Inlog rechtsboven werkt na de downtime nog steeds niet goed...

Auteur Topic: "Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...  (gelezen 28602 keer)

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Gepost op: zondag 20 juli 2014, 19:37 »
Gisteren heb ik voor mijn verjaardag van mijn vader een klassiekertijdschrift cadeau gekregen, You are not allowed to view links. Register or Login Die had 'ie gekocht omdat er een Matra 530 op de voorplaat prijkt, erg attent van 'm dat hij me een blad met een artikel van deze zeldzame klassieker, die ik goed ken, cadeau doet.

Maar ik was nog niet aan dat hoofdartikel toegekomen, toen ik het artikel  "Waarde-explosie, wat te kopen?" op pagina 22/23 aan het lezen was. Dat begon over een bijzondere Porsche 911 waar ze in Leusden 950.000 voor vragen (Euro, geen kwacha's of pesos), een volkomen weggerotte Ferrari Dino die 132.750 opbracht op een veiling. Die auto's zijn de moeite niet meer om te kopen, als je een klassieker als investering zoekt. Dit artikel wordt gevolgd door een tip-lijstje van auto's waar je nu moet instappen, wil je er nog een beetje aan verdienen.

Dat lijstje omvat de Alfa GT Junior Bertone, Alfa Romeo Giulia, Volvo 480, Maserati Ghibli, BMW M...

wait... what?

verdomd, het staat er echt!

You are not allowed to view links. Register or Login

Dus sloop die uitgewoonde en afgereden exemplaren en koester de mooie 480's, dan hebben we straks een leuk appeltje voor de dorst. :D
« Laatst bewerkt op: zondag 20 juli 2014, 20:24 door brinkie »
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline KennyH

  • Donateur '15
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.348
  • Swedish beauty
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 juli 2014, 20:29 »
Dat is wel erg leuk om te lezen inderdaad!

Koesteren die goede exemplaren.
Sucked not Blown.!

'88er ES

Offline Luud

  • Donateur '18
  • 4th gear member
  • *****
  • Berichten: 533
  • Geen 480 ES uit 1995 meer.
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 juli 2014, 20:41 »
Laat ik uhm nu daar net niet voor gekocht hebben   :noway: Btw nog Gefeliciteerd.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 juli 2014, 20:44 door Luud »
Luud

Offline thalenvisser480turbo

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.865
  • Gero heeft een roze 480
    • http://www.everyoneweb.com/volvo480/
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 juli 2014, 21:23 »
Goed om te lezen dat onze geliefde 480's meer waard worden .
volvo 480 turbo 1989 kleur 199
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 juli 2014, 21:45 »
Haha, ik ook niet, ik wou een leuke auto die niet te duur in aanschaf en praktisch in gebruik was, omdat de Matra dat niet meer was. Voorlopig kost deze hobby alleen maar (veel) geld en dat is helemaal niet erg, zolang ik er maar een boel lol voor terugkrijg.
Het zou alleen wel prettig zijn dat op termijn de 480 iets meer waard wordt dan de schrootprijs...

Bedankt voor de felicitatie trouwens, weer een jaartje erbij, grijs werd ik al, maar ik kan binnenkort een leesbril gaan uitzoeken geloof ik :hmm:
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline Rsport

  • Global Moderator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.174
    • R-SPORT
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 juli 2014, 22:12 »
You are not allowed to view links. Register or Login
grijs werd ik al, maar ik kan binnenkort een leesbril gaan uitzoeken geloof ik :hmm:

Hoezo? Waren je armen te kort om het bovenstaande artikel te lezen? :P
1995 Volvo 480 GT-TURBO
1995 Volvo 854 TURBO

Offline bert-TT

  • 3rd gear member
  • Berichten: 138
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 juli 2014, 18:55 »
Het is niet omdat ik hem daarvoor gekocht heb, de relatief lage prijzen nu zijn een leuke bijkomstigheid. Voor mijn eerste 480, die waarmee het is beginnen betaalde ik in 1992 14.000gulden. Maar ik verwacht al jaren dat de prijzen zullen stijgen want zeg nou zelf;een in  nederland ontworpen en gebouwde sportieve auto die weinig kost in de MRB en ook nog redelijk zuinig is (mijn 1.7 althans) Veel luxe, apart uiterlijk en goed weggedrag !!. Bovendien zo langzamerhand een zeldzame verschijning op de wegen. Toch zijn het slechts de hele mooie exemplaren die nog iets opbrengen en dan vermoedelijk nog te weinig voor al het werk dat er inzit. Ik denk wel eens dat het komt omdat de 480 in een rare hoek zit. Iemand die een sportieve kleine auto zoekt denkt niet gelijk aan een Volvo en voor de Volvo "tank"rijders is dit weer geen Volvo.

Ik heb de mijne ooit voor 1500euro gekocht. Als ik hem nu voor 3000 zou verkopen leg ik er nog op toe met alles wat er daarna nog aan is gedaan en dan praat ik niet over normaal onderhoud. Dat is voorlopig nog een utopie dus blijf ik er maar lekker zelf in rijden.

Het is dan wel weer mooi dat als er zoals afgelopen vakantie in Engeland iemand naar je toekomt om te zeggen dat hij het zo'n mooie auto vind of zoals een paar jaar terug in Polen dat ze niet begrijpen hoe er Volvo badges op die auto kunnen zitten, of hij dan bij een een carrosseriebedrijf was gemaakt.

Dus ik denk rijden en onderhouden, dan geniet je er meer van dan in de schuur zetten en wachten tot hij veel geld opbrengt.



Bert

Volvo 480 Two-Tone.(zomer)
Rover P6 3500 1970(omdatíe zo lekker klinkt)
Volvo V70 2.5Dclassic 2000 (winter)

Offline brinkie

  • Donateur '18
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 3.567
  • The Volvo 480 never ceases to amaze me...
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 juli 2014, 23:26 »
Ik heb die insteek ook niet, toevallig ook 1500 betaald voor de mijne, en er inmiddels 800 euro in gestopt (grote beurt, wat onderdeeltjes), en aan het eind van het jaar gaat er nog zeker 1200 bij komen (wielkasten, onderkant deuren en een boel spuitwerk), maar dan heb ik ook een exemplaar dat, ehm, 1500 euro waard is. ::)
Maar op de dag dat ik 'm kocht, stopte er prompt iemand met een dikke V60 Hybrid (die ongeveer in het grootste huis van de buurt woont) om me te feliciteren met de aanschaf, want die auto's zie je nog maar zo weinig en ze zijn zo bijzonder. Paar maanden later spreek ik John de Vries persoonlijk en kan ik 'm het hemd van het lijf vragen over het ontwerp. En daar doe je het voor, een bijzondere auto, "made in The Netherlands".
Robert en zijn Volvo's:
You are not allowed to view links. Register or Login, Volvo S70 2.5 Europa 1999, Volvo V70 2.0F 2010

Offline thalenvisser480turbo

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 2.865
  • Gero heeft een roze 480
    • http://www.everyoneweb.com/volvo480/
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 juli 2014, 23:39 »
Tja ik mijne gratis ,maar heb er al duizenden ingestopt ,natuurlijk ook met de jaarlijkse grote beurten terwijl ik maar 5 a 7000Km p/jaar rij
volvo 480 turbo 1989 kleur 199
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline Robvandorst

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.248
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 22 juli 2014, 07:47 »
Leuk dat je dat tegenkomt idd, ik hoop dat de volvo 480 wel in waarde gaat stijgen, Ik ga binnekort de 4.000 aan investeringen passeren. Maar dan is eigenlijk bijna alles nieuw ::)
Volvo 480 2.0 GT Racing Green metallic

Volvo 480 1.7 turbo 1991 wit ZS-36-DL(verkocht)
Volvo 480 1.7 turbo 1990 zwart YD-77-NF (Verkocht)

Offline Rsport

  • Global Moderator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.174
    • R-SPORT
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 23 juli 2014, 18:01 »
Vanuit een ander topic, omdat het wa dubbel op is anders.

You are not allowed to view links. Register or Login
Wat is de waarde van een Volvo 480? Dit blijkt een moeilijke vraag te zijn... Alles hangt natuurlijk af van de staat, bouwjaar, type, ...

Staat: dit is volgens mij wel hét belangrijkste!
Wanneer een wagen volledig gerestaureerd is, alsook het interieur zeer proper en origineel is, geen afgetrokken lichtunits, dan lijken mij het bouwjaar en km-stand van minder belang.

Bouwjaar: wanneer de wagen 25 jaar oud is, dan is hij oldtimer. In dat geval stijgt de waarde toch?
Aan 20 jaar is het een youngtimer, wat qua verzekering
Toch ook al wat voordelen kan bieden.

Type: is het juist dat een turbo het meest gevraagd wordt?

Km-stand: ik denk dat er weinig 480's rondrijden met een origineel km-aantal, vooral wanneer ik km-standen van onder de 100.000 zie. Men heeft in het verleden veelal de km-teller moeten vervangen of herstellen, dan is de verleiding ook groot om de km-stand iets te verdraaien... Voor mij persoonlijk gaat het vooral om de algemene staat van het voertuig. Die moet goed zijn, dwz. Gerestaureerd of toch roestvrij, hoe ziet er de lak eruit? Originele velgen, origineel kleur, originele volvo radio, ... Alles goed werkend uiteraard: elektrische ruiten, airco, verwarmde ruitenwissers, autom. Antenne, radi-cassette, achterwisser, ... Mechanisch moet uiteraard ook alles in orde zijn: motor, remmen, banden, ...

Wel, de vraag bLijft: wat is een 480 waard?
Voor een goeie, propere, originele en alles goed werkende wagen is een prijs boven de 5000 toch niet te veel gevraagd. Neem er ook nota van dat de waarde in de komende jaren enkel kan stijgen en is een Volvo 480 zeker te overwegen als investering. Stal hem ergens voor een 10- tal jaar en we krijgen prijzen van boven de 10.000 euro's. ( nogmaals: in zeer goeie staat!!!)

Ik zie soms 480's staan aan 700 euro, 900 en 1000 euro. Als die er niet al te roestig uit zien, origineel en proper zijn, kopen en binnen enkele jaren reviseren! Een investering die kan opbrengen!!!

Wat denken jullie hierover?


De waarde van een 480 (of welke auto dan ook) stijgt niet puur omdat hij 25 jaar oud is en dus in het algemeen als "oldtimer/klassieker" word aangeduid.

Wat een 480 nu waard is? Alles boven de €2500,- staat heeeeeeeel lang te koop, als het al wordt verkocht en niet gewoon v/d markt wordt gehaald door de verkopende partij. Dus €5000,- is zeker te veel gevraagd IMHO. Ergens geef je zelf al he antwoord: voor rond de €1000,- staan er redelijke exemplaren die met wat werk een goed exemplaar kunnen worden. Dan ben je uiteindelijk in totaal ook een €2500,- tot €3000,- euro kwijt. En geloof me: ook de exemplaren van €2500,- hebben hun aandachtspunten of het zit eraan te komen, want een 480 heeft altijd wel wat, het zij een storing of gewoon regulier onderhoud/slijtage...

Als een investering moet je een auto niet gaan zien, zeker een 480 niet. Je weet niet wat de markt gaat doen. Ter illustratie: de mark voor youngtimers/klassiekers is vandaag de dag een stuk slechter dan pak m beet 5 a 10 jaar geleden. En dat uit zich al in verkoopprijzen en ook in taxatiewaardes. Dit alles door de vele regels die gewijzigd zijn door Den Haag en doordat we in NL al een poos in recessie zitten. Wie zegt dat het over 10 jaar weer net zo goed gaat als 10 jaar geleden op de oude-auto-markt? Niemand kan je dat garanderen, dus wegzetten is daardoor al een gok..

Origineel of niet, dat doet de waarde ook niks beinvloeden. Het is kortzichtigheid als je de waarde lager schat omdat een auto op andere velgen staat dan af fabriek geleverd. Tenslotte zijn Taurusvelgen ook niet origineel geleverd op de 480's van voor 1992 en geen enkele 480 van voor 1994 is met witte DRL's uit de fabriek gekomen. Los daarvan, 90% van wat er nog een 480's rondrijd hier staat op originele velgen en is op wellicht de radio na origineel. Dus qua onderscheidend vermogen hebben die al een achterstand. Subtiele aanpassingen, zullen de waarde niet negatief beinvloeden voor taxatiewaardes en marktprijzen. Het word een ander verhaal als je er stijkplankspoilers en bumperset van andere auto's op gaat zetten, ja dat zal de waarde meestal niet ten goede komen... En qua verkoop de groep met kopers erg verkleinen...

Zijn turbo's gewilder? Nee dat denk ik niet, de fabeltjes dat een 2.0 versie bijna net zo snel is zijn te hardnekkig...  :-X Wel zijn Turbo's zeldzamer omdat ze nieuw minder lang geproduceerd zijn en minder verkocht. Zeker de MY93, MY94 en MY95 480's zijn maar weinig als turbo besteld doordat op papier de 2.0 er veel dichter bij zat dan de 1.7 voorheen dat was. Los daarvan, een hoop mensen denken dat de turbo minder betrouwbaar is en laten m daardoor links liggen.


Laat al dat bovenstaande jou overigens niet weerhouden om mijn 95'er GT-Turbo te komen kopen voor €5000,- Monteer ik zelfs de originele velgen nog weer terug voor je, als dat jou happy maakt :P
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 juli 2014, 20:39 door Rsport »
1995 Volvo 480 GT-TURBO
1995 Volvo 854 TURBO

Offline Wimpy

  • 1st gear member
  • Berichten: 18
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 23 juli 2014, 20:02 »
Bedankt voor jou visie, Rsport!

Offline Robvandorst

  • 5th gear member
  • Berichten: 1.248
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 23 juli 2014, 20:10 »
You are not allowed to view links. Register or Login
de fabeltjes dat een 2.0 versie bijna net zo snel is zijn te hardnekkig...  :-X

Is geen fabeltje. Het verschil is ook niet groot, mits beide origineel. Als je gaat chippen is het verschil wel groot. ;)
Volvo 480 2.0 GT Racing Green metallic

Volvo 480 1.7 turbo 1991 wit ZS-36-DL(verkocht)
Volvo 480 1.7 turbo 1990 zwart YD-77-NF (Verkocht)

Offline Rsport

  • Global Moderator
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.174
    • R-SPORT
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 23 juli 2014, 20:45 »
Ben nu met mijn 4de 480 Turbo bezig, nu een gechipte ipv standaard. En heb ook met 2.0's gereden. Ik weet dus waar ik over praat. En er zit echt verschil in! Tuurlijk op papier verschillen ze niet veel qua snelheid, maar in de prakijk is er wel degelijk verschil, een turbo heeft een hele andere rijbeleving dan een 2.0

En met een gechipte turbo word het ook echt een stuk sneller. ;)

1995 Volvo 480 GT-TURBO
1995 Volvo 854 TURBO

Offline beijert

  • Donateur
  • 5th gear member
  • *****
  • Berichten: 1.200
Re:"Waarde-explosie, wat te kopen?", nou bijvoorbeeld een Volvo 480...
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 23 juli 2014, 21:07 »
Zoals het lekkere koppel van de 2.0 die ik mis bij de turbo, tenzij je toeren gaat maken. Ik ben geen 18 meer, ik wil een auto waarbij het allemaal een beetje vanzelf gaat.

Bij een gechipte turbo zal het allemaal wel anders zijn maar daar hebben we het niet over.
Zou ik er een turbo bij kopen maak ik er ook wel zo'n ragbakje van.
480 GT  '95 dark grey metalic/mica