Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: Welke 480 te kiezen  (gelezen 8620 keer)

Offline EricWie

  • 3rd gear member
  • Berichten: 134
Welke 480 te kiezen
« Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 13:02 »
Beste 480 forumleden.
Ik stel me graag even voor. Eric de Wit uit Soest en ik ben een toekomstig 480 rijder. Hopelijk met een beetje hulp van jullie. Ik wil dus een 480 gaan kopen waarmee ik dagelijks kan gaan rijden. het moet dus een goede (en mooie) auto zijn. Die worden er gelukkig genoeg aangeboden. Ik heb al vele aankooptips gelezen en knoop die in mijn oren, maar de BELANGRIJKSTE TIP mis ik. met het gevaar evenveel verschillende antwoorden te krijgen als er types zijn stel ik hem toch.
Welke 480 is qua rijcomfort en onderhoud (economie) de beste keuze? Een turbo of niet? 1.7 of 2.0?
Ik hoor graag jullie suggesties.
Groet Eric

p.s. De 480 zal in mijn garage rusten van zijn dagelijkse arbeid naast ene NSU RO80 en een Lancia Gamma coupé.  :o

Offline Brabander

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 407
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 13:45 »
Welkom!

Ik heb zelf alleen ervaring met een 2.0i en een Turbo, niet met de (diverse verschillende) ongeblazen 1.7. Qua rijcomfort vond ik de 2.0 iets fijner dan de Turbo. Een 2.0 gaat ook in de onderste helft van de toeren lekker op het gas, een Turbo heeft wat meer toeren nodig. Eenmaal op toeren is een Turbo wel sneller (een beetje). Maar juist dat gemakkelijke oppakken onderin vind ik comfortabeler, en daar vraag je tenslotte naar.

Op onderstelgebied zijn beide versies gelijk, de een is niet harder dan de ander. Onderhoudskosten worden met een auto van deze leeftijd zodanig bepaald door historie, dat het verschil op dat vlak tussen exemplaren veel groter is dan op het vlak turbo / ongeblazen. Strikt genomen kun je zeggen dat een Turbo meer onderdelen heeft en dus kan er ook meer stuk. Maar ik heb nog geen probleemgevallen met de specifieke Turbo-onderdelen gezien, of het moet de luchtmassameter zijn (een ongeblazen motor heeft die niet volgens mij, correct me if I'm wrong).

Succes met je zoektocht!
ex: Volvo 480 ES 2.0i (1995; Dark Green; okt-'16 verkocht aan Kipetje6)

Offline MichelSep

  • 2nd gear member
  • Berichten: 91
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 14:20 »
Turbo's zijn duurder in aanschaf en qua snelheid zeggen sommigen dat de 2.0 zelfs sneller is. Een turbo valt natuurlijk te tweaken.. Ik rij met een 2.0 en wanneer je tussen de 3100 toeren en 4000 toeren gas bij geeft rij je menig auto er uit. Op de snelweg rijdt de auto heerlijk misschien ietswat lawaaiig(in ieder geval bij mij) maar goed te doen. In de stad rijdt de auto wat minder met een handbak. Je merkt wel dat het voor een andere tijd is gemaakt waarbij je meer doorstroom had. Als veel stoplichten en files rijdt dan zou ik na mijn ervaring voor een automaat kiezen.

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 14:36 »
Een 480 die naast een NSU Ro80 en een Lancia Gamma coupé komt te staan? Ben je verzamelaar van design icons? :D

Turbo's hebben meer single points of failure dan de ongeblazen varianten, maar  is op te voeren met een Roboumod of Richmod, je krijgt dan 160 à 170 pk. Een ongeblazen 1.7 is wat kleiner/lichter dan een 2.0; er zit niet vreselijk veel verschil in qua vermogen (tenzij je de B18F met 95 pk treft, maar daar zijn slechts enkele exemplaren van in NL) maar de trekkracht van een 2 liter is stukken beter.

Afijn, over dagelijks rijden kan Jeroen a.k.a. Brabander je alles vertellen en ik ook, want ik heb er net eentje gekocht voor dagelijks gebruik. Ik kan hier kort over zijn: NIET DOEN tenzij je nog een andere auto achter de hand hebt die niet zo oud en kwetsbaar is of je moet twee rechterhanden, veel tijd, je eigen werkplaats en het liefst nog een donorauto voor de moeilijke onderdelen hebben (of een hotline naar Orlando).
Ze zijn roestgevoelig in de achterste wielkastranden en de achterbumper, verder zijn het gewoon auto's van meer dan 20 jaar oud die zo hun ouderdomskwaaltjes hebben. Onderdelen behalve de slijtagedelen zijn nagenoeg niet meer nieuw te krijgen en zelfs bepaalde slijtagedelen worden moeilijk = duur, zoals koppelingen van een later model Turbo en airco condensors. Er zijn veel plastics verwerkt in het in- en exterieur die na verloop van tijd van pure ellende uit elkaar vallen,
Het onderblok is van Renault (1.7 F3P of 2.0 F3R) en kan wel 400.000 km hebben, de versnellingsbak (Renault JB3 voor de atmosferische motoren en JC5 voor de latere turbo's) houdt het meestal niet zo lang uit, al kun je de levensduur van een versnellingsbak aanzienlijk verlengen door regelmatig op lekkages te controleren en de olie op peil te houden. Automaatbakken (van ZF) houden het nog eerder voor gezien.

Mocht je nog niet zijn afgeschrokken hierdoor: koop de kwalitatief beste 480 die je je kunt veroorloven en investeer in een antiroestbehandeling.

Succes met je zoektocht,

Robert.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 augustus 2016, 16:36 door brinkie »
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline SB

  • 4th gear member
  • Berichten: 368
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 15:29 »
Hallo Eric,
Succes met de zoektocht en bij voorbaat veel plezier met de 480.
Ondanks spookverhalen is en blijft de 480 een mooie, bijzondere en fijne auto.
Lees de eerdere tips, vooral die van Brinkie.

Ik heb een 1.7 ES gehad, een turbo, een gechipte GT turbo en een 440 2.0 GLT (serie II).
Die laatste reed misschien wel het fijnst, maar dat kan ik hier natuurlijk niet hardop zeggen  :)
Van de 480-ers vind ik zelf de gechipte turbo het fijnst. Het vervelende voor jou is dat die niet zo vaak in redelijke of goede staat te vinden zijn. Het zijn toch oude auto's, en vooral de turbo versies willen nog wel eens afgeragd zijn. Heb geduld en ga flink rondstruinen, want zo nu en dan komen ook daar toch nog goede exemplaren van te koop. Qua onderhoud maakt het denk ik niet zoveel uit welk type het wordt: je moet een goed exemplaar treffen.

Offline Brabander

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 407
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 15:38 »
Nou, dat 'NIET DOEN' wil ik nog wel even nuanceren. Het gaat mij al 3,5 jaar / 110.000 km goed af, dat dagelijks gebruik.  Het hangt er helemaal vanaf wat voor dagelijks gebruik je voor ogen hebt. Dagelijks drie kinderen vervoeren, boodschappen doen en korte stadsritjes maken: nee, niet doen. Dagelijks alleen (of met twee) over de snelweg naar je werk: gaat prima! In al die tijd dat ik er nou dagelijks mee rijd ben ik twee keer gestrand (dynamo en kabelbreuk) en één keer te laat bij een klant gekomen doordat de Volvo thuis niet wilde (verlichting deed aanvankelijk helemaal niks en het was nog donker).  Dat is te overzien. Maar: voor het gezinsvervoer (vrouw en drie jonge kinderen) hoef ik niet op de Volvo te vertrouwen, daar hebben we een betrouwbare Japanse stationwagon voor. Dus: hoe ziet jouw dagelijks gebruik eruit?
ex: Volvo 480 ES 2.0i (1995; Dark Green; okt-'16 verkocht aan Kipetje6)

Offline v480gt

  • Donateur '15
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 647
  • 480 de ongeneeslijke ziekte!
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 15:57 »
Een 480 koop je met je hart en niet met je verstand......ik vind een 2.0 liter het fijnst om in te rijden maar een turbo gechipt het stoerst

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 16:34 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Nou, dat 'NIET DOEN' wil ik nog wel even nuanceren.
Je laat het belangrijke gedeelte "tenzij je nog een andere auto achter de hand hebt die niet zo oud en kwetsbaar is" weg. Jij hebt een Mazda 6, ik een Ford Focus en nóg een Volvo 480 achter de hand. Toegegeven, je hebt niet zo snel de wegenwacht nodig, maar als er iets stuk gaat dat niet direct bij de automaterialenhandel of de Volvo-onderdelenspecialist (Estate Services, Nordicar, R&D) te koop is, moet je het halve land afbellen of zelfs in het buitenland (Skandix, Polar Parts, Kfzteile24.de, eBay.de, eBay.co.uk) op zoek naar dat ene onderdeel. De Volvo-dealer kun je al helemaal vergeten, die hebben hooguit een accu, bougies of een oliefilter.

Verder volkomen met Milo eens, een 480 koop je niet met je verstand. :P
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Dino1970

  • 3rd gear member
  • Berichten: 294
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 17:07 »
Een 480 koop je niet met je verstand, maar een Lancia Gamma Coupe al helemaal niet  :o !!! Held, een Lancia Gamma coupe! (en een Ro80)  :klapklap:    Ik heb de voorganger van de gamma, een 2000 coupe (HF). Zo'n gamma heb ik nooit aangedurft maar komt nog steeds op het verlanglijstje voor.  Misschien wel leuk om eens wat in die rubriek "wat heb ik nog meer voor vervoersmiddelen staan" (of zoiets) te posten.

Zelf heb ik 2x een 480 turbo (beiden uit '88) gehad en nu al sinds lange tijd een 2.0 met groene peilstok uit 95.
Veel staat of valt bij goed onderhoud, mijn eerste turbo was zeer slecht, de tweede was eigenlijk prima. Behalve dan die roest. Maar daar heeft mijn 2.0 inmiddels ook wel last van. De 2-liter vind ik zeer betrouwbaar en een stuk sleutelvriendelijker. 2.0 heeft geen LMM en is erg simpel, de turbo heeft toch heel wat langer inlaatkanaal met daarmee kansen op lekken (het is toch allemaal minimaal 20 jaar oud) en dingen als een nakoelpomp voor de vloeistofgekoelde turbo. Allemaal ook niet heel ingewikkeld maar zoals gezegd een stuk onvriendelijker om aan te sleutelen. 

Ik heb eigenlijk nooit spijt gehad dat ik van een turbo naar een 2.0 ben gegaan. Ik merk echt nauwelijks verschil, onderin denk ik dat de 2.0 inderdaad sneller is. Chippen van een turbo kan, maar ik vraag me sterk af hoe lang de versnellingsbak dat uithoudt (i.m.o. de achilleshiel)
 
En noem mij raar, maar ik vind 480 ES gewoon mooi klinken, het legt meer de associatie met de P1800ES dan een 480 turbo of 480 S of GT. Qua uitrustingsniveau doet het op de S na allemaal weinig voor elkaar onder en is het allemaal makkelijk over te zetten zou je dat willen.

V.w.b. dagelijkse inzetbaarheid zijn er betere raadgevers hier op het forum. Een aantal jaren heb ik de 480 erg weinig gebruikt vanwege een leaseauto, maar inmiddels wel weer regelmatig. Naast de hier genoemde punten over hier en daar roestgevoeligheid en moeilijk verkrijgbaarheid van specifieke 480 zaken, vind ik de remmen van de 480 erg slecht.  Zelfs mijn 2000 coupe uit '73 remt beter!

Dingen als de onverkrijgbaarheid van de achter-binnenbumper, achterlichten (nou ja, links niet meer en rechts tegen prijzen die de dagwaarde van sommige 480s overstijgt) maken toch wel eens dat ik denk dat het genoeg geweest is. Doffe achterlichten ontsiert de 480 heel erg, en wat als er eens iemand achterop klapt, is het dan einde verhaal?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 augustus 2016, 17:09 door Dino1970 »
1988 480 Turbo | SX-TV-91 | 231 Red
1988 480 Turbo | TB-67-TX | 231 Red
2011 Alfa Romeo Giulietta | 11-PVG-1 | Rosso Competizione
1995 480 2.0 ES | 322 Flame Red Metallic
1973 Lancia 2000 HF coupe | Verde Scuro

Offline Hendrik

  • Donateur '17
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 527
  • alles kan kapot, maar alles kan ook gemaakt worden
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 17:23 »
rij dagelijks in een 2.0 rond zonder extra vervoer, brommer ligt uit elkaar ::) en veel korte ritjes afgezien van banden en een gigantische apk aan het begin verder niks bijzonders gehad 1x anwb moeten bellen omdat bdp sensor kabel doormidden lag, verder gewoon rustig rond kijken

gr
Volvo S80 2.4 170pk daily drive
Volvo 480 1.7 Turbo (project)  WIT!!
Mitsubishi Galant 2.4 GDI
Volvo 480 2.0I ES GT-Line (sloper geworden)
Volvo S40 1.9TD (nu ergens op een sloop)

Offline Danny480GT

  • 4th gear member
  • Berichten: 321
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 18:28 »
Ik heb 13 jaar 1995 ES gereden en nu een jaar of 5 GT Turbo.

Mijn visie:
Wat wil je, ben je van plan de auto minstens 10 jaar in je bezit te houden of is het leuk voor een paar jaar en daarna wat anders.
Ga je voor lange termijn dan niet met oude meuk bezighouden en hoge km's tenzij je bereid bent om er nog enkele duizenden Euros in te stoppen, zoek een 1995 met weinig km's ideaal beneden 100k maar niet meer dan 150k.
Ga voor turbo en schaf een Robou mod aan, zijn nog wel te vinden met geduld.
Ga voor handbak, geen automaat, een echte auto heeft een handbak.
Ga ook voor lederen interieur, passagier en achterstoelen zijn vaak nog zeer goed, slijtage plekken aan bestuurder stoel kan je (laten) fixen. Stoffen interieur is vaak shabby na jaren gebruik en verpest de hele auto. (Als je toch een 480 gaat kopen doe het dan goed, verwen jezelf en ga voor een stukje luxe)
Laat schuifdaken etc. links liggen, bron van ellende zeker op lange termijn, als de auto dakrails heeft dan ook liefst links laten liggen, is een slecht systeem met railtjes gepopnageld door dakbeplating. Bij mijn GTT begon de roest al en kostte 1000 Euro voor dichtlassen en dak volledig overspuiten (bij vakgarage met garantie).

Kijk of de auto in onderhoud is geweest bij dealer en of schema is afgetekend, scheelt enorm of distributie riem, waterpomp etc op tijd is vervangen. Vraagtekens en gebrek aan historie is een grote min tenzij je een gokje wil nemen en preventief de klok op nul wil zetten met alle onderhoud slijtdelen vervanging.

Plusje zou zijn airco en cruise control (hoewel airco probleem kan worden, bij mijn ES nooit AC problemen die had 260k op de teller en mijn GTT met 114k zit te klooien met airco en moet waarschijnlijk nieuwe onderdelen. Cruise control is gewoon lekker op de lange stukken.
Staar je niet blind op rolhoesje, bekerhouder en speakers in krantenbakken achter. Komt vanzelf wel op je pad tzt als je dit wil hebben.
Belangrijkste mbt prijs is de staat van wielkastranden. Zit er roest in dan is reparatie en overspuiten de enige oplossing. Doe dit niet bij beun de haas voor weinig maar ga naar vak schadebedrijf en zorg dat je garantie hebt. Vaak komt de zooi bij beun na een jaar weer terug. Beter goed dan half werk.
Als de auto een anti roest behandeling heeft gehad is dit prima maar helaas geen garantie. Het beste is om dit zelf te doen en de auto kaal te maken van binnen om met name achter wielkasten helemaal in welke zooi dan ook te verzuipen. Wielkastranden roesten door gebrekkige bescherming tussen de puntlas naden. Je kan het goed voelen door met je vingers langs de wielkastranden te gaan, voel je verdikking van de rand dan kan je er vergif op innemen dat de naden aan het oproesten zijn. Als bv tijdens tectyleren de tectyl tussen de wielkast randen doorlekt ben je ook al te laat. Ik heb hier bij mijn ES ervaring mee gehad, zag er prima uit maar helaas.

Ben je een sleutelaar of wil je tijd besteden om het uit te vogelen, dan is de 480 een leuke auto. Ben je afhankelijk van betaalde mankracht en kennis dan is het niet zo een leuke auto en als je pech hebt loop je financieel leeg en is er een kater bij uiteindelijke verkoop. Weet waar je aan begint.

Verder vooral niet denken dat je een verstandige aankoop hebt gedaan, het is behoorlijk de vinger aan de pols houden om problemen voor te blijven en regelmatig je eigen uitgebreide APK te doen en zaken bij te werken of tussentijds aan te pakken. Laat je zaken doorsukkelen dan is er grote kans dat je de sjaak bent.
Een 480 is ook geen investering zoals een P1800, de 480 is een beetje miskent maar er is een select groepje waar de liefde zeer groot is voor ons onding.
En wees eerlijk, er is geen mooier gezicht dan een nette 480 die heerlijk relaxed met 150 op de weg snort.

Verder kan je nog wat rommelen als je geen purist bent, je kan de auto makkelijk verlagen en 17 inch wielen eronder zetten, auto komt dan visueel beter tot zijn recht, al zijn meningen verdeeld mbt persoonlijk aanpassen van de auto. LOL

Er zijn op dit forum een hoop weblogs met foto's en verhalen van probleempjes en het overwinnen hiervan. Er zitten hier ook een paar slimme electronica mannen en een profi monteur met kennis er ervaring om verder te helpen. Ook zijn er een aantal onderdelen verzamelaars die meestal wel wat hebben liggen of weten te liggen.

Veel plezier met zoeken.

Gr,  danny

Offline CdE

  • 4th gear member
  • Berichten: 379
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 19:02 »
Ga voor een Turbo (met robouMod), automaat is prachtig, maar helaas niet al te best.
Waarom voor de turbo: Je kunt er zuiniger meer rijden, dan kan het een ieder geval  ;) (of ga voor de zeldzamer wordende 1.7)
Meer porrie, gewoon sneller als een 2L, meer koppel, misschien niet bij wegrijden maar daarna wel. (max koppel al bij 1800rpm.)
In de bergen en dergelijke is dat echt geweldig! Ik ree mijn ouders in een 850 2,5L 20v 170PK er makkelijk uit.
De 480 Turbo is naar mijn mening zijn tijd ver vooruit. De 2L is meer standaard voor die tijd.
Volvo 480 Turbo, 1994, White
Volvo 164, 1970, California White
Honda Civic 1.6 VTEC, 2003

Offline Brabander

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 407
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 20:38 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Nou, dat 'NIET DOEN' wil ik nog wel even nuanceren.
Je laat het belangrijke gedeelte "tenzij je nog een andere auto achter de hand hebt die niet zo oud en kwetsbaar is" weg. Jij hebt een Mazda 6, ik een Ford Focus en nóg een Volvo 480 achter de hand.

Ja, dat klopt, maar wij hebben allebei vrouw en kinderen die het niet zo op prijs stellen om achter de vangrail op de Wegenwacht te moeten wachten. Als TS alleen is, of oudere kinderen heeft die eigen vervoer hebben, of een vrouw die net zo verzot is op klassiekers, dan kun je een 480 best dagelijks gebruiken zonder een burger-bak achter de hand te hebben. Daarom vraag ik naar hoe zijn dagelijks gebruik eruit ziet.
ex: Volvo 480 ES 2.0i (1995; Dark Green; okt-'16 verkocht aan Kipetje6)

Offline georgenijssen

  • 3rd gear member
  • Berichten: 133
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016, 02:03 »
Gebruik de 2.0 95-er dagelijks, heel veel drempels en koude start/stop vanwege carpooling :klapklap: Ook snelweg :police:
De eerste jaren wel veel uitgegeven aan de verlichting, onderstel en interieur maar dat is voor de lange termijn..
Maar afgelopen drie jaar weinig onderhoud, wel 'gewone' dingen als de banden, uitlaat en stuurhuis :viool:

Had meer discussie verwacht over bouwjaar abs traction control verwarmde stoelen :hmm:
Kleur >:D
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 augustus 2016, 02:09 door georgenijssen »

Offline SB

  • 4th gear member
  • Berichten: 368
Re: Welke 480 te kiezen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016, 01:24 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Had meer discussie verwacht over bouwjaar abs traction control verwarmde stoelen :hmm:
Kleur >:D
ik heb ooit een lavender blue metallic gehad. Moet je in het echt gezien hebben om te weten waarom dat zo mooi is, in mijn ogen tenminste. Die kleur is maar kort leverbaar geweest. Jammer en vreemd.  Heb ik altijd en nog steeds de mooiste kleur gevonden. Zijn er maar heel weinig van. Bij de aankoop van een latere 480 moest ik me behelpen met flame red metallic.
Latere bouwjaren (vanaf 92) genieten bij de meesten de voorkeur. Liefst GT uitvoering vanwege lederen interieur, ABS en zo. Al vind ik zelf een 87-er ES in metallic zwart met rode bies toch ook wel héél mooi (mits in goede staat).
Mijn 95-er is dagelijkse auto, en hij houdt zich best kranig (al mankeert er het nodige aan). Als je een redelijk exemplaar hebt, kan dat best.