Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: De 480 en de APK  (gelezen 312137 keer)

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 876
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1155 Gepost op: vrijdag 16 december 2022, 21:17 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Bij mij waren dynamo & accu de boosdoeners, succes!
De accu is spiksplinternieuw 😁, dus daar kan het bij mij niet aan liggen.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Online georgenijssen

  • 3rd gear member
  • Berichten: 132
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1156 Gepost op: vrijdag 16 december 2022, 21:30 »
En als je lekker al warm aan het karren bent en wat toeren maakt en dan de lampen aanzet is het dan ook moeilijk?
Of wellicht een gare draaischakelaar, is ook een raar klem-contact ding..
Meestal toch echt klamme motortjes met vergane sleepcontacten  @Brinkie & Orlando


Offline Alexander

  • 4th gear member
  • Berichten: 531
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1157 Gepost op: zaterdag 17 december 2022, 13:02 »
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login
Als de lamp op en neer klappert is de zekering in orde. Als de andere lamp omhoog gaat en de verlichting brandt is de schakelaar in orde. Het zit 99 van de 100 gevallen echt in het motortje zelf, daar zitten een paar single points of failure in. Orlando heeft er nog genoeg en belangrijker nog, Orlando heeft van mij een testapparaat gekregen om motortjes met klaplamp en al te testen. Dan weet je echt zeker dat het motortje werkt.

Helemaal begrijpen doe ik het nog niet.
Als ik het relais verwijder en dan kortsluit doet de lamp het zonder haperingen. Dan is de motor toch in orde?
Ik heb nog een ander nieuw relais erin gezet, maar dat gaf geen verandering.
Met mijn ondeskundige boerenverstand denk ik dan aan een probleem in de aansturing van het relais. Maar ik hoor graag van echte deskundigen hoe het zit.

De aansturing van het relais zit in de motoren. Daar zit een contactschijf in die meedraait met het tandwiel dat de lamp aandrijft, en aan het relais vertelt wanneer de lampen open of dicht zijn.
Over die schijf lopen een paar sleepcontacten die op den duur corroderen, uitslijten, hun veerkracht kwijt raken etc.
Daardoor gaat de lamp hakkelen, klapperen of helemaal niet open of dicht.
Als je goed oplet hoor je het relais dan ook ratelen, want de spanning die dat relais aanstuurt is dan ook instabiel.

Als je het relais uit het voetje trekt en overbrugt, sluit je dat allemaal uit want dan zet je direct spanning op het motortje, zonder tussenkomst van de hele aansturing. In het koplamprelais zitten er stiekem 2 trouwens, en een paar diodes als ik me niet vergis.

Ik heb bij mijn 480 de motortjes "gereviseerd". Al die smerige kit eraf trekken, popnageltjes uitboren en dan die contactschijf helemaal schoonmaken, de sleepcontacten schoonmaken en openbuigen zodat ze weer goed aandrukken, en dan de hele boel weer licht invetten en in elkaar zetten. Daarmee was dat probleem opgelost.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 december 2022, 13:04 door Alexander »
Saab 900NG 2.5 V6 SE Cabrio - 1997
Ford Transit Connect L2 1.5 TDCI - 2020

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.553
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1158 Gepost op: zaterdag 17 december 2022, 13:57 »
Het is pas echt einde oefening als het grote nylon tandwiel waar die contactschijf op rust is uitgesleten. Dan hoor je het elektromotortje draaien en gebeurt er niets. Maar meestal kun je nog wel de boel reviseren. Ik heb een grote bak vol defecte motortjes voor de liefhebber die ze wil reviseren.
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 876
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1159 Gepost op: zaterdag 17 december 2022, 15:25 »
Jongens bedankt voor jullie informatie. Ik geloof dat ik het met jullie uitleg begin te begrijpen.
Als ik tijd heb zal ik ook eens zo’n motortje uit elkaar halen om met eigen te zien hoe het in elkaar zit.
Wie weet wordt het reviseren van deze motortjes wel een nieuwe hobby.
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline MauriceSpapens

  • Donateur
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 505
  • Volvo 480 ES flamered 1995
    • Maurice Spapens Dutch Design
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1160 Gepost op: dinsdag 20 december 2022, 09:05 »
Al weer drie maanden. Niet minder blij dat ik met Vo480 weer jaar mag rijden. Ashoesje had een scheurtje, voorbanden moesten vernieuwd. Verder alles toppie. Jippie dus :)
Het duurt altijd even langer dan de wens dat het al klaar is.

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 876
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1161 Gepost op: dinsdag 20 december 2022, 11:31 »
Gefeliciteerd 🥳
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline Papegaaij

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 876
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1162 Gepost op: woensdag 17 mei 2023, 14:59 »
Vandaag zonder opmerkingen door de APK.
Zoo saai… 🥱 gaap
Maarten

Volvo 480 GT turbo '94
Volvo 480 ES GT line ‘95
Volvo XC40 Recharge Single motor sept. 2022
Volvo V40 D2 (tot sept. 2022)
Volvo 440 GL (tot 2001)

Offline Jeroen

  • 2nd gear member
  • Berichten: 72
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1163 Gepost op: woensdag 17 mei 2023, 22:09 »
You are not allowed to view links. Register or Login
Vandaag zonder opmerkingen door de APK.
Zoo saai… 🥱 gaap
Gefeliciteerd! En wacht maar, een 480 heeft altijd verrassingen in petto..
480 GT 1994 dark grey
480 ES 1995 flame red (uitgebrand 2015)
142 1969

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.553
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re: De 480 en de APK
« Reactie #1164 Gepost op: maandag 22 mei 2023, 09:13 »
Ja, daar heb je de APK niet voor nodig. Al heb ik met 14 jaar Matra Murena rijden veel meer (en veel duurdere) ellende gehad dan tot nu toe na 9 jaar 480 rijden en met de Murena reed ik een stuk minder.
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010