Grote kans dat mijn gedachtenspinsel niet juist was, maar toch wat commentaar:

Het verhaal van Melvin is leuk bedacht, maar klopt niet. Het is precies het omgekeerde.
De druk wordt opgebouwd in het inlaatgedeelte (de uitlaatgassen leveren alleen maar de energie om de compressor aan te draaien) en het risico is dat het verse mengsel tijdens dat de beide kleppen openstaan er weer wordt uitgeblazen.
Ik wil het best geloven, maar dan mis ik iets hierover: De uitlaatgassen drijven niet de compressor aan. De uitlaatgassen drijven de turbine aan, die op dezelfde as zit als de compressor. Een turbine is eigenlijk het tegenovergestelde van een compressor (in de uitvoering zoals op een turbo). Om een turbine te laten draaien, heb je toch zeker een drukval nodig over de turbine. Logischerwijs zou er een dan een druk aanwezig zijn in het uitlaatspruitstuk. De benodigde druk hiervoor zou ik niet weten. Of de druk dan ook dusdanig is om effect te hebben als beide kleppen tegelijk open zijn....?
Aanvullingen en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom

Als de wijzer in het gele gebied staat, is de druk hoger dan de atmosferische druk. Hiervoor heb je toch echt de turbo nodig, anders krijg je geen hogere druk dan die van de buitenlucht.