Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Woensdag 08 September 2010, 18:57
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  Motor  |  Topic: Uitval motor 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Uitval motor  (gelezen 326 keer)
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: Donderdag 08 Juli 2010, 20:41 »

Wat Vadis zegt over code 1-2-1:

Citaat
Toestand

Het signaal van de luchtdruksensor komt niet overeen met het gasklep-/snelheidssignaal.

Mogelijke oorzaak

Mogelijke oorzaken:
1 Slang geknikt; controleer de slang van de luchtdruksensor.
2 Bedrading of verbindingen niet in orde.
3 Sensor defect.

Volvo 480 S 2.0i Dark Green 1994 -> back in business!!
ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: Donderdag 08 Juli 2010, 20:43 »

Dat is idd de goede. De bedrading naar die sensor is verder ok? Massapunten lekker schhon?

De weerstand van die sensor moet 1,3kOhm zijn en er moet tussen de 1,6 en 5Volt tussen pin A en B staan afhankelijk van de heersende onderdruk (5V=0bar/ 2.2V=50kPa onderdruk). De voeding van de sensor is ook 5V.

Gaskleppositiesensor zou ik ook even checken en de snelheidssensor ook. Deze hebben volgens Volvo ook met elkaar te maken, zie ook de servicehandboek [Hoofdgroep 2(23-27) Brandstofsysteem (Fenix) B16F, B18E/U/EP/FP,B20F] in pdf vorm op de live schijf.

Verder zou ik de ECU te resetten door alleen de accu te ontkoppelen. Dat leeg trekkendoor de polen tegen elkaar te houdenm, zie ik niet zo zitten.

Succes!

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: Donderdag 08 Juli 2010, 21:28 »

De weerstand van die sensor moet 1,3kOhm zijn en er moet tussen de 1,6 en 5Volt tussen pin A en B staan afhankelijk van de heersende onderdruk (5V=0bar/ 2.2V=50kPa onderdruk). De voeding van de sensor is ook 5V.

Net gemeten. Weerstand is 1,34 kOhm, prima dus. Voeding, stekker C, is mooi 5 volt. Tussen pin A en B meet ik bij motor uit(0 bar) een krappe 5 volt. Bij motor aan, stationair, meet ik ca. 1,35 volt(te laag?) en wanneer ik de gasklep opendraai, meer of minder, varieert de waarde tussen de 1 en 2 volt ongeveer. Wanneer ik de gasklep deels open heb en dan plots loslaat, zodat de motor naar stationair gaat, valt de waarde terug naar 0,6 volt, of iets in die richting. Dan bereikt ie stationair en zit ie weer op 1,35 volt.

De weerstand is dus prima, maar de waardes die de MAP sensor afgeeft lijken me niet te kloppen?

ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: Donderdag 08 Juli 2010, 21:35 »

Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat de waarde tussen 1,6 en 5V kan varieren. Misschien dat die andere MAP sensor betere waarden geeft?

Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: Donderdag 08 Juli 2010, 21:51 »

Ik heb dat ook in Vadis gelezen ja. Morgen kom ik misschien weer bij m'n ouders, dan kan ik hem proberen te wisselen.

Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: Vrijdag 09 Juli 2010, 20:05 »

Vandaag de MAP sensor gewisseld met die van de 440; dit geeft hetzelfde resultaat. Ook de meetwaarden zijn exact gelijk. Het is niet aannemelijk dat ze allebei stuk zijn, dus ik denk dat daar niks meer mee aan de hand is.

Ik heb inmiddels ook geen foutcodes meer. Ook na wat stukken rijden, blijft ie keurig op 1-1-1. Wel heb ik nog de verdeelkap en rotor geschuurd, hoewel deze nog vrij nieuw was. Bougies vervangen, de 'oude' (15.000km) waren allen rood uitgeslagen.

Hij doet het nu marginaal beter, maar het is nog zeker niet over.

Het vreemde is, dat alle componenten en verbindingen goed lijken te zijn. De gasklephuispakking die ik opgestuurd kreeg, was helaas gescheurd. Misschien heb ik op tijd nog een nieuwe, maar ook daarvan denk ik niet dat het het probleem op gaat lossen. Vaak genoeg valt ie namelijk ook wel gewoon terug naar normaal stationair.

artyvisual
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: Vrijdag 09 Juli 2010, 22:20 »

Doeke, Even ter info, ik heb idd dezelfde klachten. Meerdere malen stationaire regeklep bekeken (deze lijkt goed te zijn) ontsteking aangepakt (rotor, verdelerkap, bougies) en langzaam werden de klacjten wat minder. Hoe dat komt...geen idee. Maar de uitval is nu zo zelden dat het bijna acceptabel is... Ik volg je draadje dan ook wel aandachtig. Vervelend dat je de oorzaak niet te pakken krijgt. Ik heb nog wel op het to do lijstje staan de lamdasonde te vervangen; misschien dat deze af en toe verkeerde waarden doorgeeft.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: Vrijdag 09 Juli 2010, 22:24 »

Ik zit nog te overwegen om toch een nieuwe MAP sensor te halen. Deze kan best bij meten goede waarden geven, maar onder het rijden 'af en toe' slecht functioneren. Sensor kost kleine 60 euro. Voor een student is dat best veel geld, 'om even te proberen'.

ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: Zaterdag 10 Juli 2010, 00:35 »

Sensor moet dan toch goed zijn als je 2x hetzelfde meet? Of loopt de 440 ook te stotteren?

Misschien eens een tankje 98 oprijden? Het wilde gedachte daar achter is dat de injectoren niet lekker mee doen.

Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: Zaterdag 10 Juli 2010, 09:13 »

Nee de 440 loopt goed. Maar een sensor kan toch ook af en toe z'n werk slecht doen? Of is dat absoluut niet mogelijk? Sensor meet je wanneer je naast de auto staat, dus stationair en een beetje aan de gashendel draaien. Kan het niet zijn dat e onder last wel eens en foutje maakt?

Een tankje V power lijkt me wel een goed idee ja.

artyvisual
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: Zaterdag 10 Juli 2010, 14:10 »

t lijkt mij wel zeer onwaarschijnlijk dat het de MAP is na al die testen die je gedaan hebt. Vooral omdat je problemen hebt met stationair, en die waarden lijken wel te kloppen, want dat heb je wel kunnen testen. Heb je de lambda al doorgemeten, ik heb ooit wel eens de waarden gezien (die wisselen per type nogal) maar ik kan die niet meer voor je terugvinden.

480 1.7 '89 - black
480 gt turbo '95 - 321 dark green
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: Maandag 12 Juli 2010, 22:40 »

Opgelost!

Toch maar eens gekeken naar de tellerset: deze gaf geen verbruik en gem snelheid en dat vond ik vreemd. Zeker icm de eerdere foutcode van 'geen snelheidsignaal'. Toen ik vorige week de snelheidsmeter verving, viel me op dat de verbindingskabel tussen de grote printplaat en de snelheidmeter zijn folie verloren was. Ik dacht dat dit niet zoveel uitmaakte, maar het bleek dat er nu kale draden open lagen. Hiervan maakte 2 sluiting met de grote printplaat, waardoor er dus geen verbruik en gem. snelheid werd getoond. Dus... kabel voorzien van isolatietape en alles was weer goed! Vreemde oorzaak dus, maar doordat er sluiting was, werd het uitval probleem veroorzaakt. En wat rijdt ie nu weer heerlijk....

ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: Dinsdag 13 Juli 2010, 02:24 »

Dat is mooi!

Eigenlijk belachelijk voor woorden dat de motor niet netjes wilt lopen omdat de klokjes niet netjes zijn aangesloten.

Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  Motor  |  Topic: Uitval motor « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte