Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Woensdag 08 September 2010, 19:56
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Off-topic  |  Algemeen  |  Topic: slipcursus 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: slipcursus  (gelezen 158 keer)
bert-TT
Startlid
**

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 15:45 »

Afgelopen weekend ben ik jarig geweest en heb een slipcursus kado gekregen.

Nu is er van alles te kiezen op dat gebied, maar het leukste en verstandigste lijkt mij toch een cursus met mijn eigen auto. Dat is per slot van rekening degene waarvan ik wil wil weten wat hij doet en hoe ik dat moet oplossen als ik iets fout doe.

Wie heeft er wel eens zoiets gedaan en welke ervaringen hebbben jullie??

Bert

Two-Tone en Turbo+(305)1993
Konijn
Lid

DON'T PANIC!!

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 16:59 »

Ik heb een slipcursus gevolgd en had niet het idee dat ik er veel van heb opgestoken.

Het was leuk maar niet echt veel bijgeleerd. Je slipt namelijk op een soort parking met nergens bomen of grachten en zonder 'schrik' te hebben dat ik iets kapot doe.

Maar euhm... wel even opletten als je nadien instapt, je moet echt die klik maken van terug 'normaal' te rijden Tong

Groeten,
Pieter
diamondblack69
Donateur
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 18:11 »

Bert alsnog gefeliciteerd!

Ik heb (nog) geen slipcursus gehad,maar ben wel benieuwd hoe dat is. Laat je het ff weten als je je cursus hebt gehad....?

Grtzz
ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 19:52 »

Ik heb afgelopen jaar bij Slotemaker een cursus gedaan. Erg leuk en heel verfrissend om te doen. Bij Slotemaker leer je ook om de auto in de slip te brengen (en er weer uit) hierdoor leer je het grensbereik goed kennen. Hun auto's staan ook op geprepareerde banden dus de grens en drempel ligt lager dan bij je eigen auto.

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
AndorabLe
Veteraan lid

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 22:09 »

gefeliciteerd met je verjaardag.

Zo'n slipcursus lijkt me wel leuk om een keer te doen.

1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
bert-TT
Startlid
**

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 22:25 »

@allen bedankt voor de felicitaties

@ Bunny, wat je er van opsteekt zal misschien ook van de cursus afhangen.

Ik heb een groot deel van mijn leven met een tankauto gereden en met zo'n klotsende thermosfles in je rug leer je vanzelf heel defensief rijden. Hoewel ik echt niet rijd als een oude .... raak ik bijna nooit in van die randsituaties. Nadeel is dat ik dus eigenlijk ook niet goed weet wat de 480 doet als je over de rand gaat. Zo'n cursus lijkt me dan een leuke manier om dit wel mee te maken zonder al te veel risico op schade.

Ik heb er een paar gezien die je met je eigen auto kunt doen en dat lijkt me het leukste en ook het meest leerzaam.

Dus kom op met die aanbevelingen.

Bert

ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Maandag 26 Juli 2010, 22:36 »

Ik zou niet met je eigen auto doen, omdat het gezegde luidt: "nothing handles better than a rental car".

In andere woorden je ga verder met een auto van een ander (en een slopel aftrappen is erg leuk).

Het grensbereik van de meeste (voorwielaangedreven) auto's zijn hetzelfde daar zal het echt niet op aankomen als je onverhoop een 480 langs een eland moet sleuren.

Krijg er spontaan weer zin in!

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Marcel
Donateur
Veteraan lid

De doktor kent dit virus niet!

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Dinsdag 27 Juli 2010, 00:19 »

het maakt niet zoveel uit met welke auto je het doet denk ik.

Ik rij met enige regelmaat tegen de grens aan (of eroverheen en daar kan bijv. Andor over meepraten haha)
en ik ervaar dat als heerlijk.
Zolang je maar weet wat je doet. En dat moet je toch leren.. of het nu in je 480 is, of in een andere auto...
mening voorwielaandrijver reageert hetzelfde in zulk soort situaties. De ene wat heftiger dan de andere, op verschillende momenten.

met een al reeds afgetrapte slotemaker slopel durf je wellicht gemakkelijker wat verder te gaan en dus die grens op te zoeken.

Aanbeveling is (weet niet hoeveel je mag spenderen)
om meer iets te zoeken in de richting van een race cursus, of actieve slip cursus.
de meeste slipcursussen zijn defensief. Daar leer je wanneer je auto in een slip komt (bijv. winterse omstandigheden) hoe deze eruit te halen.
Een actieve slipcursus of zelfs race cursus is er veel meer op gebrand je auto te controleren op het scherpst van de snede, maar ook daaroverheen.

Ciao Marcel

'88 - Volvo 480 TURBO Red
'92 - Volvo 480 Turbo Grey
'89 - Volvo 480ES White
'91 - Nissan Micra Red
Konijn
Lid

DON'T PANIC!!

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Dinsdag 27 Juli 2010, 13:26 »

Het grootste probleem vond ik dat ik/wij de auto zelf in slip moesten brengen. Je wist dus al op voorhand waar je je aan kon verwachten en je kon op voorhand al denken hoe je ging reageren.
Ik kan me goed inbeelden dat als, er bijvoorbeeld op de afrit van de autosnelweg een hoop natte bladeren liggen waardoor je uitbreekt, je dit niet verwacht en dus niet juist  zult reageren.

Sowieso, weg gegooid geld is het niet meteen want je zult er wel IETS van bijleren.

En inderdaad wel leuk met zo'n slopel rijden, lekker hoog in toeren, gewoon planken en het ding misbruiken :angel:

Groeten,
Pieter
bert-TT
Startlid
**

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Vrijdag 30 Juli 2010, 23:36 »

Hej alledrie. Eindelijk weer tijd voor het forum.

Allereerst voor Bunny. Het schijnt dat ze tegenwoordig verschuifbare platen in het wegdek gebruiken waardoor je achteras een duw krijgt en je weet zelf niet naar welke kant en hoe hard, daar zit dus wel enig verrassingseffect in.

Voor ettore, degenen die de cursus aanbieden zeggen dat er bij een slipcursus niet hard wordt gereden bovendien rij je op extreem glad wegdek waardoor de slijtage aan je auto minimaal is.
(voor als je in de toekomst mijn auto zou willen kopen, zwarte turbo+ met rode streep. Jouw favoriet als ik me niet vergis?). Bovendien las ik dat als je een Huurauto neemt je met z'n vieren in die auto zit en dus om de beurt mag rijden. Daar heb ik een hekel aan.

Aan Marcel: Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik heb ooit voor een bedrijfsuitje met een Peugeot 307 door een kombaan mogen knallen en dat was wel heel gaaf.

Nou ja bedankt voor jullie input ik laat wel horen wat het is geworden.

Bert

beijert
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Zaterdag 31 Juli 2010, 10:58 »

We kunnen zoiets natuurlijk ook met het forum doen in een donor 480 die nog net de weg op mag. Dan kan je lekker raggen in je "eigen" auto.

480 GT  '95 dark grey metalic/mica
480 Turbo-Automatic  '91 smoke silver (donor)
Marcel
Donateur
Veteraan lid

De doktor kent dit virus niet!

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: Zondag 01 Augustus 2010, 23:32 »

Hey Bunny,

De kombaan in Lelystad?? Dat is namelijk de enige in NL!
Mocht er laatst met de nieuwe S60 als passagier mee doorheen! Hele dikke ervaring inderdaad

Ciao Marcel

'88 - Volvo 480 TURBO Red
'92 - Volvo 480 Turbo Grey
'89 - Volvo 480ES White
'91 - Nissan Micra Red
Pagina's: [1] Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Off-topic  |  Algemeen  |  Topic: slipcursus « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte