Het mooie is dat ik me er inderdaad in verdiept heb, dat het inderdaad waar is dat het er niet goedkoper op wordt, en dat het horror-bakken zijn. Dus had ik het al afgedaan met 'niet aan beginnen'. Tot ik me realiseerde dat 4 jaar geleden, toen ik nog een lekker betrouwbare Mazda 323 reed en op zoek ging naar een Volvo 480, iedereen het me afraadde, want, 'die 480's zitten vol elektrische storingen', 'een 480 is geen echte Volvo', 'die Franse techniek zal ook wel ruk zijn', 'ze rotten onder je reet vandaan', 'begin er nou niet aan', 'het dashboard flikkert uit elkaar', 'wat een rampenbakken', 'vele malen onbetrouwbaarder dan je Mazda', enzovoort. Toch gedaan, geen moment spijt van gehad. Zo'n Alfa lijkt me (misschien juist daarom wel) wel leuk. Voor Alfa's 916 (Spider en GTV) is een forum en register (dat klinkt als 'n bekend recept
), er zijn zat specialisten (meer dan voor een 480) en onderdelen... tja dat zien we wel weer. Alles voor regulier onderhoud is nog gewoon verkrijgbaar. Draagarmen zijn het meest kritisch, maar daar schijnt al een creatieve oplossing voor bedacht te zijn.
Ook voor Citroëns is een levendig specialisten-netwerk beschikbaar en ook voor de Xantia is er een eigen forum. Voor Honda's Prelude bijvoorbeeld (generatie V, ook een mooi ding) is in Nederland nagenoeg geen liefhebber te vinden, geen forum, geen specialisten... er is wel een Engels forum, maar daar tel je niet mee als je geen getunede 2.2 VTEC hebt (in NL vind je vooral 2.0, vaak met automaat).
Juist omdat ik hier, met de 480, zo heb gemerkt dat een forum met kennis en liefhebberij zo'n meerwaarde geeft, ben ik dus eerder geneigd om het 'avontuur' met een GTV of Xantia aan te gaan, dan voor een 'veilige' Prelude te kiezen.