Vanuit een ander topic, omdat het wa dubbel op is anders.
Wat is de waarde van een Volvo 480? Dit blijkt een moeilijke vraag te zijn... Alles hangt natuurlijk af van de staat, bouwjaar, type, ...
Staat: dit is volgens mij wel hét belangrijkste!
Wanneer een wagen volledig gerestaureerd is, alsook het interieur zeer proper en origineel is, geen afgetrokken lichtunits, dan lijken mij het bouwjaar en km-stand van minder belang.
Bouwjaar: wanneer de wagen 25 jaar oud is, dan is hij oldtimer. In dat geval stijgt de waarde toch?
Aan 20 jaar is het een youngtimer, wat qua verzekering
Toch ook al wat voordelen kan bieden.
Type: is het juist dat een turbo het meest gevraagd wordt?
Km-stand: ik denk dat er weinig 480's rondrijden met een origineel km-aantal, vooral wanneer ik km-standen van onder de 100.000 zie. Men heeft in het verleden veelal de km-teller moeten vervangen of herstellen, dan is de verleiding ook groot om de km-stand iets te verdraaien... Voor mij persoonlijk gaat het vooral om de algemene staat van het voertuig. Die moet goed zijn, dwz. Gerestaureerd of toch roestvrij, hoe ziet er de lak eruit? Originele velgen, origineel kleur, originele volvo radio, ... Alles goed werkend uiteraard: elektrische ruiten, airco, verwarmde ruitenwissers, autom. Antenne, radi-cassette, achterwisser, ... Mechanisch moet uiteraard ook alles in orde zijn: motor, remmen, banden, ...
Wel, de vraag bLijft: wat is een 480 waard?
Voor een goeie, propere, originele en alles goed werkende wagen is een prijs boven de 5000 toch niet te veel gevraagd. Neem er ook nota van dat de waarde in de komende jaren enkel kan stijgen en is een Volvo 480 zeker te overwegen als investering. Stal hem ergens voor een 10- tal jaar en we krijgen prijzen van boven de 10.000 euro's. ( nogmaals: in zeer goeie staat!!!)
Ik zie soms 480's staan aan 700 euro, 900 en 1000 euro. Als die er niet al te roestig uit zien, origineel en proper zijn, kopen en binnen enkele jaren reviseren! Een investering die kan opbrengen!!!
Wat denken jullie hierover?
De waarde van een 480 (of welke auto dan ook) stijgt niet puur omdat hij 25 jaar oud is en dus in het algemeen als "oldtimer/klassieker" word aangeduid.
Wat een 480 nu waard is? Alles boven de €2500,- staat heeeeeeeel lang te koop, als het al wordt verkocht en niet gewoon v/d markt wordt gehaald door de verkopende partij. Dus €5000,- is zeker te veel gevraagd IMHO. Ergens geef je zelf al he antwoord: voor rond de €1000,- staan er redelijke exemplaren die met wat werk een goed exemplaar kunnen worden. Dan ben je uiteindelijk in totaal ook een €2500,- tot €3000,- euro kwijt. En geloof me: ook de exemplaren van €2500,- hebben hun aandachtspunten of het zit eraan te komen, want een 480 heeft altijd wel wat, het zij een storing of gewoon regulier onderhoud/slijtage...
Als een investering moet je een auto niet gaan zien, zeker een 480 niet. Je weet niet wat de markt gaat doen. Ter illustratie: de mark voor youngtimers/klassiekers is vandaag de dag een stuk slechter dan pak m beet 5 a 10 jaar geleden. En dat uit zich al in verkoopprijzen en ook in taxatiewaardes. Dit alles door de vele regels die gewijzigd zijn door Den Haag en doordat we in NL al een poos in recessie zitten. Wie zegt dat het over 10 jaar weer net zo goed gaat als 10 jaar geleden op de oude-auto-markt? Niemand kan je dat garanderen, dus wegzetten is daardoor al een gok..
Origineel of niet, dat doet de waarde ook niks beinvloeden. Het is kortzichtigheid als je de waarde lager schat omdat een auto op andere velgen staat dan af fabriek geleverd. Tenslotte zijn Taurusvelgen ook niet origineel geleverd op de 480's van voor 1992 en geen enkele 480 van voor 1994 is met witte DRL's uit de fabriek gekomen. Los daarvan, 90% van wat er nog een 480's rondrijd hier staat op originele velgen en is op wellicht de radio na origineel. Dus qua onderscheidend vermogen hebben die al een achterstand. Subtiele aanpassingen, zullen de waarde niet negatief beinvloeden voor taxatiewaardes en marktprijzen. Het word een ander verhaal als je er stijkplankspoilers en bumperset van andere auto's op gaat zetten, ja dat zal de waarde meestal niet ten goede komen... En qua verkoop de groep met kopers erg verkleinen...
Zijn turbo's gewilder? Nee dat denk ik niet, de fabeltjes dat een 2.0 versie bijna net zo snel is zijn te hardnekkig...
Wel zijn Turbo's zeldzamer omdat ze nieuw minder lang geproduceerd zijn en minder verkocht. Zeker de MY93, MY94 en MY95 480's zijn maar weinig als turbo besteld doordat op papier de 2.0 er veel dichter bij zat dan de 1.7 voorheen dat was. Los daarvan, een hoop mensen denken dat de turbo minder betrouwbaar is en laten m daardoor links liggen.
Laat al dat bovenstaande jou overigens niet weerhouden om mijn 95'er GT-Turbo te komen kopen voor €5000,- Monteer ik zelfs de originele velgen nog weer terug voor je, als dat jou happy maakt