Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Woensdag 08 September 2010, 19:47
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  elektronica overig  |  Topic: Buiten temperatuur calibreren? 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Buiten temperatuur calibreren?  (gelezen 154 keer)
petrolboy
Actief lid

Geslacht: Man

Bekijk profiel
« Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 17:53 »

Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan de buitentemperatuur gejusteerd worden? Ben nu niet zo'n held om zomaar wat te proberen op de tellerbak.

De rede dat ik dit vraag is omdat mijn info center ong. 5a6 graden te laag meet. Ik vind dat nogal een redelijk groot verschil. Ook aangezien de airco pas vanaf 14graden werkt kan ik hem pas aanzetten bij 19graden (wel spijtig als de wagen weer heel de dag in de zon stond).

Alvast bedankt,
Wouter

Volvo 480GT 2,0L in 235 rood van '95
Pix: http://yfrog.com/8ddsc01048pjx
B20F
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 18:17 »

De sensor zelf zal je moeten vervangen, zou ook kunnen dat er teveel weerstand in de bedrading en/of stekkers van de sensor zit. Dan zal hij ook verkeerd aangeven. Dus even alles nalopen en met contactspray inspuiten.
De buitentemp meter heeft overigens niets te maken met de airco. Anders zou een S zonder buitentemp. maar met airco om te werken een buitentemp sensor moeten hebben. Er zitten 2 druksensoren in de leidingen van de airco, een voor te lage druk en een voor een te hoge druk. Is de buitentemp te laag dan is de druk ook te laag omdat het koelmiddel dan niet goed verdampt in de condensator en zal de airco niet aanslaan. En dat is niet 14graden maar rond de 10 graden.
Zit er minder koelmiddel in dan zal de airco pas bij een iets hogere temp dan 10 graden aanslaan, heb je 'm net gevuld dan slaat hij al aan bij een lagere temp als 10graden.
petrolboy
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 18:26 »

Bedankt, dus gewoon contacten nalopen. Ik dacht (hoopte) dat er een soort compensatie aanwezig was. Weet je toevallig ook waar er overgangen zitte? Of is dit enkel vooraan bij de sensor en achter de tellerbak? Anders zal ik zelf wel zoeken.

Ik dacht echt dat de airco zich op die sensor baseerde. Maar oke dan is het geen probleem, en ik elke keer maar denken "Ik zet de airco niet aan want die doet toch nix" (domdom).

Bedankt!

B20F
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 18:31 »

Voor zover ik weet zit er idd alleen stekkers bij de sensor zelf en bij de tellerbak. Anders even naar een bedradingsschema kijken. Kijk ook of er geen breuk of knik in de bedrading zit.
petrolboy
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 19:29 »

Zal er eens naar kijken als het weer droog is. Allé achter tellerbak zal ik sws al kijken want wil der nieuwe lampjes insteken.

kom ik er met deze 2 contacten niet -> schema -> anders eventueel nieuwe sensor
merci

robbedoes-480
Startlid
**

480. What else?

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Donderdag 12 Augustus 2010, 19:31 »

Waar precies is de temperatuurmeter te vinden? Hij moet namelijk vervangen worden.

Groet, André
V480TI
Veteraan lid

1995 322 GT-Turbo 1993 Two Tone Turbo

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Donderdag 12 Augustus 2010, 19:33 »

In je grill onder de bumper vlak naast het eigenlijke Volvo logo.
Hij is van binnen naar buiten gestoken, je ziet ook 3 plastic randjes van de sensor die iets naar buiten komen.

Greetz

You either love or hate your car, just as your girlfriend...
robbedoes-480
Startlid
**

480. What else?

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Vrijdag 13 Augustus 2010, 08:03 »

THANKS!
Pagina's: [1] Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  elektronica overig  |  Topic: Buiten temperatuur calibreren? « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte