Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Woensdag 08 September 2010, 19:00
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Tuning  |  Motorisch (mechanisch)  |  Topic: Open lucht filter op een 480 turbo 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Open lucht filter op een 480 turbo  (gelezen 778 keer)
svanderpot
Startlid
**

Bekijk profiel
« Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 11:07 »

Beste allen,

ik vroeg me af of het verstandig is een open lucht filter te plaatsen in een 480 turbo. En wat voor effecten heeft dit? Veel vermogen zal het niet zijn, maar wat doet het voor het geluid? Heeft het nog andere positieve of negatieve bijwerkingen?

En wat voor type en wat voor merk raden jullie aan/hebben jullie ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groet, Sander
Doeke Dobma
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 11:30 »

'Gewoon' en openluchtfilter plaatsen heeft weinig zin. Die komt in de meeste gevallen namelijk op de plek van het huidige luchtfilter. Dat is in principe een 'warme' plek, want de warmte van de motor blijft behoorlijk onder de kap hangen, zeker wanneer je stilstaat. Het geluid is zeker wel sportiever. Op hogere snelheden kan het irritant monotoon zijn.

Wil je het goed doen, dan zoek je óf een goede 'koude' plek voor je open luchtfilter, of een cold-air-intake. De naam zegt het al, een bv buizenstelsen die koude luchtaanzuigt, dus min of meer van buiten de motorruimte. Koude lucht is beter voor de verbranding dan warme lucht. Ik denk dat hier vooral op het 480 europe forum genoeg over te vinden is.

Volvo 480 S 2.0i Dark Green 1994 -> back in business!!
Auk
Global Moderator
Veteraan lid

沃尔沃。终身

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 15:46 »

Er valt weinig over te vertellen, ga voor een inlegfilter van K&N of schaf inderdaad een cold-air-intake systeem aan.

Zoals Doeke al zegt, wanneer je zo'n conisch luchtfilter op de plek plaatst waar het huidige filter zich bevind zal hij warme lucht aanzuigen waardoor je vermogen afneemt! Hoe kouder de lucht hoe meer zuurstofmoleculen dus hoe beter de verbranden en hoe meer vermogen.

Veel vermogen win je er uiteraard niet mee, maar het geeft behoorlijk wat meer koppel en een zwaardere brom. Bij de Turbo uitvoeringen brengt dit nog wel eens leuke geluiden mee.

Auke
MY94 Volvo 480 S-Line
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec.
MY98 Volvo S70 T-5
KennyH
Veteraan lid

Geslacht: Man

Volvo for Life!

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 15:57 »

op een gewone 1,7 ook te zetten met een cold air intake natuurlijk?

meer vermorgen/koppel?

Sucked not Blown.!

'88er ES Oldskool
svanderpot
Startlid
**

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 15:58 »

Dank voor de antwoorden.

Zo'n cold air intake, wat kost dat ongeveer en waar kan je dat (online) kopen?

KennyH
Veteraan lid

Volvo for Life!

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 16:01 »

kant en klaar voor de 480 bestaan ze niet, heb al weken lopen zoeken op internet, dus word zelf knutselen met pvc buizen

Sucked not Blown.!

'88er ES Oldskool
AndorabLe
Veteraan lid

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Vrijdag 12 Juni 2009, 22:35 »

Als je gaat knutselen, probeer dan de buizen zo dik mogelijk te houden met zo min mogelijk bochten. Dat is vooral om zoveel min mogelijk luchtweerstand te hebben in je inlaattraject.

1995 480 GT Turbo, Racing Green Metallic
B20F
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Zondag 14 Juni 2009, 13:21 »

Er zit al een cold air intake systeem in. Je moet dan een inleg K&N filter plaatsen en het huidige cold air intake systeem vergroten dmv een grotere diameter flexibele buis zoals bijv. van een afzuigkap. Gat groter maken onderin het filterhuis en daar de buis op aan sluiten. Dus GEEN conische filter gebruiken. Scheelt ook in het geluid wat een conisch filter maakt.
bart
Lid

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Woensdag 17 Juni 2009, 20:11 »

Voor info over een K&N filter op een 2.0 moet je even bij Robster zijn, laatst hebben wij er daar 1 in gelegd.
uapostara
Startlid
**

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Zondag 28 Juni 2009, 11:37 »

Uit wat ervaring weet ik dat het héél lastig is om een echt goede air intake / filter box te maken. Je hebt in de 480 eigenlijk niet echt de ruimte om een echt goede airbox te fabrieken en de zooi echt goed optimaal te maken. Wat adviezen (aantal staan hier boven in feite al beschreven,..)

• Houd de bochten zo vloeiend mogelijk, liefst geen 90 graden knikken erin
  • Ga nergens kleiner dan de buitenmaat van de turbine, liefst iets groter
  • Gebruik alleen slangen die aan de binnenkant glad zijn
  • Gebruik voor lange(re) stukken aluminium pijp, dat is gewoon verkrijgbaar bij de beter auto materialen zaak of tuningshop, ook kun je daar mooie siliconen slang en bochten krijgen
  • Zet alles goed vast met rvs klemmen, kan er anders afploffen
  • Zorg voor een zo optimaal mogelijke air intake, zeker NIET uit het motor compartiment vandaan, daar is het echt te warm
  • Gebruik een zo groot mogelijke intercooler, ik weet niet wat er wel / niet in de 480 past, daar moet ik zelf nog achter gaan komen maar als je groter kan, doe het Lachen

Als alles zit en werkt dan ff met het ding naar een rollerbank om te zien of het allemaal echt beter geworden is  Grijns

Veel turbo plezier Tong

Grt,

Rob.
V480TI
Veteraan lid

1995 322 GT-Turbo 1993 Two Tone Turbo

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Woensdag 07 Oktober 2009, 20:25 »

kant en klaar voor de 480 bestaan ze niet, heb al weken lopen zoeken op internet, dus word zelf knutselen met pvc buizen

Green heeft een kant en klare direct intake kit voor de volvo 400 1700 blokken(1987-1990 mpi)
(betreft blokken zonder turbo)
Minuutje zoeken op het net.
www.cartuningstyling.nl

greetz
« Laatste verandering: Woensdag 07 Oktober 2009, 20:31 door V480TI » Gelogd

You either love or hate your car, just as your girlfriend...
erik-hakkers
Donateur
Veteraan lid

volvo 480 ES 1987

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: Woensdag 07 Oktober 2009, 20:34 »

ik heb ook een green vervangingsfilter.
En heb met uluminium buizen een beter aanvoer van koude lucht gemaakt en ook zo dat je er niks van ziet! Lachebek

volvo 480 ES 1987
Rsport
Lid

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Woensdag 07 Oktober 2009, 20:48 »

Ik had op mijn 2de 480 turbo een openluchtfilter zitten (zat er al op bij aanschaf) en het meest opvallende eraan was het afblaas geluid bij gas los. (zelfde idee als met ee blow of valve)

Ik persoonlijk hou meer van rust tijdens het rijden, dus heb em eraf gehaald.

Als het goed is heb ik em nog wel in de garage liggen, mag wel weg voor een leuk bod.

Ex owner of a '93 Turbo and a '94 GT-Turbo.....
Erwin
Veteraan lid

Echte mannen eten geen honing, die kouwen op bijen

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: Donderdag 08 Oktober 2009, 10:04 »

Heb zelf op mijn Turbo een K&N inlegfilter gemonteerd.

- Ik merkte vooral dat de turbo een stuk sneller opspoelde.
- Het geluid is niet heel veel meer geworden (gelukkig)
- Bij het veel op constante snelheid rijden (snelweg, rijkswegen, e.d.) is de turbodruk lager
- en dan ligt het verbruik ook een stukje lager

There's more to life then Volvo, that's why i drive... A 480 series Volvo
Melvin
Actief lid

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: Donderdag 08 Oktober 2009, 22:57 »

Heb zelf op mijn Turbo een K&N inlegfilter gemonteerd.

- Ik merkte vooral dat de turbo een stuk sneller opspoelde.
- Het geluid is niet heel veel meer geworden (gelukkig)
- Bij het veel op constante snelheid rijden (snelweg, rijkswegen, e.d.) is de turbodruk lager
- en dan ligt het verbruik ook een stukje lager
Ik denk er over om ook een zo'n inlegfilter aan te schaffen. Het verschil dat je merkte was dat met een gewoon luchtfilter in redelijke staat, of met een oud vies verstopt filter, want dan is het verschil natuurlijk niet meer dan logisch.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
Volvo 480 Forum  |  Techniek  |  Tuning  |  Motorisch (mechanisch)  |  Topic: Open lucht filter op een 480 turbo « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte