijn meningen verdeeld mbt persoonlijk aanpassen van de auto. LOL
Er zijn op dit forum een hoop weblogs met foto's en verhalen van probleempjes en het overwinnen hiervan. Er zitten hier ook een paar slimme electronica mannen en een profi monteur met kennis er ervaring om verder te helpen. Ook zijn er een aantal onderdelen verzamelaars die meestal wel wat hebben liggen of weten te liggen.
Veel plezier met zoeken.
Gr, danny