Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Woensdag 08 September 2010, 18:58
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  Motor  |  Topic: probleem na kleppen stellen 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] Omlaag Print
Auteur Topic: probleem na kleppen stellen  (gelezen 475 keer)
ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: Vrijdag 28 Mei 2010, 15:25 »

Met welke klepspeling zit er nu op die van een B18FT of van een B18E?

Het verhaal van Melvin is leuk bedacht, maar klopt niet. Het is precies het omgekeerde.
De druk wordt opgebouwd in het inlaatgedeelte (de uitlaatgassen leveren alleen maar de energie om de compressor aan te draaien) en het risico is dat het verse mengsel tijdens dat de beide kleppen openstaan er weer wordt uitgeblazen.

Daarnaast is het inderdaad zo dat R5 jongens er ook mee rijden.

Het vreemde is dat een turbo eigenlijk nooit in staat is om het maximale druk te leveren bij stationair loop. Dit zou betekenen dat de fout ergens tussen de compressor wiel van de turbo zit tot aan de inlaatklep. Dat is ook het gedeelte was los is geweest om de kleppen te stellen. Nog maar een keer loshalen en weer opbouwen?

Wat er in de verbrandingsruimte gebeurt heeft daarop geen effect (bij een verbrandingslag loopt de drukken en temperatuur zowiezo hoog op en dat merkt je niet in de inlaat)

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
V480TI
Veteraan lid

Geslacht: Man

1995 322 GT-Turbo 1993 Two Tone Turbo

Bekijk profiel
« Antwoord #31 Gepost op: Vrijdag 28 Mei 2010, 15:51 »

Ik zeg niet dat de turbo druk leverd, maar dat de wijzer in het werkgebied staat, wat zou kunnen wijzen op een lek.

De speling is die van de B18FT.

Greetz

You either love or hate your car, just as your girlfriend...
Melvin
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: Vrijdag 28 Mei 2010, 21:52 »

Grote kans dat mijn gedachtenspinsel niet juist was, maar toch wat commentaar: Grijns

Het verhaal van Melvin is leuk bedacht, maar klopt niet. Het is precies het omgekeerde.
De druk wordt opgebouwd in het inlaatgedeelte (de uitlaatgassen leveren alleen maar de energie om de compressor aan te draaien) en het risico is dat het verse mengsel tijdens dat de beide kleppen openstaan er weer wordt uitgeblazen.

Ik wil het best geloven, maar dan mis ik iets hierover: De uitlaatgassen drijven niet de compressor aan. De uitlaatgassen drijven de turbine aan, die op dezelfde as zit als de compressor. Een turbine is eigenlijk het tegenovergestelde van een compressor (in de uitvoering zoals op een turbo). Om een turbine te laten draaien, heb je toch zeker een drukval nodig over de turbine. Logischerwijs zou er een dan een druk aanwezig zijn in het uitlaatspruitstuk. De benodigde druk hiervoor zou ik niet weten. Of de druk dan ook dusdanig is om effect te hebben als beide kleppen tegelijk open zijn....?

Aanvullingen en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom Lachebek

Als de wijzer in het gele gebied staat, is de druk hoger dan de atmosferische druk. Hiervoor heb je toch echt de turbo nodig, anders krijg je geen hogere druk dan die van de buitenlucht.
V480TI
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #33 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 22:11 »

Nou, heb de originele nokkenas er weer in zitten en laat morgenvroeg de kleppen stellen.
De problemen zijn weg....

Nu merk ik dat de ecu in noodloop staat, maar dat is weer voor morgen.

Ik vermoed dat die renault 5 jongens die gebruik maken van zo een b18E nokkenas ook een extern motormanagement hebben die wel alles goed kunnen inregelen (zowel elektrisch als met alle luchtdrukken) ; maar dat weet ik niet zeker.

Greetz

Melvin
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #34 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 23:13 »

Even stroom eraf en de ECU zal weer goed werken. De ECU zal zich wel 'ingeleerd' hebben op de invloeden van de andere nokkenas.

Hopen dat alles morgen na het kleppen stellen wel weer goed is. Er staat een extern motormanagement systeem te koop hier, wat al redelijk passend is gemaakt voor de 480. Of gaat zo'n aanpassing weer een beetje te ver? Lachebek
ettore bugatti
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #35 Gepost op: Zondag 30 Mei 2010, 23:18 »

Ik wil het best geloven, maar dan mis ik iets hierover: De uitlaatgassen drijven niet de compressor aan. De uitlaatgassen drijven de turbine aan, die op dezelfde as zit als de compressor. Een turbine is eigenlijk het tegenovergestelde van een compressor (in de uitvoering zoals op een turbo). Om een turbine te laten draaien, heb je toch zeker een drukval nodig over de turbine. Logischerwijs zou er een dan een druk aanwezig zijn in het uitlaatspruitstuk. De benodigde druk hiervoor zou ik niet weten. Of de druk dan ook dusdanig is om effect te hebben als beide kleppen tegelijk open zijn....?
Aanvullingen en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom Lachebek
Als de wijzer in het gele gebied staat, is de druk hoger dan de atmosferische druk. Hiervoor heb je toch echt de turbo nodig, anders krijg je geen hogere druk dan die van de buitenlucht.

De drukval wordt gerealiseerd door een venturi (vernauwing) na het turbinewiel. Voor het turbinewiel hebben de uitlaatgassen alleen veel snelheid en weinig druk en bovendien deze is naar buiten gericht niet naar binnen de motor.

Citaat
Nou, heb de originele nokkenas er weer in zitten en laat morgenvroeg de kleppen stellen.
De problemen zijn weg....

Maar dat een B18E nokkenas niet werkt, vind ik toch vreemd. Het kan natuurlijk ook nog aan de klepspeling liggen. Dus pas maar op morgen. Knipoog

Blijkbaar vertellen die R5 jongens ook niet alles.

n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
V480TI
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #36 Gepost op: Maandag 31 Mei 2010, 23:10 »

De originele nokkenas er weer in, klepspeling ook goed nu, problemen weg, behalve dat de ecu in noodloop blijft (en ja, gvd de riem zat toch 1 tand verkeerd....)
Binnenkort maar naar Amsterdam voor de ecu.

Heb het idee (ma weet ik niet zeker) dat de jongens die met een B18E rijden ook een extern motormanagement hebben die wel alles goed kunnen inregelen ; en ja, dat gaat me te ver.
Heb er geen T25 of T3 opzitten, dus met die kwalitatief goede chip van Robou ben ik er zeker ook wel.

Greetz

Klaas
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: Dinsdag 01 Juni 2010, 07:35 »

als je riem 1 tand verkeerd stond, dan kan dat heel goed de oorzaak zijn geweest. Persoonlijk zou ik dan alleen de riem goed hebben gedaan en nogmaals proberen in plaats van de originele nokkenas terug plaatsen. Nu ken je namelijk nog de oorzaak niet... 
Marcel
Donateur
Veteraan lid

De doktor kent dit virus niet!

Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: Dinsdag 01 Juni 2010, 08:23 »

persoonlijk zou het dat ook doen maar zoals ik het lees zat de originele nokkenas er alweer in toen hij t nogmaals controleerde voor de zekerheid!

Ciao Marcel

'88 - Volvo 480 TURBO Red
'92 - Volvo 480 Turbo Grey
'89 - Volvo 480ES White
'91 - Nissan Micra Red
V480TI
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #39 Gepost op: Dinsdag 01 Juni 2010, 11:13 »

De originele nokkenas zat er idd weer in.

Greetz

v480gt
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: Dinsdag 01 Juni 2010, 12:07 »

lekker laten zitten zo!
V480TI
Veteraan lid

Bekijk profiel
« Antwoord #41 Gepost op: Maandag 07 Juni 2010, 20:06 »

Die blijft ook zo zitten.

Mn ecu stond in noodloop zoals gezegd, maar het blijkt in ieder geval niet aan mn auto te liggen.
Was vandaag Bij Andor en heb mijn chip in zijn auto geplaatst, en ook bij hem staat hij in noodloop.
Terwijl zijn eigen chip wel zn werk doet.
Dus mss nog een reden waarom de nokkenas niet werkte.
Wie zal het zeggen.

Greetz
« Laatste verandering: Maandag 07 Juni 2010, 20:24 door V480TI » Gelogd

Pagina's: 1 2 [3] Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Techniek, onderhoud en verzorging  |  Motor  |  Topic: probleem na kleppen stellen « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte