Als de lamp op en neer klappert is de zekering in orde. Als de andere lamp omhoog gaat en de verlichting brandt is de schakelaar in orde. Het zit 99 van de 100 gevallen echt in het motortje zelf, daar zitten een paar single points of failure in. Orlando heeft er nog genoeg en belangrijker nog, Orlando heeft van mij een testapparaat gekregen om motortjes met klaplamp en al te testen. Dan weet je echt zeker dat het motortje werkt.
Helemaal begrijpen doe ik het nog niet.
Als ik het relais verwijder en dan kortsluit doet de lamp het zonder haperingen. Dan is de motor toch in orde?
Ik heb nog een ander nieuw relais erin gezet, maar dat gaf geen verandering.
Met mijn ondeskundige boerenverstand denk ik dan aan een probleem in de aansturing van het relais. Maar ik hoor graag van echte deskundigen hoe het zit.
De aansturing van het relais zit in de motoren. Daar zit een contactschijf in die meedraait met het tandwiel dat de lamp aandrijft, en aan het relais vertelt wanneer de lampen open of dicht zijn.
Over die schijf lopen een paar sleepcontacten die op den duur corroderen, uitslijten, hun veerkracht kwijt raken etc.
Daardoor gaat de lamp hakkelen, klapperen of helemaal niet open of dicht.
Als je goed oplet hoor je het relais dan ook ratelen, want de spanning die dat relais aanstuurt is dan ook instabiel.
Als je het relais uit het voetje trekt en overbrugt, sluit je dat allemaal uit want dan zet je direct spanning op het motortje, zonder tussenkomst van de hele aansturing. In het koplamprelais zitten er stiekem 2 trouwens, en een paar diodes als ik me niet vergis.
Ik heb bij mijn 480 de motortjes "gereviseerd". Al die smerige kit eraf trekken, popnageltjes uitboren en dan die contactschijf helemaal schoonmaken, de sleepcontacten schoonmaken en openbuigen zodat ze weer goed aandrukken, en dan de hele boel weer licht invetten en in elkaar zetten. Daarmee was dat probleem opgelost.