Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Donderdag 09 September 2010, 13:13
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  elektronica overig  |  Topic: knipperlichten voorkant werken niet 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: knipperlichten voorkant werken niet  (gelezen 162 keer)
480TurboVeluwe
Startlid
**

Geslacht: Man

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 21:10 »

Goedendag allemaal. Mijn naam is Alwin en ik ben mijn rode '88 Turbo behoorlijk aan het restaureren. Hij(of zij) is helemaal uit elkaar geweest. Motor eruit, versnellingsbak gereviseerd. Gereviseerde cilinderkop, opnieuw in de lak, nieuw dak vanwege rot zonnedak, nieuwe leren bekleding enz, enz. Nu ben ik aan het afbouwen en kom een aantal zaken tegen waar ik een beetje hulp bij nodig blijk te hebben. Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.

Het gaat om:
- Het ABS lampje op het dashboard brandt. Waar kan dit mee te maken hebben?
- De richtingaanwijzers voor knipperen niet mee. Alles knippert, behalve de voorkant.
- De olietemperatuur op het dashboard blijft op 'cold' staan, ook als de motor een paar minuten loopt.
- Het lampje 'deur open' op het dashboard blijft branden (ook als alle deuren dicht zitten Lachebek)
- De Turbodrukmeter staat op 1/3 van de schaalverdeling als de motor uit is. Als ik start, gaat de meter naar '0' en als ik vervolgens gas geef, gaat ie maar heel iets omhoog. Waar zou deze meter moeten staan bij stationair lopen?

Alvast bedankt voor raad en daad.

PS Voor foto's van mn project: http://picasaweb.google.com/alwinschulten/Volvo480Restauratie2008#
http://picasaweb.google.com/alwinschulten/Volvo480Stoffering#
gerotterdam
Donateur
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 21:33 »

sodemieter!
Wat een mooie fotoserie!
Hulde en jaloers.  Tijd, kennis, geduld en ruimte hebben om dit te doen!
Aan mij heb je niets;  ik kan je geen enkele raad geven.
'k vind het bijna humoristich:  De hele 480 uit elkaar gehad; fantastisch project gedaan en dan vragen:  "heu...  knipperlicht doet het niet.  Weet iemand hoe dat kan?"

(woon je toevallig in Oost Groningen?)

Wauwelaar z.t.w.
480TurboVeluwe
Startlid
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 21:37 »

Beschaamd klinkt een beetje stom inderdaad, maar in plaats van een avondje zoeken en meten dacht ik, laat ik hier eens vragen of iemand tips heeft.

PS nee, woon niet in oost-groningen. Auto komt wel uit Muntendam.
ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 21:41 »

Ah, bekende leren bekleding. Loopt al een tijdje dit project?

Ik denk dat je de bedrading nog even moet na lopen, zal wel wat verkeerd om zitten.

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
480TurboVeluwe
Startlid
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 21:48 »

Project loopt inderdaad al 1,5 jaar. Dat is ook wel een beetje deel van het probleem waarschijnlijk, omdat ik blijkbaar niet meer zo goed weet hoe alles aan te sluiten.
Tips zijn welkom

ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 21:50 »

Schema's van Volvo heb je al? Anders zijn ze hier wel te vinden.

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
William
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 22:29 »

Kijk de alarmverlichtingsschakelaar even na. (stekker zit niet goed of schakelaar kapot)

Volvo 480 Turbo automaat '92 Black Metallic
Volvo 480 2.0S '93 Black Metallic
Volvo 480 2.0GT '95 Steel Grey Metallic
480TurboVeluwe
Startlid
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 22:40 »

Ik heb gister wel de stekker van de schakelaar gecheckt omdat de alarmverlichting niet werkte. Daarna werkte de alarmverl. wel maar de kn.lichten aan de voorkant niet.

Kan het zijn dat de alarm.verl. wel werkt en dat de schakelaar toch stuk is, waardoor de voorste kn.lichten niet werken?
 Verbaasd
William
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 22:44 »

Ik heb gister wel de stekker van de schakelaar gecheckt omdat de alarmverlichting niet werkte. Daarna werkte de alarmverl. wel maar de kn.lichten aan de voorkant niet.

Kan het zijn dat de alarm.verl. wel werkt en dat de schakelaar toch stuk is, waardoor de voorste kn.lichten niet werken?
 Verbaasd

Ben je 100%zeker dat de stekker er goed op zit?

Volvo 480 Turbo automaat '92 Black Metallic
Volvo 480 2.0S '93 Black Metallic
Volvo 480 2.0GT '95 Steel Grey Metallic
V480TI
Veteraan lid

1995 322 GT-Turbo 1993 Two Tone Turbo

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 23:08 »

Turbodrukmeter hoort bij stationair helemaal omlaag te staan en als je de motor uit is hoort de wijzer tegen het werkpunt te staan.
Anders gezegd, als je de motor uitzet hoort de wijzer iets omhoog te staan.
Dus ik zou zeggen dat wat jij beschrijft, in orde is.

ABS lampje : misschien een kapotte sensor of de sensoren een keer schoonmaken, bedrading nakijken en/of ABS controller laten doormeten en/of vervangen.

Richtingaanwijzers : zekering nakijken, kijken of de connectoren wel op de lampen zitten.

Olietemperatuur : de olietemperatuur begint pas aan te geven als de olie ergens rond de 50 graden is, dus met een paar minuten stationair zal je idd 'cold' blijven zien.

Lampje deur open : deurcontacten en motorkapcontact en achterklepcontact eens inspuiten met contactspray

Greetz

You either love or hate your car, just as your girlfriend...
Melvin
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Woensdag 14 Juli 2010, 00:44 »

Ik heb hetzelfde ABS systeem in mijn '89 turbo. Als het lampje van de remvloeistof (!) brandt, blijft ook het ABS lampje branden. Als alleen het ABS lampje blijft branden na het starten ligt het aan het ABS systeem.

Behalve de bovenstaande tips voor het ABS systeem heb ik er nog één. Ik heb hetzelfde gehad, en me rot gezocht naar slechte verbindingen of sensoren. Bleek de massa van de ABS computer niet goed te zijn. Deze zit bij het linker achterlicht, achter de kunststof panelen van de kofferbak. Als je ooit last hebt gehad van water lekkage bij de achterlichten, is het goed mogelijk dat deze verbinding geoxideerd is. Even het kabeloog wat opschuren en de bout schoonmaken.
480TurboVeluwe
Startlid
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Woensdag 14 Juli 2010, 08:10 »

Dank voor jullie tips. Ik ga morgenavond weer klussen en zal even laten weten of het gelukt is.

480TurboVeluwe
Startlid
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Zondag 18 Juli 2010, 16:39 »

Nou, afgelopen weekend weer een stukje geklust;

Eerst maar het goede nieuws:
Voor het eerst, sinds ik de Volvo in mn bezit heb, heb ik een paar meter (stiekem, hij is nog geschorst, ssstt) op de weg gereden.
Het goede nieuws is dat de Turbo prima blijkt te werken.
Het lampje 'deur open' bleek te branden omdat ik was vergeten dat ook er ook een 'motor-kap-open'-schakelaar is.  Beschaamd Oeps....
Verder ging inderdaad de olietemperatuur ook vanaf een graad of 60 meedoen en heb ik een nieuwe claxon/hoorn gemonteerd, die het ook prima doen. Bijna klaar voor de APK dus..... bijna;

- Het ABS lampje op het dashboard brandt nog steeds, maar ik denk dat het één van de sensoren te  maken heeft, omdat ik ze er beide uit heb gehad. Waarschijnlijk heb ik daarbij de kabel of de sensor beschadigd. Daar mag de Volvo dealer zich volgende week even over buigen.

- Ook heb ik nog niet gevonden waarom de knipperlichten niet werken. De schakelaar van de alarmlichten werkt prima. Bij alarmlichten knipperen de rest van de lichten op normale snelheid (behalve de voorste dus) en bij het gebruik van de RAW knipperen de lichten sneller dan normaal. De CEM geeft wel een signaal af, dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Ga er deze week nog even aan besteden en anders mag de volvo dealer er naar kijken.

Mocht iemand dus nog goede tips hebben?
Tot zover bedankt. Ik zal wel even laten weten hoe het bij de APK is gegaan en wellicht to binnenkort...... op de weg.

PS Nu hij helemaal in elkaar zit..... WAT EEN PRACHTIGE AUTO!!! Lachebek Lachebek Lachebek Lachebek Lachebek
Pagina's: [1] Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  elektronica overig  |  Topic: knipperlichten voorkant werken niet « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte