Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Donderdag 09 September 2010, 13:07
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  elektronica motorisch  |  Topic: Koelfan doet niets! 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Koelfan doet niets!  (gelezen 125 keer)
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Gepost op: Vrijdag 02 Juli 2010, 10:47 »

In de zoektocht naar mijn niet koelende airco, kwam ik ook langs de ventilator/koelfan (die van de radiateur), die niet aansloeg bij gebruik airco. Ik heb de stekker doorgemeten, maar ik krijg nergens 12 volt op. Er zitten drie draden in, dit zou logischerwijs een massa zijn, een constante plus en een geschakelde plus. Ik meet echter helemaal niets....

Er staat dus geen stroom op. Hoe kan dat? Vanaf waar wordt de koelfan aangestuurd? Ik heb eigenlijk geen zin om de hele kabelboom open te knippen Droevig

Ohja: zekering in zekeringenkastje is heel!

Volvo 480 S 2.0i Dark Green 1994 -> back in business!!
petrolboy
Actief lid

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Vrijdag 02 Juli 2010, 11:21 »

Waar ik dan aan denk, krijg je stroom bij de zekeringen kast, meet of er contact is tussen aansluiting van de zekering en de stekker van de fan. Misschien nog het gemakkelijkste om bij te kunnen is de achterkant van de zekeringen kast, daar eens kijken naar een losse draad.

Volvo 480GT 2,0L in 235 rood van '95
Pix: http://yfrog.com/8ddsc01048pjx
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Vrijdag 02 Juli 2010, 15:28 »

De fan wordt aangestuurd vanuit de thermoswitch in de radiateur. De stekker die op de thermoswitch aangesloten moet worden heeft ook 3 kabels; 1 constante(met idd 12v) en 2 draden die naar de stekker op de fan gaan. Deze heb ik doorgemeten en zijn ok. Ik verdenk dus dat de thermoswitch niet switched, dus de 12v bij een te hoge temperatuur niet doorschakelt. Wie weet hoe de thermoswitch precies werkt? Ik heb voor de zekerheid al 1 van de sloop gehaald. Dus, even resumerend, de thermoswitch krijgt wel 12 volt maar geeft niks door aan de fan. Temperatuur loopt op tot boven 105 graden, maar er gebeurt nog steeds niks. Hoe zit dit?

petrolboy
Actief lid

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Vrijdag 02 Juli 2010, 16:05 »

-Radiator koel fan testen:
ontkoppel de aansluitplug aan de thermoswitch (die heb je blijkbaar gevonden). Brug de 2 contacten met kabeltje oid. Zet het contact aan en dan zou de fan moeten draaien..

-koelfan switch testen:
Uitbouwen, en de aansluitpunten aan ohm meter hangen. Haal de water koker boven oid. en dompel de switch onder in het water. Bij kokend water moet de weerstand echt wel zo goed als 0ohm zijn.

Maar je zit met die constante +12V die ook niet aanwezig is bij je stekker aan de fan.

Volvo 480GT 2,0L in 235 rood van '95
Pix: http://yfrog.com/8ddsc01048pjx
Auk
Global Moderator
Veteraan lid

沃尔沃。终身

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Vrijdag 02 Juli 2010, 16:30 »

Makkelijker is de ventilator te testen door de massa aan de sluiten aan de - van de accu en de geschakelde / constante plus aan te tippen door aansluiting aan de + van de accu.

Wanneer dat allemaal werkt weet je dat het probleem hoogstwaarschijnlijk bij de temperatuurschakelaar in de radiator ligt.

Is bij mij ook al eens defect geweest.

Auke
MY94 Volvo 480 S-Line
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec.
MY98 Volvo S70 T-5
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Vrijdag 02 Juli 2010, 21:47 »

Ik ga het morgen proberen!

Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Zaterdag 03 Juli 2010, 22:39 »

Nou, door de regenval heb ik hier vanavond niets meer kunnen doen. Wel even de twee thermoswitchen van de sloop doorgemeten, in een pannetje kokend water en ja, ze doen het! Als het morgen mooi weer is, eens een mooie operatie ondernemen, denk ik.

Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Zondag 04 Juli 2010, 19:10 »

Nou een hele operatie, om dit netjes op straat te doen;) maar de sloop-thermoswitch zit er in en werkt goed!

Ook heb ik de motortemperatuurgever - die voor de indicatie op de infocenter, dus achterkant blok - vervangen omdat mijn temperatuur altijd tussen de 80-83 graden bleef, ook na vervangen thermostaat. Helaas is dat met de temperatuurgever van de sloop hetzelfde, maar het viel me wel op dat de fan al bij 87 graden (weergave BC) aan slaat. Dus bij 87 graden op het display, is de koelvloeistof zo'n 95 graden. Dat is een afwijking van ca 8 graden, dus weergave temperatuur van 80-82 graden, plus 8, is werkelijke temperatuur van 88-90 graden. Prima!

Helaas springt de fan nog niet aan wanneer ik de airco inschakel:(

Pagina's: [1] Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  elektronica motorisch  |  Topic: Koelfan doet niets! « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte